› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Dawes Device Vs Subaruverkstaden
- Detta ämne har 6 svar, 1,015 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2005 kl. 06:19 #2384
Manor
DeltagareHej !
Detta är väl en fråga som Jerry (som är som en Dawes hela han :D) kan svara på. Som lekman chansar jag bara lite på svaret:
Att ECU:n och solenoiden jobbar som f-n kanske stämmer när man laddar mer än vad de ovanstående tillåter original. Min bil levererar nu mer tryck på 4:an och 5:an, men det är väl inte någon längre period som man ligger och laddar max på dessa växlar…åtminstone gör inte jag det. ECU:n skickar väl bara en signal till solenoiden, och det låter väl inte som om det skulle slita på ECU:n i varje fall. Solenoiden kan väl bara öppna eller stänga, vilket är en mekanisk rörelse i sig…men att den skulle slitas ut snabbare för att man kör med en Dawes låter konstigt. Den lär väl bara vara maximalt stängd eller öppen (vete f-n hur det fungerar) när man laddar max med Dawes:en, och mycket annat kan den väl inte göra. Solenoiden har alltså fått en signal från ECU:n vad den ska göra, och gör det…och that’s it (tror jag).
Den största nackdelen med en Dawes som jag ser det är att den alltid laddar det man ställt in den på (vilket iofs också är anledningen till att den monteras :P). Det innebär att ECU:n inte kan kompensera för hög/låg höjd, kyla/värme samt i de fall som en sensor ger ett felaktigt värde till ECU:n. Min LMM gav t.ex. upp tillräckligt mycket för att inte min turbo skulle ladda (typ nödprogram). Detta hanterade ECU:n genom att påverka solenoiden. Det tråkiga var att inte ”check engine”-lampan började lysa, så jag hade ingen aning om vad det var för ett fel innan verkstaden hade testat den med ”select monitorn”. Om jag hade haft Dawes:en monterad i detta läge så hade jag alltså inte uppmärksammat att något var fel…och det skulle ju i värsta fall kunnat orsakat ett ras.