› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Dawes Device eller en strypventil
- Detta ämne har 25 svar, 2,156 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
Building Micke.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2005 kl. 15:37 #8469
Building Micke
DeltagareEn Dawes Device, är det som typ en strypventil eller nått som man höja laddtrycket på en liten ventil typ.
Kan man lika gärna köpa en sån ventil, finns en på dalhems om jag inte minns fel. Eller är dawes device bättre??
22 mars, 2005 kl. 17:40 #95140vad_ar_lustgas
Deltagareden du har tittat på hos dalhems är antagligen en blöd ventil.
daves devisen och andra oxå för den delen så som tex turbosmarts ventiler fungerar på ett annat sätt än att blöda ut en mängd med luft. de arbetar med en fjäderbelastad kula så att WG är helt stängd tills du kommer upp i det laddtryck du ”rattat” in på ventilen. då öppnar den så WG öppnar så mycket så att den bibehåller det laddet du ställt in. dsv du får ladd mycket snabbare1 en blöd ventil skickar ut luft hela tiden så fort du har över atmosfärs tryck vid uttaget för slangen.
så köp en daves eller en turbosmart.
mvh C
23 mars, 2005 kl. 21:55 #95139Kvarnis
Deltagare>
>mvh CTotalt jävla OT:
Lange kom du ti Elmia lr, har lite malt å bjuda på :+
17 april, 2005 kl. 16:20 #95143Building Micke
DeltagareOkej är dawes device mycket dyrare? Finns en sån att beställa i sverige? Och turbosmart är den lik dawes device och finns den att betälla i sverige?
Sen tänkte jag på en återcirkulerande dump. nån ni kan rekomendera? Ska man satsa på nån dyr eller går det med en billig? Nått märke som är bra???
Tacksam för svar
21 april, 2005 kl. 14:17 #95144Building Micke
Deltagarenån??
21 april, 2005 kl. 14:19 #95141pannan
Deltagare>nån??
Om du skall välja dump kör på Turbosmarts hybrid. Ventilterar endast vid hård acceleration och återcirk. vid normal körning.
Mvh
J21 april, 2005 kl. 17:57 #95145Building Micke
DeltagareOkej är dawes device mycket dyrare? Finns en sån att beställa i sverige? Och turbosmart är den lik dawes device och finns den att betälla i sverige?
och den där dumpen var betäller man den??
Går det bra med en billig återcirkulerande dump?
Bilen är en legacy turbo..21 april, 2005 kl. 18:18 #95133SecretAgentMan
DeltagareÄr det ett försök till att få in flest frågor möjligt i ett inlägg? 😀
Sökfunktionen är galet praktisk, söker man så finns det till och med hjälp hur man söker. :7
Dawes device är klockren, och de flesta dumpventiler fungerar helt ok*, Bailey är billiga, Forge likaså, TurboXS lite dyrare (har en sådan själv) och går man igång på en HKS a’ dyra slantar med eloxerade utbytbara ljud-genererande munstycken (:D till OzO) så fungerar även den helt ok.
Men sensmoralen i denna korta utläggning är – använd sökfunktionen.
/J
* Vissa får problem med högre bränsleförbrukning – men det har nog mer med att det åks och dumpas stup i ett, det kan bli problem med tomgång och tjuvstopp om det skulle vara så att den läcker och kattar gillar inte oförbränd soppa.
21 april, 2005 kl. 18:41 #95142pannan
Deltagare>* Vissa får problem med högre bränsleförbrukning – men det har
>nog mer med att det åks och dumpas stup i ett, det kan bli
>problem med tomgång och tjuvstopp om det skulle vara så att
>den läcker och kattar gillar inte oförbränd soppa.Precis, därför är Turbosmarts hybridalternativ mycket bra. Speedworks säljer den bl a. Sedan kan du alltid importera den ifrån utlandet.
Mvh
J8 augusti, 2005 kl. 17:49 #95146Building Micke
DeltagareTänkte höra om den här var lika bra som turbosmarts? Ser ju lika ut.
http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Application/Article/ArticlePreviewPage.php?Id=62241
10 augusti, 2005 kl. 09:44 #95147Building Micke
Deltagarenån borde väl veta????:)
12 augusti, 2005 kl. 16:48 #95148Building Micke
Deltagareär det ingen…
22 augusti, 2005 kl. 12:15 #95150Building Micke
DeltagareTänkte höra om den här var lika bra som turbosmarts? Ser ju lika ut. http://www.stylingbutiken.se/show_product.asp?artnr=BO%2D01&ref=%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D49http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Application/Article/ArticlePreviewPage.php?Id=62241
Men jag reflekterade till när jag skrev det här:)
22 augusti, 2005 kl. 12:17 #95151Building Micke
DeltagareTänkte höra om den här var lika bra som turbosmarts? Ser ju lika ut.
http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Application/Article/ArticlePreviewPage.php?Id=62241
Men jag reflekterade till när jag skrev det här:)
1 september, 2005 kl. 21:54 #95157Building Micke
Deltagareokej, men vissa sa att turbosmarts pysventiler var bra…
Mm väntade på det optimala svaret:) Nä men jag hade nästan nyss köpt bilen då och sen har det tagit lite tid att få några bra svar..:) alla säger ju så olika… Men bättre sent än aldrig:)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.