SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dawes device installation i gammal impreza

• Detta ämne har 8 svar, 1,627 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av killer.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    larsallan
    Deltagare

Hej, efter att ha tittat runt på gamla trådar på forumet & läst instruktionen på dawesdevice.com så är jag lite kluven över hur jag ska göra. På min bil (wrx 95) så går det en slang från wastageten till en nippel på solenoiden & en slang från turbons utlopp till en annan nippel på solenoiden. På nyare imprezor ska det väl gå en slang från wastgaten & en från turbon till ett t-kors & därifrån till solenoiden & då ska man koppla ur & plugga solenodslangen när man kopplar in dawesen? Men hur gör man på min? Kopplar man ur & pluggar båda slangarna till solenoiden eller ska jag t-koppla ihop slangen från turbon med slangen från dawesen?

Vad jag kan förstå är det så man ska göra enligt dawesdevice.com men i alla trådar jag har läst här på forumet står det att alla slangar till solenoiden ska kopplas ur & pluggas (men i dessa trådar vet jag ju inte vilken årsmodell det är frågan om).

killer
      Deltagare

Har gjort intsallationen på 2 gammel kokare. Kommer inte ihåg i huvudet exakt hur det var men jag kan kolla under huven sen och ev se om jag har nå bilder så jag kan beskriva det.

Återkommer 🙂

Chewie
        Deltagare

Kolla här, e i princip likadant på alla imprezor.
          Bättre kan det inte bli!!!

http://www.impreza.nu/ssi2/src/text/Installation_av_dawes.doc

killer
          Deltagare

Den där är riktigt bra. Då slipper jag ta fram kameran 🙂

larsallan
            Deltagare

Den där beskriver enbart hur man gör på en nyare impreza.

Edit: Alltså om man läser första inlägget, nyare imprezor: en gemensam slang till solenoiden. Gamlare imprezor: två slangar till solenoiden, men om någon vet med sig att solenoiden på ny vs. gammal ändå funkar EXAKT likadant så vet jag nog hur jag ska göra.

killer
              Deltagare

Bästa bilden jag kunde hitta utan att fota nya

http://www.raceplats.se/galleri/albums/userpics/10420/normal_DSC00128.JPG

Den bortre slangen går ner till nippeln på turbon och den andra går till wastegaten. Om jag inte minns helt fel så blir det två slangar över som båda går till solenoiden. Plugga dessa.

larsallan
                Deltagare

Killer: Om du hade kunnat kolla på solenoiden på din bil hade det varit guld. Det ska finnas tre slangar som går ut från den, två längst ner på solenoiden varav ena går till luftfiltret & andra borde antingen vara pluggad (eller t-kopplad med dawesen & turbon) & en slang högst upp på solenoiden som antagligen är pluggad (ska gå till wastegaten om man kör utan dawes).

Edit: du hann redan svara på min fråga innan jag skickade meddelandet så strunta i det här inlägget:-)

larsallan
                  Deltagare

Ok. Nu vet jag exakt hur jag ska göra. Tack för hjälpen.

killer
                    Deltagare

Lugnt, kul å kunna hjälpa till

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.