› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › delar i växellådsoljan
- Detta ämne har 32 svar, 2,810 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av
eric.u.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2010 kl. 13:05 #200432
Adam K
DeltagarePriserna på växellådor verkar ha rasat bra i UK.
vanliga GT/turbo2000 lådor verkar ligga på några hundra pund.
Men sen ska de hem också.
Jag har en låda till salu för 18000. Men då får du dccd, bakdiff o allt som behövs, och den finns i Stockholm nu.21 april, 2010 kl. 14:12 #200415Kvarnis
DeltagareRäkna med minst £300 i frakt div strul att få hem det(dom är f-n inte snabba i UK).
Lådan Adam är bra alt om man vill ha en roligare bil.Dock så går topp hastigheten ner men det är inte direkt något ont.21 april, 2010 kl. 17:31 #200423eric.u
DeltagareTack för alla svar..
Måste bara återgå lite till början.
Torvalla bil skulle byta olja på växellådan. när dom tog den oljeplugen så fanns där små små plåtdetaljer.
Dom säger att jag aboslut måste renovera hela lådan för minst 30 000:- och att en ny kostar 86000:-Jag har kört bilen idag och jag tycker inte att det känns så konstigt i lådan och som en meck kompis till mig sa att en sån här bil som körs hårt, är det väll mer regel än undantag att dreven släpper ifrån sig lite skit ibland, inget att oroa sig allt för mycket för. Det är när det börjar kärva och växlarna hoppar ur osv man bör bli försiktig..
Vem tycker ni har rätt?
MVH Eric.
21 april, 2010 kl. 17:51 #200434challe
DeltagareAtt oljepluggen samlar på sig lite spån från dreven är ju näst intill standard att se när man byter olja. Den är magnetisk i mitten och ska samla upp skit i oljan så det inte åker runt för mycket i lådan.
Så här såg min ut när jag bytte 🙂
21 april, 2010 kl. 18:00 #200424eric.u
DeltagareChalle.
Precis, så där såg den ut för mig också.
När man är helt ny på bilen och märkesverkstan slänger ut sig att de kommer kosta åtskilliga 100 000 att laga bilen så börjar man ju fundera hur seriösa dom är ( Torvalla bil BTW)
Off topic så ligger värmemätaren inte i mitten av dom 2 streck som finns utan snarare mitt på det övre utav dom. Som bot på detta rekomenderade dom byte av topplockspackning á 20 000:-
Va fan tror dom ? kanske bara är termostaten som är grinig?
Några andra tankar kring varför värmen ligger aningen högt? ligger stabilt där dock!MVH Eric
21 april, 2010 kl. 18:27 #200416Kvarnis
DeltagareKör lådan tills den rasar, spån på pluggen finns det nästan jämt.
Gammal kyllare, taskig termostat.
För 20k kan du köpa min kompletta newage sti motor 😉Jag föreslår att du byter verkstad, alt börjar skruva själv
21 april, 2010 kl. 19:20 #200425eric.u
DeltagareJa det verkar som att dom inte vet vad dom pratar om..
Furstenhoff har jag haft en bil hos för 6 år sen och var inte imponerad av kundbemötandet.. JRM har varit jättesjysta de lilla jag pratat med dom. OCh dom har ju erfarenhet av våra bilar i både vått och tort.. Kanske börja serva bilen där..Men de är som du säger, lite spån på bulten är standard.. Kan ju byta olja om ett tag igen och se hur det ser ut då.. Kanske inte är så illa med lådan som Torvalla ville få mig att tro.
suck, låg ju sömnlös hela natten å bara tänkte på allt som behövdes göras med bilen.. vill lära mig mecka bilen, men har ingen bra plats å va på 🙁
De känns ändå som att denna tråd innehåller bra information och att den kan vara till hjälp för andra newbees i framtiden. så tack för alla svar. jag kommer nog köra vidare med min låda ett tag till och byta olja snart igen för att se om de kommit nya spånflis eller om det hållt sig.
MVH Eric, en jävligt glad kille 🙂 som älskar allt vad subaru impreza turbo heter..
21 april, 2010 kl. 19:36 #200412SecretAgentMan
DeltagareJaja, lite spån…kör, det är alltid en skön kalufs med järnfilsspån på pluggen. 🙂
22 april, 2010 kl. 06:25 #200413Manor
DeltagareFurstenhoff har jag haft en bil hos för 6 år sen och var inte imponerad av kundbemötandet…
Alla kan ha en dålig dag, och på 6 år kan det har hänt mycket.
Min erfarenhet är att Fürstenhoffs Motor är seriösa och inte försöker lura till sig pengar. Den verkstad som du nu har varit på verkar ju i ärlighetens namn nästan vara oärliga!!?22 april, 2010 kl. 07:57 #200426eric.u
DeltagareAlla kan ha en dålig dag, och på 6 år kan det har hänt mycket.
Min erfarenhet är att Fürstenhoffs Motor är seriösa och inte försöker lura till sig pengar. Den verkstad som du nu har varit på verkar ju i ärlighetens namn nästan vara oärliga!!?Eller så såg dom en chans att försöka lura en yngre kille på massa pengar genom att skrämma mig att bilen är i skitdåligt skick. Men va fan tror dom att jag ska lägga ut 100 000 på att renovera bilen jag köpt för 90 000 ? hallåååå då kunde jag ju köpt en bil för 200 000 från början.
Visst kommer jag lägga ner pengar på bilen, det går ju inte komma ifrån på dom här bilarna.
Närmast nu bromsrenovering och kamremsbyte.Off topic:
Fick prisförslag från Torvalla på kamremsbyte ink vattenpump och alla hjul + rem = 11 264 kr. Då skulle jag få 15% rabatt på det priset oxå så 9600:- komplett ink moms.
Är det ok pris eller för dyrt?MVH Eric
22 april, 2010 kl. 09:48 #200442LasseH
DeltagareSka du ha kvar bilen så köp riktiga grejjer direkt, du är snabbt uppe i samma pengar om du ”snålar” in på prylar som inte håller.
22 april, 2010 kl. 09:52 #200431andreaswrx
DeltagareFick prisförslag från Torvalla på kamremsbyte ink vattenpump och alla hjul + rem = 11 264 kr. Då skulle jag få 15% rabatt på det priset oxå så 9600:- komplett ink moms.
Är det ok pris eller för dyrt?MVH Eric
det priset låter rätt rimligt tycker jag!
22 april, 2010 kl. 10:36 #200427eric.u
DeltagareSka du ha kvar bilen så köp riktiga grejjer direkt, du är snabbt uppe i samma pengar om du ”snålar” in på prylar som inte håller.
Vad mer exakt syftar du på?
Jag är den som alltid brukar köpa lite bättre/dyrare än vad som behövs för att jag tror att man får vad man betalar för. Men i vissa fall där de handlar om mycket pengar för min plånbok så får man se till lite vad man får också och vad man behöver.
MVH Eric
22 april, 2010 kl. 12:18 #200414Manor
Deltagare…är du förresten samma Eric som körde en RX för en hiskelig massa år sedan?
22 april, 2010 kl. 16:52 #200417Kvarnis
Deltagare9600 är ett ok pris helt klart
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.