SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor DCCD fråga

• Detta ämne har 7 svar, 1,043 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av SecretAgentMan.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    pannan
    Deltagare

Har laborerat lite med diffen nu och märkt att jag blir bra mycket snabbare dvs får bort att bilen kränger genom att ställa diffen så att man får lite mera bakhjulsdrift. Har endast provat detta på konbana och senast i Bilsports RS bana.

Nu till min fråga. Tar DCCD:n stryk om man kör så här på t ex bana? Dvs fort med bilen eller är den gjord för hög fart? Kanske konstig fråga men jag har inte vågat köra fort med diffen omställd till mer bakhjulsdrift.

mvh
      Johan

STIred
      Deltagare

Vet inte om bilen kränger mindre med öppen diff men blir snarare mindre understyrd nästan tendens på översyrning, blir nog därför du tycker det går lättare o svänga.

När jag laborerat med min diff så har jag haft lite konstiga läten från den när jag kört riktigt sakta på torr asfalt och med mycket rattutslag, aldrig hört nåt när man kört fort och svängt.

Här är en kort beskrivning, förklarar även lite varför det kan låta konstigt när man kör sakta på torr asfalt….

However, this is how the DCCD works. The center differential is mechnically geared to split the torque 35/65. What the roller does is sends an electrical signal that enables the clutches to come together to apply a ”lock”. This lock is actually just the amount of slippage the clutches will allow the wheels. When the clutches are on full lock, the center differential is causing a feedback in the center diff so that the front wheels grab.

Think of it this way, when you have a regular viscous-coupling differential. The mechanical coupling has a 50/50 torque split. However, when the wheels slip, the fluid instead causes the plates to spin to send more torque. Essentially, the DCCD allows for slipping and locking to get that 50/50 torque split. This is the reason you hear grinding and what not when you lock the car at 50/50 and do low speed turns on dry, ideal tarmac conditions. It’s the center differential clutches working overtime.

Här är lite mer om diffar:

http://dsmtuners.com/forums/showthread.php?t=177117
        http://dsmtuners.com/forums/showthread.php?t=177206

Edit: Så om det är nåt som sliter på diffen, då skulle det i så fall vara att köra med lock läge på torr asfalt med mycket rattutslag, drar du handbroms i stället, då öppnar diffen automatiskt…..
        kör du på snö, grus, blött med lock och svänger borde det gå bättre eftersom greppet hos hjulen inte är lika bra…..

Jag har iofs som sagt haft lite läten(diffen arbetar hårt) även med öppen diff när jag kört riktigt sakta på torrt och svängt, men aldrig när jag kört fort och svängt…

pannan
        Deltagare

Tackar,

Jo jag vet så fort man har typ kört i gåfart och sväng har det klonkat och haft sig, när man kommer upp i fart så försvinner det helt.

05:an har ju lite annorlunda drivfördelning jämte de äldre STI:erna. Så med diffen ställd nästa längst bak kan jag styra bilen med rumpan, mer som bakhjulsdrift vilket gör bilen mycket skönare att köra.

Är nojig att saker skall gå sönder bara. Därför jag frågar 🙂

mvh
          J

STIred
          Deltagare

05:an har ju lite annorlunda drivfördelning jämte de äldre STI:erna. Så med diffen ställd nästa längst bak kan jag styra bilen med rumpan, mer som bakhjulsdrift vilket gör bilen mycket skönare att köra.

Känns ungefär likadant på min, riktigt roligt blir det…:-) 35/65 känns mycket mer bakhjulsdrift än det låter på siffrorna….

Har också varit lite nojjig just på grund av lätena…. därför ville jag inte pilla på diffen när jag körde ss utan lät den vara på auto hela tiden, pågrund av 180graders svängen längst ner på banan…. Men nästa gång kanske man kan testa 🙂

Det är som sagt inget konstigt att det låter, även om det kan låta riktigt illa ibland….

pannan
            Deltagare

Finns ju handbroms 😉

SecretAgentMan
              Deltagare

Om något så är de senare DCCD-bilarna mindre överstyrda än de äldre – om inte minnet sviker har jag sett att man inte kan sätta dem manuellt helt öppet, och det är inte längre 35/65 utan 40/60…?

Öppet läge som redan sagts är helt ofarligt, helt låst är inte bra på torr asfalt om det skall svängas mycket.

/J

STIred
                Deltagare

Om något så är de senare DCCD-bilarna mindre överstyrda än de äldre – om inte minnet sviker har jag sett att man inte kan sätta dem manuellt helt öppet, och det är inte längre 35/65 utan 40/60…?

Mycket möjligt att det kan stämma att inte går öppna helt, även om man kanske tror det, kan vara en förklaring till varför det låter lite från diffen även när jag kör ”helt öppet” sakta och med mycket rattutslag…. Annars tycker man att helt öppet borde inte låta alls….

När det gäller förhållandet brukar det stå från 65/35 till 51/49, men inte säkert att det stämmer….

SecretAgentMan
                  Deltagare

Gam’dccd är 1/3 fram, 2/3 bak. 🙂

/J

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.