› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › DCCD?
- Detta ämne har 12 svar, 961 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 3 månader sedan av
rallymarkus.
-
FörfattareInlägg
-
27 januari, 2005 kl. 04:00 #2746
lunkan
DeltagareVad betyder det? Har fått erbjudande att köpa en 6 växlad låda med den beteckningen. Är det nåt o ha?:+
27 januari, 2005 kl. 05:00 #54413Yonaz
DeltagareDCCD=Driver Controlled Center Differential= ställbar center diff (STI PSE-edition) Har du råd att installera en låda med DCCD så tycker jag att du ska göra det.
”The DCCD is a great feature that differentiates the STi from the Evo, you can adjust the central differential locking (which will adjust the amount of engine torque or power that is split between the rear wheels and the front). You can go from a manually fully open front differential position (which will default to 65%/35% power ratio rear to front), all the way up to 50%/50%, and a center differential locked position, which will vary the amount of power between the front and rears accordingly just to make the front and rear wheels spin at the same speed. Just lock the DCCD when driving in deep snow, and you WILL feel the difference!.
Leaving the DCCD in AUTO mode will make the Subaru’s DCCD computer make the changes by itself.”
27 januari, 2005 kl. 07:37 #54411Kvarnis
Deltagaredu måste ha ecu till den för att ha glädje av DCCD’n, + att du måste kolla om den kommer från en JDM bil !
27 januari, 2005 kl. 08:38 #54407OzO
Deltagare27 januari, 2005 kl. 08:53 #54405SecretAgentMan
DeltagareJapanese Domestic Hummahumma. 😀
Kvarnis vill peka lite på att man kollar upp slutväxeln i lådan, och om det kommer att passa med befintlig sådan i bakaxel…lr om man åker på mer pyssel. 🙂
Europa har av någon anledning alltid fått 3,54 i bakaxel, och en 1,1:1 ”drop” i mellandiffen – medans de japanska modellerna har 1:1 i mellandiffen och diverse slutväxlar beroende på vilken modell man hittar.
Nu är jag inte hundra…men en europamodell med dccd, det känns som att den ”borde” ha 1:1 i mellandiffen, då det vad jag vet aldrig tillverkats dccd med annat än just 1:1…och då med 99,99% säkerhet 3,9:1 i slutväxel, mao blir det strul med bakdiffen i alla fall.
/J
27 januari, 2005 kl. 09:27 #54412Kvarnis
DeltagareDom skiljer alla fall på europa&JDm DCCD låder…i art.nr har jag för mig
27 januari, 2005 kl. 11:34 #54408Strat
Deltagare>Japanese Domestic Hummahumma. 😀
>Hummahumma? Market ska det va. Men du kanske slant på tangenterna? 😛
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil27 januari, 2005 kl. 11:37 #54414pannan
DeltagareJapanese Domestic Market…
Det skall även skilja mellan 05:an och tidigare då det är helt annan drivfördelning på den. Och det märks tydligt då man kör. Nu man man ställa upp baken riktigt kul i kurvorna när det är snö
27 januari, 2005 kl. 12:29 #54406SecretAgentMan
DeltagarePannan – DCCD kör traditionellt 2 tredjedelar av tillgängligt vrid till bakaxeln med mittdiffen öppen (resten framåt naturligtvis), det är ingen skillnad mellan årsmodellerna, däremot vad det sitter för typ av diffbroms bak (och fram) kan göra avsevärda skillnader mellan uppförande. 🙂
Strat – Nej, jag menade humma-humma. 😀 :+ 😉
/J
27 januari, 2005 kl. 13:53 #54410Practos
Deltagare>Japanese Domestic Hummahumma. 😀
>
>Kvarnis vill peka lite på att man kollar upp slutväxeln i
>lådan, och om det kommer att passa med befintlig sådan i
>bakaxel…lr om man åker på mer pyssel. 🙂
>
>Europa har av någon anledning alltid fått 3,54 i bakaxel, och
>en 1,1:1 ”drop” i mellandiffen – medans de japanska modellerna
>har 1:1 i mellandiffen och diverse slutväxlar beroende på
>vilken modell man hittar.
>
>Nu är jag inte hundra…men en europamodell med dccd, det
>känns som att den ”borde” ha 1:1 i mellandiffen, då det vad
>jag vet aldrig tillverkats dccd med annat än just 1:1…och då
>med 99,99% säkerhet 3,9:1 i slutväxel, mao blir det strul med
>bakdiffen i alla fall.
>
>/J-lådorna i fråga är i princip nya (tillverkade 2005) och han hade både 3.54 och 3.9 varianter. Dock var alla 3.54 med dccd.
Jag frågade han efter låda ungefär såhär : ”I’m running a eurospec GC8, 1,1:1 dropgear and 3,545 R160…”
och han svarade : ”..either change the ring and pinion in your r160 diff to 3.9 so that it will match one of my JDM trannies, or buy one of my 3.54 DCCD trannies…”
Hur han har fått en 3.54 dccd vet int jag.Jag tror dccd i öppet läge är kul 😀 men bättre bakdiff kanske kommer att behövas senare…
27 januari, 2005 kl. 18:42 #54415rallymarkus
DeltagareDccd i öppet läge är otroligt svårkört på vintern…
Lätt hänt att det blir en snurrning.
Den beter sig nästan som en gammal volvo det går brett men inte snabbt:D
auto läget tycker jag är lite mera lättkört men det går att köra snabbast i lock läget, man känner nästan att bilen styvnar till..
Då är det full attack som gäller, blir man feg åker man av:Dbara man skulle få bort abs bromsarna… då skulle det nog bli perfekt..
27 januari, 2005 kl. 20:49 #54409Blocken
Deltagare>bara man skulle få bort abs bromsarna… då skulle det nog bli
>perfekt..Gör som oss andra – ryck abs-säkringen 🙂
Lycka till!
/Black
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
28 januari, 2005 kl. 19:04 #54416rallymarkus
Deltagaretestade med att rycka säkringen men det var ingen höjdare för diffen.. den gillade inte riktigt det ingreppet.
den vart som om man hade den i öppet läge hela tiden helskumt..;( -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.