SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Dax för skivor och belägg

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

LAST EDITED ON Apr-04-03 AT 09:31AM (GMT)
      Servicen idag blev lyckad och ”billig” men de hittade små sprickor i skivorna fram (tror inte jag byter bak nu) så de måste bytas innan det är dax att ge sig ut på bana. Jag kan inget om sånt här (heller) så jag behöver lite tips.

På verkstan hade de EBC och funderade på deras ”REDstuff” när jag satt där men nu har jag läste i andra trådar att EBC inte är bra. Hur lyder sanningen? Vad skall jag satsa på? Jag vill ha något som fungerar då man kör ”normal Impreza-körning” på vägar men inte som slutar funka då man tar några varv på en bana.

Tips och hjälp…

EDIT: Såg att vi har fått med SAMbilmode i Sponsorlistan så det betyder att vi har 15% rabatt på EBC grejor från dem? Fast detta uppväger kanske inte det negativa…eller?

Regionsansvarig: Göteborg

Kvarnis
      Deltagare

LAST EDITED ON Apr-04-03 AT 12:51PM (GMT)
        LAST EDITED ON Apr-04-03 AT 11:39 AM (GMT)

Jag har fortfarande EBC skivor…men jag kommer inte att köpa nya om man säger så…jag har även haft EBC Redstuff belägg….Å Pagid är bara SÅ mycket bättre !!

Mitt förslag är att du köper Pagid 8 groove skivor och Pagid belägg.
        Kostar ~£300 +frakt från UK, alt. kollar vad Sellholms tar för det.

Då kommer du att ha hyfsade skivor och belägg som är klart mycket bättre än orginal + att det kostar inte mer än EBC.

Eftersom du ändå inte tänker gå ner i trimträsket så klarar du dig nog med Pagid Alien ;):D:D

Kom bara i håg att du måsta köra in skivor och belägg på rätt sätt för att dom inte ska vibrera !

/Kvarnis

Niklas
        Deltagare

Kan du lägga ut några länkar till företag(en)?
          Vad är ”rätt sätt”?

Kvarnis
          Deltagare

LAST EDITED ON Apr-04-03 AT 01:01PM (GMT)
            Rätt sätt gör som jag…;):D

Nä men kolla in tipsen som Stoptech har under Preventoion så står det lite tips http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm

Jag mailar dig nå sidor när jag kommer hem… om det går bra.. kommer inte i håg rätt länk 🙁

/Kvarnis

OzO
            Deltagare

Bra länk!! 😀

Janne248
              Deltagare

>Kom bara i håg att du måsta köra in skivor och belägg på rätt sätt för
                >att dom inte ska vibrera !

Läste länken. Så tippset är att gasa upp i 100, bromsa ned till 10, gasa upp igen.
                Upprepa 5~6 gånger.?
                Hur hårt skall man bromsa ned då? För kung och fosterland? Eller?

/Janne

SSI Galleri

Kvarnis
                Deltagare

10ggr och det står oxå hur hårt 😀

Man ska bromsa hårdare allt eftersom…typ men aldrig så att ABS går in al.t hjulen låser sig typ..eller 0.7G om du har G-mäatre ;):D

Sedan kan man alltid läsa instalations instruktionerna för deras kit för bla Subaru.

/Kvarnis

Janne248
                  Deltagare

Gäller det där ALLTID man byter både skivor och belägg?
                    Eller bara när man byter till något super duper?

/Janne

SSI Galleri

OzO
                    Deltagare

Kan tilläggas att inte alla bromsskivor och belägg körs in på exakt detta sätt. Vissa leverantörer kan instruera annorlunda. Bara att följa anvisningarna från leverantören.

Men artikeln ger en fingervisning om hur man kan gå tillväga. Dessutom innehöll den lite matnyttig information.

Toni
                      Deltagare

>Mitt förslag är att du köper Pagid 8 groove skivor och Pagid belägg.
                        >Kostar ~£300 +frakt från UK, alt. kollar vad Sellholms tar för det.
                        >
                        >Kom bara i håg att du måsta köra in skivor och belägg på rätt sätt för
                        >att dom inte ska vibrera !
                        >
                        >/Kvarnis

Jag har kört i snart 2 år med denna kombination. Funkar kanon både till vardags och på banan – och då vet jag sen förra året att jag håller ungefär samma tempo som Mr Impreza på banan dvs inget Perra/Blyfot-tempo men väl ”satsning inom rimliga gränser”.

Pagids grejer behöver INTE köras in enligt den info jag fick av Scoobysport. Däremot bör man inte byta både skiva och belägg samtidigt. Förslagsvis byter man skivorna först, kör 10 dagar med lite kraftiga bromsningar etc och sätter sen på de nya beläggen.

Ska nämna också att jag sätter tillbaka originalbeläggen inför varje vinter, för en nackdel med Pagids blå belägg är den gnisselkonsert de utsöndrar när de är kalla. Dessutom inbillar jag mig att man inte vinner något med bra belägg på vintern iallafall eftersom det är dubbdäcken som sätter gränsen för stoppsträckan samtidigt som man aldrig får de temperaturer i grejerna som man får vid bankörning på sommaren.

MVH
                        Toni

Niklas
                        Deltagare

Snackade lite bromsar med Tengil när vi var iväg till Skåne i helgen. Han kör med EBC (eller vad de heter) och deras REDstuff och tycker det fungerar finfint. Om priset på skivor och belägg från dem är enormt mycket billigare (15% rabatt hos SAMbilmode) så kanske det ändå är bäst för mig nu. Normal körning till och från stan en gång i veckan och bana två gånger i sommar. Man kanske inte skall överdriva direkt. Behövs det bättre grejor får man köpa det när man skall byta nästa gång.

Kvarnis
                          Deltagare

Jag tror du kommer att finna att Pagid kostar ~lika mycket från det stället jag gav dig länken till….:)

Om jag minns rätt så kostar Red stuff pads ~1800 och skivorna ~1750:-/st..
                            ~4500:- totalt…Pagid £300= 4200:- .men då är frakten lite dyrare från UK..så det jämnare utt sig.

Och Pagid är bättre.. det jag mest ogillar är red stuff beläggen..dom höll inte länge eller va särskilt bra..tyvärr är det så..:(

/Kvarnis

Niklas
                            Deltagare

Ok, jag litar på dig Kvarnis. Blir väl till att beställa från England. Ingen annan som är sugen på att göra samma sak? 🙂

Kvarnis
                              Deltagare

LAST EDITED ON Apr-07-03 AT 09:13AM (GMT)
                                Det gör du rätt i …
                                Tillslut får kanske även du dig en släng av trim eller Ban Djäveln..;)å då behövs så bra bromsar som möjligt 😀

/Kvarnis

Niklas
                                Deltagare

Jag håller trimjävulen i schack med sigillet ”tomus plånbokus”… :p

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.