SSC Allmänt snack Allmänt småprat Dawes Device

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    eric.u
    Deltagare

Idag tog jag bort den här laddtrycksregulatorn.
      http://gallery.me.com/eric.u#100020/3bar&bgcolor=black
      http://gallery.me.com/eric.u#100020/3bar_1&bgcolor=black

Ingen aning om hur mycket den laddade, men bilen gick ryckigt vid fullgasacc med den på.

Nu drar bilen jämt och mjukt som original 🙂 märkbart tröttare, men mycket trevligare tycker jag. nu hör jag inte turbon viiina som den gjorde med regulatorn på. Så jag känner mig tryggare så här. ska de trimmas ska de vara på riktigt med mappning.

Någon som kan urskilja från mina bilder om man har skruvat upp trycket på tok för mycket eller om man haft en moderat inställning på regulatorn? Jag har ju själv inte satt dit den och inte haft någon mätare, skulle bara vara kul å veta om den stressat bilen mycket eller lite..

MVH Eric

Absolut.
      Det finns massor av trådar om det här, men:
      Urdumt att ha en mekanisk laddtrycksregulator utan att ha laddtrycksmätare! Du lär märka när den går i laddtrycksspärren/fuelcut’en iallafall.
      Det är egentligen inte alls farligt att ha en sån, om den är rätt inställd och lmm fungerar, du får laddet snabbare och kan ställa in den på 1-1,1 bar, men var försiktig vid kallt väder. Och, som sagt, laddtrycksmätare och helst knocklink anbefalles!

Adam K
      Deltagare

Fjädern i en Dawe’s går ’ju’ att dra ut (nödvändigt för lite högre tryck än vad den ’klarar’ från leverantören) så det går inte att säga hur högt den är ställd ens när man ser vilken position låsskruven har.

Man brukar inte behöva tveka om när man smällt i laddtrycksspärren, motorn dör helt i nåt ögonblick, det är liksom inte ’ryckigt’ utan snarade dödskramper.
        Men med tanke på att många inkl jag själv kört med dawe’s utan problem (med laddtrycksmätare och knocklink!), och inte haft några som helst problem med ojämn gång solm inte beror på laddtrycksspärren så är det ju ändå en möjlighet, eftersom den slutat rycka nu.
        Men det finns ju gott om andra möjligheter också, läckor som uppstår vid bortåt 1,0 bar tex.

specialized
        Deltagare

Ingen aning om hur mycket den laddade, men bilen gick ryckigt vid fullgasacc med den på.
          Nu drar bilen jämt och mjukt som original 🙂 märkbart tröttare, men mycket trevligare tycker jag.
          MVH Eric

Åk och kolla felkoder hos en Subarumek eller testa att byta LMM.

En gång hade jag precis samma symtom,
          med orginalladd så gick den ryckfritt, men med en dawes inställd på 1.1 så ryckte den hela tiden..
          Jag bytte LMM och sen gick den bra även med 1.1 🙂
          Förmodligen LMM som pajat på ett konstigt sätt, så att den bara mätte fel i vissa, högre luftflöden. (högre laddtryck – mer luft )

Observera att CEL bara tänder sig i ungefär 50% av fallen då LMM pajat 🙂

Gilarski
          Deltagare

Jepp, låter som LMM fel. När jag hade köpt en som inte funkade riktigt (vet ej varför men jag skickade tillbaka den) så gick bilen ryc kigtpå låga/höga varv, men grymt bra på mid-range.

eric.u
            Deltagare

Några andra tips på hur man kan felsöka LMM ? tecken på att den är trasig etc.
              Vad kan ha sönder en LMM? Öppen luftfilter vet jag kan vara en anledning. Jrm säger att vissa öppna filter fungerar och vissa inte. Berorende på om dom är oljade eller inte.

MVH Eric

specialized
              Deltagare

Några andra tips på hur man kan felsöka LMM ? tecken på att den är trasig etc.
                Vad kan ha sönder en LMM? Öppen luftfilter vet jag kan vara en anledning. Jrm säger att vissa öppna filter fungerar och vissa inte. Berorende på om dom är oljade eller inte.

MVH Eric

Symptomen du har, är eller kan vara ett av tecken på att den är trasig.
                Vibrationer, smuts, olja är orsakerna till att den pajar.
                Söker du på ”LMM” med sökfuntionen så ser du att just My99-00 har en LMM som är under all kritik.
                Finns nog ingen GT-ägare som aldrig har bytt den en gång.
                Har du ett öppet flter så släng det, det dödar LMM`en betydligt snabbare är orginal luftburk med effektpanel-filter gör 🙂

Kommer faktiskt inte ihåg om LMM èn ger felkoder på delta dashen, även om inte CEL tänds ? :confused:

Någon annan kan säkert fylla i det 🙂

eric.u
                Deltagare

Symptomen du har, är eller kan vara ett av tecken på att den är trasig.
                  Vibrationer, smuts, olja är orsakerna till att den pajar.
                  Söker du på ”LMM” med sökfuntionen så ser du att just My99-00 har en LMM som är under all kritik.
                  Finns nog ingen GT-ägare som aldrig har bytt den en gång.
                  Har du ett öppet flter så släng det, det dödar LMM`en betydligt snabbare är orginal luftburk med effektpanel-filter gör 🙂

Kommer faktiskt inte ihåg om LMM èn ger felkoder på delta dashen, även om inte CEL tänds ? :confused:

Någon annan kan säkert fylla i det 🙂

Jag har standardfilter i nu, men förra ägaren hade haft ett HKS öppet (gröna svampen) filter på, men han hade tagit bort det efter att folk sagt åt honom att lmm kan gå sönder. filtret ser ganska nytt ut så tror inte de satt på så länge.

Men HKS är ju ett av dom filter som JRM säger ska fungera.

Mmm, ska söka lite i ämnet 🙂

MVH Eric

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.