› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › delsyntet vs helsyntet vad välja?
- Detta ämne har 11 svar, 2,499 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 5 månader sedan av
moken.
-
FörfattareInlägg
-
10 december, 2006 kl. 13:57 #3561
rallymarkus
DeltagareJapp tydligen så har gt:n gått på delsyntet i 12tusen mil så då till frågan.
Går det bra o hälla i helsyntet 10w/50
kommer ju bli lite isdäckskörning o sånt…så de känns ju bättre med bra olja då.
10 december, 2006 kl. 15:06 #59717killer
DeltagareBara för att det är delsyntet så innebär det ju inte att det är en dålig olja. Jag kommer att gå över till delsyntet då det är bra mycket billigare och enligt källor så funkar det minst lika bra så länge man väljer en olja av bra kvalitet.
Men visst. Vill du köra med helsyntet så är det ju bara hälla i.
10 december, 2006 kl. 15:22 #59710Manor
DeltagareYo Markus !
Jag har kört på delsyntetolja (10-40) i över 16000 mil nu. Byte sker var 625 mil (även filtret), och än så länge har det fungerat.
Jag har för mig att det finns en risk att byta till helsyntetisk olja på en äldra motor som alltid har gått på något annat. Det har något med läckage att göra, men det kan ju vara en skröna…
10 december, 2006 kl. 15:40 #59714specialized
DeltagareSå länge motorn är körd på delsyntet är det bara att hälla i Helsyntet.
Det är om motorn är körd länge på mineralolja som man inte ska gå över till syntet.Mineraloljan sägs skapa beläggningar i motorn som löses upp av syntetolja. Med täta oljekanaler i motorn som följd.
Detta är vad jag hört iaf.Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————10 december, 2006 kl. 16:10 #59713FeA
DeltagareDet finns en grymt bra tråd om oljor på sporthoj, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250&highlight=helsyntet+delsyntet
Jag kör på helsyntet, och kommer alltid att göra det. Både i Imprezan och skotern.
Det skiljer ändå så pass lite i pris så att det kan vara värt att lägga till någon krona för att veta vad man får.Läs tråden om ni orkar, så klarnar det.
10 december, 2006 kl. 20:00 #59712rallymarkus
Deltagarekollade i pappren o de ser ut som att det har vart helsyntet ibland så det får det bli:)
11 december, 2006 kl. 09:42 #59715BVS-Robban
DeltagareAtt tänka på är att delsyntet inte har en renande effekt vilket helsynstet har. Har bilen gått länge på delsyntet och det har byggs på med lite avlagringar osv kan dessa avlagringar göra att det inte läcker någon olja nån stans dvs de hjälper till att täta runt packboxar, packningar osv. Häller man då i helsyntet som har en renande effekt kan det börja läcka om man har otur och alagringarna löses upp.
30 december, 2006 kl. 20:43 #59720dajo
DeltagareAtt tänka på är att delsyntet inte har en renande effekt vilket helsynstet har. Har bilen gått länge på delsyntet och det har byggs på med lite avlagringar osv kan dessa avlagringar göra att det inte läcker någon olja nån stans dvs de hjälper till att täta runt packboxar, packningar osv. Häller man då i helsyntet som har en renande effekt kan det börja läcka om man har otur och alagringarna löses upp.
Nu pratar du om riktigt gamla oljor.
Dom senaste 20 åren har samtliga oljor i västvärlden haft rengörande tillsatser.En syntetolja tvättar alltså inte motorn mer än en delsyntet eller mineralolja.
Man bör alltså köp den bästa oljan man har råd med till sin bil och man behöver inte fundera så mycket på vad man haft i motorn tidigare.
31 december, 2006 kl. 13:27 #59716BVS-Robban
DeltagareDär ser man , fick lära mig detta i någon fordonskurs på gymnasiet för nägra år sedan ! !
Ska ringa tillbaka till gymnasiet och be dom ändra läroböckerna !!:-)3 januari, 2007 kl. 17:14 #59719The
Deltagarealltid helsyntet av bra kvalla spec i turbobilar.
Det skummaste som finns måste vara när folk står och bygger monstermotorer för hundratusentals kronor och sen köper billig olja från biltema och ”byter ofta”
Problemet med en billig (läs dålig) olja är att oljefilmen inte tål samma temperaturer och tryck som en bättre olja gör.
Hur som helst är det billigare med en dyr olja än att renovera motorn..
4 januari, 2007 kl. 17:11 #59718MariaimprezaGT
Deltagarecastrol rekommenderar: sport edge 0w-40 och gtx magnatec 5w-40, i nödfall olja gtx lightec 10w-40 vid normala körningar.
redline rekommenderar deras 5w-30/40 oljor för den sortens bruk bilen går (finns en mängd olika varianter)
om man inte går på redlines racingoljor när det gäller racing (shockproof å de dära) så rekommenderar de 75w90 NS oljor tex D4 ATF oljan, samma till bakdiffen.
2 liters motorerna rymmer 4 liter. 2.5 litarna rymmer 4 liter.
växelådorna på 3,5 på 5-petarna och 4,1 på 6-petarna. automat på 2,5 liter rymmer 4,5 liter.
diff fram på 2,5 liter rymmer 1-1,3 l och bak 0,8l förutom STI från -01 som rymmer 1 liter./Maria
Audi is teh ####!!
4 januari, 2007 kl. 19:12 #59711moken
Deltagarealltid helsyntet av bra kvalla spec i turbobilar. Det skummaste som finns måste vara när folk står och bygger monstermotorer för hundratusentals kronor och sen köper billig olja från biltema och ”byter ofta”Problemet med en billig (läs dålig) olja är att oljefilmen inte tål samma temperaturer och tryck som en bättre olja gör. Hur som helst är det billigare med en dyr olja än att renovera motorn..
Fast man ska tydligen absolut INTE köra in en motor på syntet har jag fått höra av många olika oberoende motorbyggare, hade nåt med att göra att ringarna i värsta fall tappar spänsten för fort eller ngt liknande med följd att dom inte tätar bra sen.
Att biltemas olja skulle vara dålig är nog en myt, den håller ju respektive klassningar och tillverkas i samma sisterner osv som all annan olja nere i Nynäshamns petrolium ( enligt vad jag hört av folk som arbetar där) sant eller inte, det kan nog folk tvista om i det oändliga…
Om jag skulle vara rallymarcus skulle jag nog välja det jag ville.
Ps, jag kör på mineralolja i min superdupermotor för 100k+ i byggkostnad.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.