› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Dawes device vs pysventil
- Detta ämne har 27 svar, 2,027 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av
Palm.
-
FörfattareInlägg
-
28 augusti, 2007 kl. 19:52 #61904
b20mannen
DeltagareHar du kollat efter läckor? Röret från turbon till IC är ju en rätt suspekt pryl i plast…
Får man hål i slangen under IC:n så upptäcker man det rätt så fort. Bilen går som en kissemurra och man hör tydliga pysljud.Har aldrig hört talats om någom som fått nålhål, utan mega hål, ala femkrona storlek är vanligare.Men eftersom det tar 10min att kolla upp det så skadar det aldrig…
Jag har faktiskt varit med om att det börjat i det små, för att sen visa sig med ett starkt vissel och sen ett väsande ljud och ordentligt tapp i ladd.
Så det behöver inte börja med pys och vissel.
Har man öppet luftfilter så väser det ju på rätt så bra annars ändå.Är ju i och för sig rätt beroende på den generella bullernivån i bilen i övrigt vad man kan höra. Sånt varierar ju. 😀
28 augusti, 2007 kl. 23:01 #61897Palm
DeltagareDu måste först svara på om laddtrycket är stabilt runt mellanregistret, för att sjunka när du närmar dig varvstoppet?…eller peakar det skitsnabbt på 1,3 och sjunker DIREKT till 0,7 på SAMMA varvtal (mer eller mindre)?Standardturbon har ingen chans att leverera 1,3 bar vid 7000…/J
Nej det hoppar fort upp sedan ner fort på ungeför samma varvtal runt 3-4000 det är alltså inte ”normal” tapp den gör utan något jävlas. Har haft isär ic osv i sommras för rengörning och då såg plastlangarna ok ut, har inte heller hört något skumt och bilen går ok inget tjuvdrag av luft så att den går illa på tomgång eller så utan allt börja när jag installera dawsen. En annan fråga, i gummigenomföringen ovanför turbon i i kupen hur många slangar ska gå in där orginal eller ingen alls? Jag hade slangen till pysen i kupen som går in där som jag pluggade men sen finns där en till svart vakum slang som kommer fram under icn typ men den kommer framifrån uttaget på insuget där också slangen till laddtrycksätaren är ansluten, har funderat på vad den ”extra” slangen som går in i kupen är till för? Det sitter väll en tryckgivare typ ”mapsensor” ihop med selenoiden eller vad är det för grunka på fjädertornet. Inte kan det väll ligga någon mera trycksensor i kupen eller? Eller används mapsensor alls då bilarna har lmm?
Jag som kommer från saabträsket är ganska van vid att när man laddade högre så berodde ofta svajande laddtryck på att tryckklockan på turbon var för svag speciellt på en snurra som vart med ett tag så där var ju lösningen en större eftermarknads eller att man förstärkte klockan med extra fjäder, är det inget som imprezan drabbas av?
28 augusti, 2007 kl. 23:04 #61898Palm
DeltagareHar du kollat efter läckor? Röret från turbon till IC är ju en rätt suspekt pryl i plast…
Får man hål i slangen under IC:n så upptäcker man det rätt så fort. Bilen går som en kissemurra och man hör tydliga pysljud.Har aldrig hört talats om någom som fått nålhål, utan mega hål, ala femkrona storlek är vanligare.Men eftersom det tar 10min att kolla upp det så skadar det aldrig.Har hört att en Dawes kan uppföra sig dumt om den ligger för nära turbon=blir för varm.Kolla så att du har rätt storlek på slangarna som sitter på dawesen, dra åt på alla nipplar med plaststrippor.Jag testade olika laddtryck med min standard turbo och kom fram till att 1bar funkade bäst.//.zip
Har nya vakumslangar i gummi med innerdiameter på 4mm., rätt eller fel?
28 augusti, 2007 kl. 23:26 #61905b20mannen
DeltagareHar nya vakumslangar i gummi med innerdiameter på 4mm., rätt eller fel?
Har alltid funkat för mig, på ganska många bilar.
Om det inte är en extremt tunnväggig gummislang. Finns såna med, och dom funkar inte så jättebra under vaccum, men funkar under tryck tack vare att dom är rätt hårda.
Du har inte nån skarp böj nånstans på nån av slangarna?
28 augusti, 2007 kl. 23:39 #61906b20mannen
DeltagareUnichip säger du. Är du säker på att du inte har ställt högre laddtryck än unichip-mappningen är gjord för? Då kanske den dumpar bränsle och ställer ner tändningen eller något liknande för att skydda motorn.
Bara en spekulation.
Men man brukar mappa en fallande laddtryckskurva för att det går att ladda mer i mellanregistret, och är betydligt farligare att ladda mycket vid högre laddtryck.En Dawes reglerar ju bara till ett fast laddtryck. (Fast om turbon inte orkar så faller ju trycket i alla fall med ökande varv).
Men det kanske är så att ”mappen” säger ifrån på ena eller andra sättet då den kanske inte är gjord för det laddtryck som du får med dawesen över ett visst laddtryck?
29 augusti, 2007 kl. 03:16 #61899Palm
DeltagareUnichip säger du. Är du säker på att du inte har ställt högre laddtryck än unichip-mappningen är gjord för? Då kanske den dumpar bränsle och ställer ner tändningen eller något liknande för att skydda motorn.Bara en spekulation.Men man brukar mappa en fallande laddtryckskurva för att det går att ladda mer i mellanregistret, och är betydligt farligare att ladda mycket vid högre laddtryck.En Dawes reglerar ju bara till ett fast laddtryck. (Fast om turbon inte orkar så faller ju trycket i alla fall med ökande varv).Men det kanske är så att ”mappen” säger ifrån på ena eller andra sättet då den kanske inte är gjord för det laddtryck som du får med dawesen över ett visst laddtryck?
Bilen går riktigt det är bara laddet som inte ligger still. Det går upp mot 1.2 sedan sjunker snabbt till 0.6-0.7 under acceleration, nu är ju selenoiden bortkopplad också tack vare dawesen så det kan inte ha att göra med chip eller ej eftersom don inte har något med varandra att göra. Mappningen är gjord med 1.2-1,3 bar och det har jag inte överskridit under ”labbandet” då jag hållit koll på mätaren.
Ang slang så är det tjock slang, har ett S på ca 20cm från utgången då vantilen är för lång så att säga men inga skarpa böjar som ska kunna strypa slangen. Ventilen sitter upphängd med buntband på värmeväxlaren nu.
29 augusti, 2007 kl. 15:38 #61908specialized
Deltagare”Menar du däremot att du laddar 1,2-1,3 i mellanregistret för att sedan sjunka till 0,95- 1,00 vid ~6500 rpm är allt som det ska.
Detta pga av den lilla orginalturbon. (Om du nu åker med den )”—————————————
”Du måste först svara på om laddtrycket är stabilt runt mellanregistret, för att sjunka när du närmar dig varvstoppet?
…eller peakar det skitsnabbt på 1,3 och sjunker DIREKT till 0,7 på SAMMA varvtal (mer eller mindre)?”
——————————-
>>>>>>>>> SVARA PÅ OVANSTÅENDE FRÅGOR om vi ens ska ha en chans att säga vad som eventuellt är fel… Det är väl inte så svårt ???
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉29 augusti, 2007 kl. 16:52 #61900Palm
Deltagare”Menar du däremot att du laddar 1,2-1,3 i mellanregistret för att sedan sjunka till 0,95- 1,00 vid ~6500 rpm är allt som det ska.Detta pga av den lilla orginalturbon. (Om du nu åker med den )”—————————————”Du måste först svara på om laddtrycket är stabilt runt mellanregistret, för att sjunka när du närmar dig varvstoppet?…eller peakar det skitsnabbt på 1,3 och sjunker DIREKT till 0,7 på SAMMA varvtal (mer eller mindre)?”——————————->>>>>>>>> SVARA PÅ OVANSTÅENDE FRÅGOR om vi ens ska ha en chans att säga vad som eventuellt är fel… Det är väl inte så svårt ???Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
Kanske har skrivt otydlig(man är inte skitsmart kl 4 på morgonen 😉 ) men för att förtydliga, JA orginalsnurra och JA peakar skitsnabbt på 1,3 och sjunker DIREKT till 0,7 på samma varvtal under acc runt 3-3500rpm
31 augusti, 2007 kl. 01:51 #61913volvosnubbe
Deltagare”Menar du däremot att du laddar 1,2-1,3 i mellanregistret för att sedan sjunka till 0,95- 1,00 vid ~6500 rpm är allt som det ska.Detta pga av den lilla orginalturbon. (Om du nu åker med den )”—————————————”Du måste först svara på om laddtrycket är stabilt runt mellanregistret, för att sjunka när du närmar dig varvstoppet?…eller peakar det skitsnabbt på 1,3 och sjunker DIREKT till 0,7 på SAMMA varvtal (mer eller mindre)?”——————————->>>>>>>>> SVARA PÅ OVANSTÅENDE FRÅGOR om vi ens ska ha en chans att säga vad som eventuellt är fel… Det är väl inte så svårt ???Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
Kanske har skrivt otydlig(man är inte skitsmart kl 4 på morgonen 😉 ) men för att förtydliga, JA orginalsnurra och JA peakar skitsnabbt på 1,3 och sjunker DIREKT till 0,7 på samma varvtal under acc runt 3-3500rpm
Ska du till bananpiren GBG på fredag den 31 aug ?
ISF kan vi kolla hur de blir med min dawese o slangar o allt.
Kan ju va nått konstigt med din dawes också.
Min funkade fint iaf.
Du vet inte hur bra din wastegate är då ?MVH Dennis /kommer ev köra en mörkblå gt på piren.
31 augusti, 2007 kl. 06:40 #61902simo
DeltagareMVH Dennis /kommer ev köra en mörkblå gt på piren.
Men hallå, se till o fixa så bilen går som den ska innan du återgår till rattlåsandet…
/U
31 augusti, 2007 kl. 07:15 #61915Niklas
DeltagareRattlås och bana är väl det sista man kör med bilen om inte allt fungerar precis som det skall? Eller har du fått rätt på problemen med mappningen?
/N – rädd vad S*M skall skriva till mig om detta 😀 😛 :+
31 augusti, 2007 kl. 12:27 #61914volvosnubbe
Deltagareska sätta dit en återcirk nu innan.
Sen laddar den ju inte fult mitt på dagen.
får la max laddtryck 1,1 upp till 3ans växel.
Sen har ja inte sagt att 100% att ja ska köra utan ev om den går bra.5 september, 2007 kl. 17:03 #61901Palm
DeltagareUppdatering med lösningen som jag har misstänkt, slängde dawesen och satte tillbaks det som det var innan med pysventilen i kupen och allt och det lirar skitbra, utan pysen öppen laddar den stabilt under 1,0 bar och sen kan ja justera innifrån upp till den gräns jag känner för dvs ca 1,3 och den laddar stabilt vad jag märkte på hemvägen i alla fall. Sjunker ju lite på hög varv men som sagt så skall de ju vara.
Case closed – den dawsen litar ja inte på 🙁
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.