› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Dawes problem
- Detta ämne har 8 svar, 847 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 9 månader sedan av
Stanley.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2007 kl. 16:34 #3956
Stanley
DeltagareJag tror att jag är mek-dyslektiker!
Har just installerat en Dawes och jag får inte mer än 10 psi hur mycket jag än skruvar på dawesen. Vad jag förstår så är detta någon sorts grundtryck som wastegaten styr? Jag har använt slangarna som satt där från början och kopplat enligt SAM:s fina manual.
Alla slangar verkar hela.
Jag har låtit restrikorkulan sitta kvar i slangen från turbons utlopp. Är detta rätt eller fel?Tacksam för hjälp.
/P26 november, 2007 kl. 16:48 #62727Palm
DeltagareHar du provat den åt båda hållen? om du är säker på att den sitter rätt är det enda jag kan komma på är att du måste sträcka fjädern manuallt då justerområdet inte räcker till för att få upp tillräckligt tryck.
26 november, 2007 kl. 16:51 #62729Stanley
DeltagareNej, jag har satt den som jag läst att den ska sitta, den vinklade delen mot WG. Trycket ändrar sig ju inte det minsta när jag skruvar, det tycker jag att det borde göra. Dawesen är ju dessutom helt ny.
hmm skumt.26 november, 2007 kl. 16:55 #62728specialized
DeltagareJag har låtit restrikorkulan sitta kvar i slangen från turbons utlopp.
Ta bort den så kommer allt fungera fint 🙂
Restriktorn används endast för att reglera flödet till Solenoiden…….När du använder den 😉
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉26 november, 2007 kl. 17:16 #62730Stanley
DeltagareJag har låtit restrikorkulan sitta kvar i slangen från turbons utlopp.
Ta bort den så kommer allt fungera fint :)Restriktorn används endast för att reglera flödet till Solenoiden…….När du använder den ;)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
Ok nu har jag tagit bort den och testat igen. Ingen skillnad, fortfarande 10psi.. 🙁
26 november, 2007 kl. 17:23 #62725SecretAgentMan
DeltagareTa bort slangen till wastegateklockan helt, och gasa FÖRSIKTIGT för att kolla att allt lirar rent mekaniskt…trycket kommer mycket mer aggressivt, och du har inget som reglerar det (mer än gasfoten), så ta det varligt SOM FAN (du har blivit varnad).
Lugnt och stilla bara, och konstatera att turbon kan generera mer än 10 psi, sedan är det bara att trippelkolla att du gjort allt rätt (bara dawesen skall sitta mellan nippeln vid turbons utlopp, och nippeln på wastegateklockan, inget annat, den vinklade änden på dawesen sitter mot wastegateklockan, den raka går till nippeln vid utloppet).
Inga restriktorer skall användas heller.
/J
26 november, 2007 kl. 17:33 #62731Stanley
DeltagareTack för att ni bryr er!
Jag vet att turbon kan generera mer eftersom den gjorde det imorse(innan jag monterade dawsen), då gav den 14psi när trycket var stabilt. Men trycket tenderade att svaja så därför tänkte jag fixa det med dawsen, och stabilt som f_n blev det:-) Men inte så roligt med 10psi.Hmm…
Om jag öppnar dawsen, går det att se om något är galet där i ?26 november, 2007 kl. 17:35 #62726SecretAgentMan
DeltagareBara att skruva upp, det är en fjäder och en kula, tappa inte något bara.
Fjädern sträcker man lite varligt på om den är väl slapp (har man inget motstånd alls av den när man skruvar på övre delen på dawesen så är den lite slapp), så är det samma justering man gör igen, man får lite känsla för det där, men prova lite svenskt lagom sådär. 😀
/J
26 november, 2007 kl. 19:22 #62732Stanley
DeltagareProblemet löst!
Det var fjädern som behövde sträckas lite. I orginalskick var den 23mm, jag sträckte ut den till 25mm och det gjorde susen. Nu fick jag istället skruva isär dawsen flera varv för att hamna rätt. Nu pinnar mätarn snällt upp till 15psi och lägger sig stilla där. Temperaturen var nollgradig när jag testade, tror ni det är ett bra värde att lägga sig på?
Märkte också att dawsen blev väldigt varm efter lite testande, knappt man kunde hålla i den, är det normalt månntro eller ska jag fixa längre slangar, så jag får bort den en bit från turbon?Tack för all hjälp, ni är kanon :7
//Pavel -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.