SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor dccd 6 växlad sti låda på gt 97

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    iron m///
    Deltagare

har en impreza gt 97. sitter anna bakaxel med diff i från sti samt tät stegade sti 5 växlad låda utan dccd.

har en 6 växlad dccd låda liggandes på pal som jag tänkte montera på bilen.

nu till lite frågor.

passar växellåda rakt på motorn?

hur blir det med kardan och bak axel? utväxling m,m,,??

funkar det bra att köra med orginal svänghjul (gt) men hårdare tryckplata och sinter?

något annat man bör skaffa vid konvertering till 6 växlad låda?

mvh micke

Kvarnis
      Deltagare

Du behöver en matchande bak diff(utv), det är det enda.

Dock så är ju styrning av dccd’n en bra idé om du vill kunna nyttja själva dccd’n.

Adam K
        Deltagare

Han behöver väl en kardan från en 6vxlad låda också. Vad du glömmer 😉
          Åsså behöver du en växelspaksknopp :rolleyes:

Sinterkoppling kanske just en 6petad låda tål, annars är det väl ingen hit, var all the rage i några år men jag vet inte nån som tycket det längre. En uppgraderad organisk koppling är oftast bättre, mycket trevligare vid normalbruk, mycket mindre risk för att skjuva sönder prylar…

iron m///
          Deltagare

passar mina gammla driva axlar i nya lådan? går det inte ta gammla spakstället*/reglet montera på nya lådan?

lådan kommer från en 09 impreza sti.

hur tar jag reda på vilken utväxling jag har på min bil nu då?’

och hur vet jag fall det passar ihop med min diff? bilen toppar typ 200 blås bara.

kardanen är det olika längd på dom bara eller skiljer det på korsen samt hardy skivan fram?

mvh

Kvarnis
            Deltagare

Nix du måste ha driv axlar från en newage from 05>….och dom passar inte i dina hubbar vill jag minnas…nya hubbar har annan bult indelning.

Sen då måte du kolla upp vilen växelåds kod du har på din låda för att vara 100% säker.

länkaget är helt annorlunda,kardan är annan längd på m.m

Det enklaste är att ha en låda från en sti 02-03 när man ska konvertera en GT.

Sen är dccd med n orginal diff ingen större mening …men men..

Kvarnis
              Deltagare

fästet på lådan behöver inte bytas, däremot bör man byta till stt sytvare fäste då lådan är tyngre.

iron m///
                Deltagare

Nix du måste ha driv axlar från en newage from 05>….och dom passar inte i dina hubbar vill jag minnas…nya hubbar har annan bult indelning.

Sen då måte du kolla upp vilen växelåds kod du har på din låda för att vara 100% säker.

länkaget är helt annorlunda,kardan är annan längd på m.m

Det enklaste är att ha en låda från en sti 02-03 när man ska konvertera en GT.

Sen är dccd med n orginal diff ingen större mening …men men..

jag har ju diffad axel men de är la skit de oxå eller? kommer från sti.

är det samma infästning på kardanen till 5v gt låda som på 6 växlade sti lådan? undrar vad som skiljer inte bara att det inte är samma…

Kvarnis
                  Deltagare

Olika längder.

Har du en matchande diff till 6 petade lådan lr inte?

Om din bil topapr 200 vid 7k rpm på högsta växeln i dag så lär du ha en utväxling som inte passar.

6 petade lådor har 3.9 i slutväxel via 1:1.1 eller 1:1 mot bak diffen

andreaswrx
                    Deltagare

jag har ett komplet spakställ liggande hemma!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.