› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Dccd
- Detta ämne har 19 svar, 3,277 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av
TomK.
-
FörfattareInlägg
-
29 mars, 2011 kl. 14:20 #25518
vad vet jag
Deltagaregår i tankarna att köpa mig en wrx STI 03-05 men på 04 PSE och 05 är det ju DCCD..
så jag undar ni som har de, hur mkt använder ni de? för/nackdelar
ja vrf ska man ha en DCCD då de skiljer en slant i mellan dessa två är de värt dom extra lapparna?
31 mars, 2011 kl. 16:54 #221162vad vet jag
Deltagarefinns de inte någon som kan kommentar å hjälpa mig i DCCD djungel
31 mars, 2011 kl. 17:41 #221168Eiiiiik
Deltagarefinns de inte någon som kan kommentar å hjälpa mig i DCCD djungel
DCCD är det la på alla PSE och nyare om jag har förstått rätt.
PSE = Petter Solberg edition och har DCCD31 mars, 2011 kl. 18:30 #221157TomK
DeltagareFinns väl även på vissa gammel rääjsers också.
Fast då med 5 petad låda.31 mars, 2011 kl. 18:32 #221158TomK
DeltagareHar inte det själv men det går att åka riktigt brett ändå! 😀
31 mars, 2011 kl. 20:20 #221163vad vet jag
DeltagareJo jag vet om att pse och -05 är med dccd. Men de jag vill få ett Urals de om, är om kör känslan försvinner lite om man inte har dccd. Hur ofta anväder ni de?
Ja lite info om vrf man ska ha de och om de är värt dom extra pengarna för att köpa en pse itället för en 0431 mars, 2011 kl. 20:37 #221154Turbovin
DeltagareTycker du att understyrning är roligt så behöver du inte DCCD 😉
31 mars, 2011 kl. 20:52 #221169Eiiiiik
DeltagareTycker du att understyrning är roligt så behöver du inte DCCD 😉
Äsch då.. Tvingar man ut han går det fint ändå 🙂
Som svar på din fråga – Yepp dccd verkar vara The shit! Jag valde dock som tomK en utan 🙂
1 april, 2011 kl. 06:22 #221159TomK
DeltagareOk. Men sitter verkligen folk och pillar på den där ratten eller står den 95% av tiden på auto läge??
1 april, 2011 kl. 08:41 #221165Garagekungen
DeltagareSjälv åker jag ”Auto” när jag kör bilen till vardags.
När jag åkte på Speedweekend i Orsa råkade jag glömma låsa diffen i ett av åken (åkte ”Auto”)…
…slut fart 194 km/h istället för 200+.
Där åker man helst med diffen helt låst för mesta fördelning av kraften.När jag åker isbana (en del tycker jag ligger ivägen) har jag diffen ca 80% låst. För mig är det en helt annan bil, blir mycket mer förutsägbar i kurvtagningen då kraftfördelningen i diffen har ett givet läge…
…men så är jag ju en gammal gubbe som behöver all hjälp jag kan få för att kunna hävda min rätt på banan 😀 😀 😀Nu kan någon av de RIKTIGT SNABBA lätta lite på hemlighetsmakerier och ge sin syn på nyttan… :p
1 april, 2011 kl. 11:44 #221152Ubbe
DeltagarePå vår 05’a står DCCD till 99.99% i autoläge, även på bana/konbana/SS. Tro dock inte att Autoläget i DCCD=ingen DCCD! Autoläget fördelar kraften som den tycker passar bäst, tekniskt hur detta fungerar har jag ingen susning om men jag tycker det funkar bra. Kanske är placeboeffekt?
Har testat en hel del på Superstage att låsa diffen i olika lägen men får alltid till de bästa tiderna på autoläget.
En bil med DCCD ska dock som någon annan skrev vara mindre benägen att understyra. Jag tycker mig ha märkt detta de gånger jag har fått förmånen att prova andras bilar, men då är det ju iofs mycket annat som chassisättning osv. som spelar in…
Kör man på vintern kan jag tänka mig att DCCD’n kan vara kul också… 🙂
1 april, 2011 kl. 12:28 #221156isse
DeltagareKan bara hålla med Garagekungen, på is och riktigt vinterväglag upplever jag att bilen blir mycket mer förutsägbar med DCCD i manuellt läge och ca 70-80% låst. På min -04 kan jag dessutom uppleva att bilen (DCCD) blir lite ”förvirrad” om det är riktigt halt, framförallt vid snäva kurvor känns det som om den växlar mellan öppen och låst mittdiff. Tror mig ha läst någonstans att nyare bilar kan vara lite listigare. På sommaren så är det dock autoläget som gäller. Med låst eller delvis låst mittdiff så blir dessutom bilen riktigt bångstyrig om det ska fickparkeras eller svängas snävt.
1 april, 2011 kl. 14:44 #221164vad vet jag
Deltagarehmmm de verkar inte som ni har har DCCD använder de så ofta, så de kansce inte är värt den extra pengen för att få de,
dock är de ju alltid kul att åka brett:D
för ni som har de verkar mest bara ha en på auto, men om de är ”roligare” köring som på is, bana osv
1 april, 2011 kl. 15:37 #221153Ubbe
Deltagarehmmm de verkar inte som ni har har DCCD använder de så ofta, så de kansce inte är värt den extra pengen för att få de,
för ni som har de verkar mest bara ha en på auto, men om de är ”roligare” köring som på is, bana osv
Jag tror att du missar poängen lite. En DCCD i auto är INTE detsamma som en låda utan DCCD! Man använder fortfarande i allra högsta grad DCCD’n även om man har den i auto-läge.
Jag kan även tänka mig att den dagen man ska sälja har man igen de där extra pengarna man lagt på att köpa en bil med DCCD…?
Har du tänkt dig att köra bana, is, konbana etc. skulle jag absolut satsa på en med DCCD. För vanligt vägbruk kvittar det nog.
1 april, 2011 kl. 15:58 #221151andreaswrx
jag använder min på 08 rätt mkt, ska det lekas, köras is eller något så ändra jag direkt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.