SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dawes Device !!!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Kvarnis
    Deltagare

Turbo bilar laddar oftast bra mycke mer på vintern oxå….
      Vänta till sommaren, så borde det märkas större skillnad

MDE
      Deltagare

instämmer med kvarnis.temp skillnader kan göra mycket på laddtrycket
        på min så laddar den 1.05bar på sommaren och 1.23bar på vintern typ 20minus(med samma inställning) tycker det vara bra med en inställning på sommaren o en vintern.

Häls.micke

Manor
        Deltagare

Hej !

Ja nu är den monterad efter mycket funderande… Jag har försökt att läsa det mesta som fanns skrivet på ScoobyNet, och gjorde följande:
          – Borrade upp ”bleed” hålet från 0.5 till 1.5 mm. Detta för att slippa det som jag tror engelsmännen kallar ”part trottle spool up”…alltså att turbon laddar massor fast bara 25-50% av gaspedalen är nedtryckt. Enligt många uppgifter så var detta bra att göra om man har en 99-00:a (jag har en 99:a).
          – Införskaffade 4mm vakumslang från den lokala Q8-OK macken.
          – Monterade bort originalslangarna, som jag lät hänga kvar med t-kors och allt (de två öppna slangändarna pluggades med skruv). Då sitter allt kvar om jag skulle vilja montera tillbaka originalslangarna av någon anledning…

Därefter var det ut och gasa (givetvis värma upp motorn/bilen innan). Vid första försöket så laddade den 0.90-0.95 på fyran och femman i en brant uppförsbacke…skruva skruva och nu laddade den 1.00-1.05…skruva skruva och bidde det lite för mycket 1.10-1.15…så jag avslutade inställningskörningen med att skruva tillbaka lite grann.

Enligt select-monitorn så laddade min bil i originalskick 1.04 som mest (stabilt vid den mätningen). Defi-mätaren har alltid visat på cirka 0.95 (stabilt). När det varit kallt så har jag original fått toppar på lite drygt 1.15…som därefter snabbt sjunkit till 0.95. Nu med Dawes:en ligger den stabilt kvar på knappt 1.10.

Jag antar att höjningen från 0.95 till 1.10 på fyran och femman har givit några fler hästkrafter. Dawes:en ska ju också ge en snabbare ”spool-up”, och det borde också vara positivt för prestandan.

Men men 😮 jag vet inte om jag egentligen märker någon direkt skillnad i draget…borde jag inte göra det :-(. Jag har iofs inte mätt upp några 0-100, 50-70, 70-120 siffror…jag trodde dock att jag skulle känna något spontant när man körde bilen. En del på ScoobyNet har ju beskrivit skillnaden som natt och dag, men jag vet inte om jag märkte något överhuvudtaget ;(.

Idéer, tankar om detta någon?

mvh Mats N

Manor
          Deltagare

Hej igen !

Idag monterades Dawes:en bort till förmån för originalgrejorna. Den största anledningen till detta arbete var att känna om bilen känns mycket slöare med originalprylarna (vilket den inte direkt gjorde).

Summering av testkörningen:
            – Original peakar den cirka 1.17 bar 😮 för att backa till cirka 1.0 (både på 4:an och 5:an). Ingen större skillnad i drag, men däremot är bilen rappare med Dawes:en, samt har ett betydligt stabilare tryck. Jag kan förstå att de som byter till 3″ med racekat kan få problem med peakar över gränsen där fuelcut:en slår till…

Dawes:en får åka på igen om/när jag får problem med ett för högt laddtryck…t.ex vid ett downpipe byte ;).

mvh Mats N

SecretAgentMan
            Deltagare

Nu är ju .1 bar eller så inte dag vs natt… 😉 En stor del av det roliga med en dawes är den brutala ”spoolen”, som du på sätt och viss tillintetgjorde med borrandet. 😀

Meeeeeeeeeeen…skall du dra husvagn är det högst rekommendabelt att göra.

/J

Manor
              Deltagare

Husvagn i all ära :P…

Att borra upp hålet till 1,5 mm (enligt vissa inlägg 2 mm) ansåg man nästan vara ett måste på ScoobyNet på en 99-00:a. Att med halvgas (eller t.o.m mindre) få nästan fullt tryck innebar att man körde väldigt snålt…vilket man då motverkade med borrningen.

Bör inte skillnaden mellan 0.95 och 1.10 vara märkvar? Det är ju trots allt en höjning med 15%, men det kanske inte innebär 15% fler hk eller 15% högre vridmoment!!?

mvh Mats N
                PS. Jerry jag börjar bli mogen för mer kul grejer ;)…i varje fall lull-lull som fler Defi-mätare :9.

Manor
                Deltagare

…jag måste nog rätta mig själv lite. I morse på väg till jobbet så kändes Imprezan rappare än vanligt. Gårdagens testkörningar fram och tillbaka på en lång raksträcka med avslutande brant backe…är inte direkt detsamma som en vanlig ”till jobbet körning”. Vägen till jobbet är av mer blandad karaktär, och då svarade bilen bättre på gasen :9.

mvh Mats N

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.