› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Dawes Device Vs Subaruverkstaden
- Detta ämne har 6 svar, 1,015 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2005 kl. 06:19 #2384
Manor
DeltagareHej !
Detta är väl en fråga som Jerry (som är som en Dawes hela han :D) kan svara på. Som lekman chansar jag bara lite på svaret:
Att ECU:n och solenoiden jobbar som f-n kanske stämmer när man laddar mer än vad de ovanstående tillåter original. Min bil levererar nu mer tryck på 4:an och 5:an, men det är väl inte någon längre period som man ligger och laddar max på dessa växlar…åtminstone gör inte jag det. ECU:n skickar väl bara en signal till solenoiden, och det låter väl inte som om det skulle slita på ECU:n i varje fall. Solenoiden kan väl bara öppna eller stänga, vilket är en mekanisk rörelse i sig…men att den skulle slitas ut snabbare för att man kör med en Dawes låter konstigt. Den lär väl bara vara maximalt stängd eller öppen (vete f-n hur det fungerar) när man laddar max med Dawes:en, och mycket annat kan den väl inte göra. Solenoiden har alltså fått en signal från ECU:n vad den ska göra, och gör det…och that’s it (tror jag).
Den största nackdelen med en Dawes som jag ser det är att den alltid laddar det man ställt in den på (vilket iofs också är anledningen till att den monteras :P). Det innebär att ECU:n inte kan kompensera för hög/låg höjd, kyla/värme samt i de fall som en sensor ger ett felaktigt värde till ECU:n. Min LMM gav t.ex. upp tillräckligt mycket för att inte min turbo skulle ladda (typ nödprogram). Detta hanterade ECU:n genom att påverka solenoiden. Det tråkiga var att inte ”check engine”-lampan började lysa, så jag hade ingen aning om vad det var för ett fel innan verkstaden hade testat den med ”select monitorn”. Om jag hade haft Dawes:en monterad i detta läge så hade jag alltså inte uppmärksammat att något var fel…och det skulle ju i värsta fall kunnat orsakat ett ras.
Jag har dock en KnockLink monterad, som förhoppningsvis skulle reagera om något blev väldigt knas. Jag är också på gång att montera lite andra mätare för att jag tycker att det är tufft…ehh…för att ha extra koll på läget, menar jag ;).
Jerry lär väl ge ett riktigt svar…jag chansar bara som sagt.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51619Manor
Deltagare>Han jidra ngt om som den gamla goda tiden med mopeder etc…
Jag måste också tillägga att lite av tjusningen med Imprezan är just att den påminner lite om den ”gamla goda tiden med moppe” ;). Tänk dig att montera fem Defi-mätare + Knock- och LambdaLink i en ny Volvo V70…hur ballt skulle det bli på en skala :P. Nä, Imprezan påminner mig om min vässade ”stummis” gubbmoppe, eller Lambretta vespan på 150cc som byggdes om till en ”minimoppe”…eller…ja, det var tider det.
mvh Mats N (som trots sin HÖGA ålder ändå har minnet i behåll :D).
19 december, 2005 kl. 06:19 #51620Manor
Deltagare…så det så (Jerryl has spoken :P).
Dawes:en har gjort att jag har en annan syn på livet. Det är som en religion…en religion med en GUD som även jag numera tillber :D.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51621Manor
Deltagare*asg* 😀
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #51618SecretAgentMan
DeltagareJag blir alldeles rörd av Mats imponerande engagemang. 😀
Du har så rätt så i det du skriver, att solenoiden skulle slitas ut i förtid är BS – det är en magnetventil som öppnar och stänger…det gör den i vanliga fall med…
Det absolut viktigaste när man gör något är att följa andras exempel (annars är man pionjär -och då kostar det ofta mer än det smakar), och en tillämpning av denna strategi i detta fallet säger att OM det skulle varit som verkstaden vill påskina – så hade vi haft en formidabel epidemi av trasiga wastegatesolenoider (och det har vi inte). 😉
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #51622Assazel
DeltagareJag pratade med min servicekille på subaruverkstaden. (han verka riktigt kunnig)
Iallfall när jag nämde om devicen så varna han för att ecun och solenoiderna får jobba som fan om man ställer laddtrycket med den.Han jidra ngt om som den gamla goda tiden med mopeder etc gjorde man så men att men subaruns ecu och sensorer var det inte alls bra.
(förkortar man livslängden eller ngt, vad menar han? )Jag föreslog nämligen att sätta den på 1.1 bar och sen när avgas och dump kommer samt avsnorkling så är den redo.
Då sa han typ att bättre att sätta på avgas, dump, plocka snorkel först och sen OM det svajar sätta i devicen.
Vad tror ni om det? missar jag inte den brutala spool:upen då?
tack!
19 december, 2005 kl. 06:19 #51623Niklas
Deltagare”Den gyllene dawesen” eller ”den mossiga doktorn”? 😀 😛 :+
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.