› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Dawes Device
- Detta ämne har 21 svar, 3,530 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 9 månader sedan av
eric.u.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2010 kl. 17:30 #11059
Manne
DeltagareHallå!
Tänkte höra om någon vet nån svensk återförsäljare av dawes device?
Har kollat runt en del och hittar mest amerikanska återförsäljare.Mvh Manne
16 februari, 2010 kl. 18:11 #121276Mumin
Deltagare17 februari, 2010 kl. 00:36 #121282Manne
DeltagareTack så mycket, funkar dessa lika bra som http://www.3barracing.com/product_7.htm ?
Någon skillnad förutom designen?Mvh Emanuel
17 februari, 2010 kl. 07:58 #121269Adam K
DeltagareJag är mycket tveksam till ventilerna på blocketannonsen.
Det står flera gånger ”strypventil”, allmänt betraktat som en dålig metod att höja laddtrycket på imprezor.
Och när det står märket är dawe’s device så är det uppenbarligen en lögn eftersom 3bar racing inte säljer såna.17 februari, 2010 kl. 08:06 #121275Snowman
DeltagareJag är mycket tveksam till ventilerna på blocketannonsen.Det står flera gånger ”strypventil”, allmänt betraktat som en dålig metod att höja laddtrycket på imprezor.Och när det står märket är dawe’s device så är det uppenbarligen en lögn eftersom 3bar racing inte säljer såna.
Hmm… Undrar om vi inte ska vänta lite med att förkasta den innan vi VET vad det är för ventil… I min tankevärld är det en ventil med fjäderbelastad kula inuti fast med en smidigare justering av fjäderförspänningen än på Dawes Device, men jag kan ha fel.
En strypventil (eller tänker vi pys-ventil?) monteras väl även serielt med slangen till magnetventilen för att ful-släppa på trycket över WG-klockan, medan denna torde monteras serielt med slangen från insug till WG, MAO kopplas förbi magnetventilen… Vu VET jag inte om denna ventil funkar så, men jag har som sagt föreställt mig det. Kan vara jag som är naiv oxå :+ :*
/Markus – har en Dawes från 3bar-racing som jag är mkt nöjd med!
17 februari, 2010 kl. 09:39 #121270Adam K
DeltagareOm det är en kula-fjäder precis som Dawe’s orginal så verkar den klockren!
Den är nästan så billig att det kan var värt att köpa en för att kontrollera…17 februari, 2010 kl. 10:19 #121277Mumin
Deltagaredet är kula fjäder i den. funkar klockrent hade pysventill innan den sög men den nya är kanon.
17 februari, 2010 kl. 13:58 #121283Manne
DeltagareOk. får väl ta och tänka lite på det innan man väljer..
Tack för svaren ialf 🙂
Mvh Emanuel
17 februari, 2010 kl. 19:19 #121268rallymarkus
DeltagareTjena jag har en ny dawes device liggandes i garaget 🙂
18 februari, 2010 kl. 20:48 #121279Torgan
Deltagareblocket annonsen är av kula/fjäder typen! Köpte min där och den har funkar hur bra som helst och va lätt att ställa in och hållit laddet stabilt nu under snart ett år..
18 februari, 2010 kl. 21:48 #121284Manne
DeltagareLåter bra! Lutar mot en sån så slipper man beställa från usa. Köpte ni nya vacumslangar eller ni använde dem som sitter där nu?
Mvh Emanuel
19 februari, 2010 kl. 06:05 #121280Torgan
DeltagareJag köpte nya för att slippa kapa orginal.. är ju bara nå kortstumpar som behövs!
21 februari, 2010 kl. 14:44 #121278Mumin
Deltagarejag drog nya. satte fast min nästan vid högra fjäderbenet.lätt att justera 😛
21 april, 2010 kl. 05:53 #121264eric.u
DeltagareDet sitter en sån där 3bar racing device på min bil sen jag köpte den.
Mecken på verkstaden sa att bränsle blandningen blir fel när man trimmar på det viset, att de blir lite bensin, han tyckte absolut att man skulle mappa/chippa bilen ist.Jag som köpt bilen begagnad med den här monterad, ja vet inte ens hur mycket den laddar på nu, känns ju lite läskigt å inte ha en turbomätare monterad 🙁 vet inte hur mycket dom skruvat på den där.
Funderar på att ta bort den tills jag får råd med ecutek.
Någon som har kommentarer på det ?
21 april, 2010 kl. 08:14 #121271Adam K
DeltagareAbsolut.
Det finns massor av trådar om det här, men:
Urdumt att ha en mekanisk laddtrycksregulator utan att ha laddtrycksmätare! Du lär märka när den går i laddtrycksspärren/fuelcut’en iallafall.
Det är egentligen inte alls farligt att ha en sån, om den är rätt inställd och lmm fungerar, du får laddet snabbare och kan ställa in den på 1-1,1 bar, men var försiktig vid kallt väder. Och, som sagt, laddtrycksmätare och helst knocklink anbefalles!Någon som har kommentarer på det ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.