› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Dawes eller byte till original avgass?
- Detta ämne har 5 svar, 826 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
moken.
-
FörfattareInlägg
-
13 maj, 2005 kl. 09:42 #2921
tendency
DeltagareHar köpt mig en till Impreza GT -99, dock bytt ner mig i storlek till en sedan.
– Bortplockad snorkel
– Apexi konat luftfilter (ja, jag ska byta till original sen ;))
– EcuTek-Mappad hos JRM till ca 274hk
– Forge atmosfärisk dumpventil
– 2.5″ downpipe utan kat, i övrigt original avgassystem1. TESTKÖRNING innan köp
Vid testkörning hade bilen dessa moddar och från downpipen var avgass. original, med kat på mellanrör. Bilen verkade gå bra med stabilt laddtryck.2. MODIFIERING vid köp
Sedan byttes original mellanröret ut till 2.5″ utan kat, kröken till slutburken är 3″, och själva slutburken är en Blitz med 4.5″ utblås.3. PROBLEM/FRÅGA efter köp
Efter detta byte har jag fått svajande laddtryck.. såklart tänker vi alla. Säkerligen är detta byte boven i dramat.
Så min fråga är om jag ska inhandla en Dawes Device för att få styr på trycket eller kanske finns det andra alternativ; tex bara byta ut mellanröret till original med kat? Jag vet att SAM förespråkar Dawes, men en del har påpekat bl.a att det kan vara en säkerhetsrisk av olika orsaker.Byta till original mellanrör vore tråkigt, då ljudet är gott som just nu. Jag vill bara få styr på laddtrycket. Behöver inte ha ett högre, vill köra säkert!
–
Blåklumpen13 maj, 2005 kl. 13:36 #55576tendency
DeltagareLaddtrycket kryper upp ganska högt, tycker jag. Toppar väl 1.35BAR.
Enligt förra ägaren har han också haft svaj med det större avgassystemet på, och haft funderingar på Dawes.MatsN >> Vad kan denna ommappning för de nya delarna kosta?
Tyvärr lär jag inte få det fixat snart, eftersom;
”Högtryck hos JRM. Vi är just nu inne i en mycket intensiv period…
Hoppas att ni har överseende med att vi ej kan svara på alla telefonsamtal” etc–
Blåklumpen13 maj, 2005 kl. 17:45 #55575moken
DeltagareTyvärr lär jag inte få det fixat snart, eftersom;”Högtryck hos JRM. Vi är just nu inne i en mycket intensiv period…Hoppas att ni har överseende med att vi ej kan svara på alla telefonsamtal” etc -Blåklumpen
Jag måste åxå få bilen injusterad, fick tillslut tag på en igår via telefon, men han kunde inte svara på ett skit utan uppmanade mej att maila rickard där med mina frågor vilket jag gjorde, men jag har ännu inte fått något svar…
Hoppas dock att få ett inom snar framtid, annars blir jag lessen o kinkig eftersom min bil är så slö just nu:)19 december, 2005 kl. 06:19 #55572Manor
DeltagareJa, det kan väl vara en väldigt bra idé att ta tillbaka bilen till JRM för mappning av de nya delarna. Du ska inte behöva ha svaj efter detta.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55573Manor
DeltagareMatsN >> Vad kan denna ommappning för de nya delarna kosta?
Ingen aning, men varför inte sätta tillbaka original mellanrör med katalysator. Så länge den är mappad för katalysatorn så tjänar du ingenting på bytet av mellanrör…då slipper du ju både grubbla och ha svajande laddtryck ;).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55574moken
Deltagaredu kunde ju ersätta restriktorn i vastegateslangen mot en ställbar strypventil o på så vis ändra flödet tills dess att du slipper svajet.
Då kan du ha std laddtrycksstyrning kvar o alltså kan ecu:n sänka laddtrycket om den vill….Denna installation finns det fina bilder o beskrivningar om på detta forum, tror det var Strat som hade skrivit?
Jag gjorde så på min innan jag kastade i tek3 mappade boxen o större turbo, med dessa grejer har svajet mappats bort eller nåt, finns iallafall inte…
kanske även ditt går att mappa bort annars? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.