› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › delar i växellådsoljan
- Detta ämne har 32 svar, 2,810 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av
eric.u.
-
FörfattareInlägg
-
19 april, 2010 kl. 15:46 #23150
eric.u
DeltagareHoj hoj
Har min bil hos Torvalla bil nu, och när dom skulle byta oljan till växellådan så hade det kommit ut mer än bara olja..
Analys ska göras imorgon åså ska dom återkomma.
Har ni några tankar redan nu?
Det låter ju dyrt i mina öron..Några förslag på vad man ska göra om man skulle behöva byta lådan? låta Torvalla bil originalrenovera lådan eller satsa på eftermarknadsdelar? rekomendationer mottages tacksamt skyndsamt 🙂 eftersom bilen står hos verkstan nu.
MVH Eric
20 april, 2010 kl. 04:11 #200411SecretAgentMan
DeltagareDet behöver inte vara något som är överdrivet dyrt, jobbet däremot kan kosta en slant, lådan skall ned och upp igen, det tar sin lilla tid, så skall den isär med.
Enklast är om du har möjlighet att ta ned lådan själv, då sparar du slantar. 🙂
20 april, 2010 kl. 11:12 #200418eric.u
Deltagaremmm, jag har ju tummen mitt i handen när de gäller sånt där..
Det störtsa ingreppe jag gjort på en bil själv är att sätta på sänkningsfjädrar runt om på en V40 och monterat stag fram å bak.
växellådor låter avancerat de får jag nog överlåta till någon som vet hur man gör 🙂
Frivilliga mot ersättning mottages tacksamt 🙂
Ska fråga JRM va dom har för förslag oxå, deras 300hk kitt var på tapeten precis innan jag fick veta det här om växellådan. Får se vad som händer nu.
20 april, 2010 kl. 19:19 #200438Mumin
Deltagarefixar du garage med lyft så river jag ner lådan åt dig för en slant.
såg att du fanns i sthlm 😀20 april, 2010 kl. 20:17 #200419eric.u
DeltagareMumin, låter jättesjyst 😀
Jag hittade en ersättningslåda på frontbåge för 20 000:- jag undrar vad som är mest ekonomi, att köpa en sådan låda eller renovera den jag har och stärka upp några drev med tanke på att jag vill låta jrm se över effekten senare.
suck, kan ju inte så mycket om de här grejjerna, jag har sökt en hel del, men i varje tråd så står de bara använd sök funktionen som svar.. lite irriterande..
va tycker du är vettigast när man står inför ett val som jag, lådan kommer behöva ses över förr eller senare liksom. vad göra liksom?
Har lite svårt å hitta ett garage med lyft tyvärr, OKQ8 GDS? kanske inte va 🙂 ler..
vill ju betala dyra märkes verkstan massa pengar för att göra de dom gör, vad nu de är, känns de som ibland iaf.
Mumin jag tackar för ditt svar och jag ska komma ihåg ditt namn 😉
20 april, 2010 kl. 20:37 #200435P E
DeltagareÄr det en GT?
20 april, 2010 kl. 20:38 #200439Mumin
Deltagarepallbock går dock men inte min favorit pga att jag jobbar med lyft 😀 sen mitt tycke är att fixa 6 petat om du har råd. dock med rätt utväxling osv, ny kardan, spakställ, fråga kvarnis eller sam om jag har missat något 😛
20 april, 2010 kl. 21:01 #200420eric.u
DeltagareDet är en WRX 01a från tyskland.
Har gått 14000mil enligt mätaren.Mumin din lösning me 6 vxl låda låter rätt dyrt, vad brukar en sån operation sluta på? med alla detaljer för utväxlingen osv.
har ju hittat renoverade standard vxl lådor för 20 000+ byte i gott sällskap..
läste i en tråd om en kille som fått pris från jrm på 22000 för en 6 vxl låda monterat å klart, ska nog slå dom en signal 🙂
🙂
20 april, 2010 kl. 22:01 #200440Mumin
Deltagare22 monterat och klart är ju gratis.. då kan dom ju boka in mig NU! 😀
21 april, 2010 kl. 05:47 #200421eric.u
Deltagareokey 🙂 det är mycket pengar i min värld ändå 🙂 speciellt så nära inpå köpet av bilen 🙂
Inte får man igen dom pengarna sen när man säljer bilen va?
Ja menar låt oss säga att jag köpte bilen för 90k och lägger ut nästan 50k i uppgraderingar inte får jag då 140 för den när jag ska sälja 🙁 slits lite i tankarna om jag ska försöka hitta ett annat ex att gå vidare med eller om det bara är till att öppna madrassen och börja uppgradera med seriösa grejjer direkt?21 april, 2010 kl. 06:27 #200436P E
DeltagareWrx är ju fortfarande ”lilla” lådan. Så 20k är ju rätt dyrt…..
Är du intresserad så har jag lådor till salu. 9000kr. Kan ta din i inbyte.21 april, 2010 kl. 06:41 #200433specialized
Deltagareläste i en tråd om en kille som fått pris från jrm på 22000 för en 6 vxl låda monterat å klart, ska nog slå dom en signal 🙂
Det är förmodligen denna tråden du menar ?
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67452
Om du läser genom HELA tråden så ser du att det priset gäller en 5-petad Sti.V.6-låda.
Dvs marginellt starkare än en org.Gt-låda.Det står även en del om intresanta drevsatser i den tråden 🙂
21 april, 2010 kl. 10:53 #200422eric.u
DeltagareHej det stämmer, det var den tråden jag läste i.
Jag vet inte lådorna som JRM säljer är begagnade eller nya, men dom sa att det var ungefär 2-3 mån väntetid på en låda just nu.
(”Svar från JRM”
Hej EricRekomenderar då att vi byte till sti v5-6 det är en starkare låda
Då får du en komplett växellåda samt bakaxel
det du bör vara medveten om då är att bilen kommer få en anna utväxling och därmed få bli lite piggare men inte tyvär samma höga toppfart utan lite lägre det blir en roligare och piggare bil att köra
Kostar totalt 22000kr monterat och klart 18000kr utan montering
Dock är det ca 2-3 månaders leveranstid som det serut nu)
Så vad är klokast, att köpa en låda från PE för 9000kr och be Mumin hjälpa mig montera, eller gå på JRM alternativet?
Vad är det för lådor som PE säljer för 9000kr?
Jag försöker läsa mig till de mesta, men har svårt med alla benämningar på olika lådor och storlekar m.m. Ska försöka att inte vara en jobbig medlem som frågar allt för självklara frågor. 🙂
21 april, 2010 kl. 11:07 #200437P E
DeltagareDet är org gt/wrx lådor som är nygenomgågna och bra. (Org utv 3.9). Det är en sådan låda du har problem med. Jag kör själv Impreza rallybil och det blir så att man samlar på sig grejjor här och där.
I rallybilen har jag dock dogboxlådor.
Jag kan även hjälpa dig med montering om du vill. (Jag har lyft osv själv). Fast jag bor iof ca 15 mil från Sthlm. (Älvkarleby)Vilket som är bäst för dig, beror ju på vad du har för budget. Det billigaste och enklaste är ju att byta mot en lika låda som du har. MEN det hållbaraste är ju naturligtvis en 6vxl. Men det är ju oxå en helt annan prisklass. Så jag tycker det är svårt att jämföra dom alternativena!
Använder man kopplingen och inte har alltför mycket mos så räcker ju en org.
21 april, 2010 kl. 11:37 #200430andreaswrx
DeltagareHej det stämmer, det var den tråden jag läste i.
Jag vet inte lådorna som JRM säljer är begagnade eller nya, men dom sa att det var ungefär 2-3 mån väntetid på en låda just nu.
(”Svar från JRM”
Hej EricRekomenderar då att vi byte till sti v5-6 det är en starkare låda
Då får du en komplett växellåda samt bakaxel
det du bör vara medveten om då är att bilen kommer få en anna utväxling och därmed få bli lite piggare men inte tyvär samma höga toppfart utan lite lägre det blir en roligare och piggare bil att köra
Kostar totalt 22000kr monterat och klart 18000kr utan montering
Dock är det ca 2-3 månaders leveranstid som det serut nu)
Så vad är klokast, att köpa en låda från PE för 9000kr och be Mumin hjälpa mig montera, eller gå på JRM alternativet?
Vad är det för lådor som PE säljer för 9000kr?
Jag försöker läsa mig till de mesta, men har svårt med alla benämningar på olika lådor och storlekar m.m. Ska försöka att inte vara en jobbig medlem som frågar allt för självklara frågor. 🙂
ja betala 22000/18000 för en 5 växlade låda! fy fan vad dyrt! ta reda på vad en 6 växlad låda kostar med! sparkställ har jag liggande hemma det kan du få för en 500 lapp
hittade detta i en tråd var en sti v.5 bil
Gearbox, propshaft, diff, driveshafts and hubs plus all the DCCD switches and wiring. £1000 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.