Jag tror att du missar poängen lite. En DCCD i auto är INTE detsamma som en låda utan DCCD! Man använder fortfarande i allra högsta grad DCCD’n även om man har den i auto-läge.
Jag kan även tänka mig att den dagen man ska sälja har man igen de där extra pengarna man lagt på att köpa en bil med DCCD…?
Har du tänkt dig att köra bana, is, konbana etc. skulle jag absolut satsa på en med DCCD. För vanligt vägbruk kvittar det nog.
Håller med Ubbe till 110% !!!
😀
Har bara haft bilen 6 månader, men Auto-läge betyder att den hugger tag i underlaget när man så bäst behöver.
På asfalt känner man tydligt att den tar tag och ”låser” överföringen i långa svepande kurvor där man kan prova att gradvis öka såväl hastighet som effektuttag.
Från början finns en lätt understyrning som när man kommer till en viss punkt övergår till lätt överstyrning :D, vilket jag uppfattar som att mellandiffen börjar jobba…
PS.
Den (automatiken) behöver inte 20 sekunder på sig för att fatta vad den skall göra – det är bara lättare som förare att känna skillnaden när man kör en lång svepande kurva och gradvis ökar belastningen och kan känna när bilen så att säga ändrar beteende.
😉