SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor delsyntet vs helsyntet vad välja?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3561
    rallymarkus
    Deltagare

      Japp tydligen så har gt:n gått på delsyntet i 12tusen mil så då till frågan.

      Går det bra o hälla i helsyntet 10w/50
      kommer ju bli lite isdäckskörning o sånt…

      så de känns ju bättre med bra olja då.

      #59717
      killer
      Deltagare

        Bara för att det är delsyntet så innebär det ju inte att det är en dålig olja. Jag kommer att gå över till delsyntet då det är bra mycket billigare och enligt källor så funkar det minst lika bra så länge man väljer en olja av bra kvalitet.

        Men visst. Vill du köra med helsyntet så är det ju bara hälla i.

        #59710
        Manor
        Deltagare

          Yo Markus !

          Jag har kört på delsyntetolja (10-40) i över 16000 mil nu. Byte sker var 625 mil (även filtret), och än så länge har det fungerat.

          Jag har för mig att det finns en risk att byta till helsyntetisk olja på en äldra motor som alltid har gått på något annat. Det har något med läckage att göra, men det kan ju vara en skröna…

          #59714
          specialized
          Deltagare

            Så länge motorn är körd på delsyntet är det bara att hälla i Helsyntet.

            Det är om motorn är körd länge på mineralolja som man inte ska gå över till syntet.Mineraloljan sägs skapa beläggningar i motorn som löses upp av syntetolja. Med täta oljekanaler i motorn som följd.
            Detta är vad jag hört iaf.

            Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
            —————————————
            Efternamnen på mina flickvänner är
            —————————————
            Jpg ,wmv och mpg 😉
            —————————————

            #59713
            FeA
            Deltagare

              Det finns en grymt bra tråd om oljor på sporthoj, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250&highlight=helsyntet+delsyntet

              Jag kör på helsyntet, och kommer alltid att göra det. Både i Imprezan och skotern.
              Det skiljer ändå så pass lite i pris så att det kan vara värt att lägga till någon krona för att veta vad man får.

              Läs tråden om ni orkar, så klarnar det.

              #59712
              rallymarkus
              Deltagare

                kollade i pappren o de ser ut som att det har vart helsyntet ibland så det får det bli:)

                #59715
                BVS-Robban
                Deltagare

                  Att tänka på är att delsyntet inte har en renande effekt vilket helsynstet har. Har bilen gått länge på delsyntet och det har byggs på med lite avlagringar osv kan dessa avlagringar göra att det inte läcker någon olja nån stans dvs de hjälper till att täta runt packboxar, packningar osv. Häller man då i helsyntet som har en renande effekt kan det börja läcka om man har otur och alagringarna löses upp.

                  #59720
                  dajo
                  Deltagare

                    Att tänka på är att delsyntet inte har en renande effekt vilket helsynstet har. Har bilen gått länge på delsyntet och det har byggs på med lite avlagringar osv kan dessa avlagringar göra att det inte läcker någon olja nån stans dvs de hjälper till att täta runt packboxar, packningar osv. Häller man då i helsyntet som har en renande effekt kan det börja läcka om man har otur och alagringarna löses upp.

                    Nu pratar du om riktigt gamla oljor.
                    Dom senaste 20 åren har samtliga oljor i västvärlden haft rengörande tillsatser.

                    En syntetolja tvättar alltså inte motorn mer än en delsyntet eller mineralolja.

                    Man bör alltså köp den bästa oljan man har råd med till sin bil och man behöver inte fundera så mycket på vad man haft i motorn tidigare.

                    #59716
                    BVS-Robban
                    Deltagare

                      Där ser man , fick lära mig detta i någon fordonskurs på gymnasiet för nägra år sedan ! !
                      Ska ringa tillbaka till gymnasiet och be dom ändra läroböckerna !!:-)

                      #59719
                      The
                      Deltagare

                        alltid helsyntet av bra kvalla spec i turbobilar.

                        Det skummaste som finns måste vara när folk står och bygger monstermotorer för hundratusentals kronor och sen köper billig olja från biltema och ”byter ofta”

                        Problemet med en billig (läs dålig) olja är att oljefilmen inte tål samma temperaturer och tryck som en bättre olja gör.

                        Hur som helst är det billigare med en dyr olja än att renovera motorn..

                        #59718
                        MariaimprezaGT
                        Deltagare

                          castrol rekommenderar: sport edge 0w-40 och gtx magnatec 5w-40, i nödfall olja gtx lightec 10w-40 vid normala körningar.

                          redline rekommenderar deras 5w-30/40 oljor för den sortens bruk bilen går (finns en mängd olika varianter)

                          om man inte går på redlines racingoljor när det gäller racing (shockproof å de dära) så rekommenderar de 75w90 NS oljor tex D4 ATF oljan, samma till bakdiffen.

                          2 liters motorerna rymmer 4 liter. 2.5 litarna rymmer 4 liter.
                          växelådorna på 3,5 på 5-petarna och 4,1 på 6-petarna. automat på 2,5 liter rymmer 4,5 liter.
                          diff fram på 2,5 liter rymmer 1-1,3 l och bak 0,8l förutom STI från -01 som rymmer 1 liter.

                          /Maria

                          Audi is teh ####!!

                          #59711
                          moken
                          Deltagare

                            alltid helsyntet av bra kvalla spec i turbobilar. Det skummaste som finns måste vara när folk står och bygger monstermotorer för hundratusentals kronor och sen köper billig olja från biltema och ”byter ofta”Problemet med en billig (läs dålig) olja är att oljefilmen inte tål samma temperaturer och tryck som en bättre olja gör. Hur som helst är det billigare med en dyr olja än att renovera motorn..

                            Fast man ska tydligen absolut INTE köra in en motor på syntet har jag fått höra av många olika oberoende motorbyggare, hade nåt med att göra att ringarna i värsta fall tappar spänsten för fort eller ngt liknande med följd att dom inte tätar bra sen.

                            Att biltemas olja skulle vara dålig är nog en myt, den håller ju respektive klassningar och tillverkas i samma sisterner osv som all annan olja nere i Nynäshamns petrolium ( enligt vad jag hört av folk som arbetar där) sant eller inte, det kan nog folk tvista om i det oändliga…

                            Om jag skulle vara rallymarcus skulle jag nog välja det jag ville.

                            Ps, jag kör på mineralolja i min superdupermotor för 100k+ i byggkostnad.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.