SSC Allmänt snack Allmänt småprat dieselskatten

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10846
    rallymarkus
    Deltagare

      ja de verkar som att några åker diesel här.. var o prövade ny subaru diesel o vart förälskad direkt… men hur är det med skatten på dom nya?
      testade en outback o skatten låg på ca 3500kr per år gäller det bara i några år eller är det den skatten som gäller?
      bilförsäljaren sa att det var den som gällde i framtiden, men förut har de ju bara vart lågt i nåt år sen dyrare…
      / Markus som längtar efter impreza sti diesel 🙂

      #119222
      Twinturbo
      Deltagare

        Dieselskatten nuförtiden har att göra med CO-utsläppen, alltså åker du billigt i en ny dieselbil med partikelfälla som har låga utsläpp. Själv kör jag Ford Kuga nuförtiden med liknande utsläpp som Subarus diesel och bränslesnål 😉
        Gäller tills de ändrar reglerna 😉

        Provkörde nya Forrestern, men den var hopplöst mjuk i fjädringen (som en båt), så det blev ingen sån nu när de behövdes större bil för familjen…

        #119218
        rallymarkus
        Deltagare

          jo har också hört att forestern är mjuk i fjädringen, men jag testade outbacken o den var hur underbar som helst o köra…
          men de låter ju som att impreza ska komma med diesel också..
          bara vänta o se

          kommer impreza diesel bli godkänd som ssi medlem :+

          #119219
          rallymarkus
          Deltagare

            japp o nu kom den o de drar i bilhandlartarmen :+
            verkar ju bara vara 3700kr i skatt på nya impreza diesel oj oj så sugen man blir tror det är en grymt fin bil den har ju sportstilar o allt :+

            #119209
            jeppe
            Deltagare

              Impreza Dieseln borde dra mindre än Legacy:ns 0,56
              då blir den lite ytterligare biligare i skatt 🙂

              Jag såg den på Bolognas bilmässa i December och den är fin
              hoppas den prissätts vettigt bara

              Men det finns ju roligare dieselbilar för samma pengar
              hos andra bilmärken
              Själv åker jag till vardags Seat Leon FR TDI :7 🙂

              #119216
              Davve
              Deltagare

                Härligt Markus att du är så köpsugen 🙂

                Subaru kommer att satsa hårt på diesel nu & skulle nästan bli förvånad om det inte kom en STI D. Det pratas väldigt mycket om den just. Bara att hoppas!!

                Men att FR är roligare än Impreza D… Jeppe hur tänkte du nu 😉

                #119221
                Andersson
                Deltagare

                  Detta vet ni kanske redan men Impreza Diesel har premiär den 24-25 januari. Den drar 0,58l, kostar från 229000kr finns som 2,0TD och 2,0TD Sport

                  MVH C Andersson / Mr Konjak

                  ”Daddy knows alot, but
                  Mommy knows everything!”
                  Impreza STi -08

                  #119210
                  jeppe
                  Deltagare

                    Bra att dom fattat att en modern Diesel är 6 växlad idag
                    det missade dom i legacyn
                    2,0 Sport låter ju bra men varför är den 0,4 sekunder långsammare till 100 Km/h än den vanliga
                    Jaja det brukar ju inte vara så svårt att ändra på ioförsig 🙂

                    #119208
                    GrizzlyBear
                    Deltagare

                      Bra att dom fattat att en modern Diesel är 6 växlad idagdet missade dom i legacyn2,0 Sport låter ju bra men varför är den 0,4 sekunder långsammare till 100 Km/h än den vanligaJaja det brukar ju inte vara så svårt att ändra på ioförsig 🙂

                      Visst är det mer ”korrekt” att ha 6vxl idag men tyvärr tycker jag inte att den 6-vxl. lådan är någon fördel i Subaru och hör flera som sagt samma sak. Forester diesel har 6vxl och man måste växla mycket mer i den jämfört mot i Legacy diesel, som bekant ”bara” har 5vxl.
                      Jag tycker Subaru borde satsa på 6vxl i bensin-bilarna istället för att få ner motorvarvet och därmed förbukningen på dem.

                      #119214
                      Grusdraparn
                      Deltagare

                        Bra att dom fattat att en modern Diesel är 6 växlad idagdet missade dom i legacyn2,0 Sport låter ju bra men varför är den 0,4 sekunder långsammare till 100 Km/h än den vanligaJaja det brukar ju inte vara så svårt att ändra på ioförsig 🙂

                        Sport-varianten är 45 kg tyngre än standard, det är väl därför den är långsammare.

                        Vad jag tycker är knepigt är att Legacydieseln är snålare än Imprezadieseln trots att den bara har 5 växlar och är 105 kg tyngre. Handlar om decimaler, men ändå…

                        /K

                        #119211
                        jeppe
                        Deltagare

                          Forester diesel är säkert inte drevad lika som Imprezan
                          vad det gäller förbrukningen så är det så att på en manuell bil som
                          testas i Euro normen så används inte den 6:e växeln, detta gör
                          att dessa bilar offtast är törstigare på pappret
                          På Farsans Legacy 3,0 så hans manuella ca 1,5 dl törstigare än Automaten, detta gör i hans fall också att hans skatt blir ganska mycket högre än för automaten

                          Så i pratiken så är nog Imprezan snålare än Legacyn
                          om inte just drevningen är satt för sport, men jag tyckar alla bilar som har 6 växlar borde ha den 6:e som en överväxel.
                          Att sportversionen är törstigare beror nog kanske på en skillnad i drevningen men om det inte skiljer så är det nog 17 Tummarna som gör det

                          Lexus is220d finns i en sportversion som är betydligt törstigare
                          än den vanliga versionen, detta bara pga av annan drevning

                          #119206
                          Janne248
                          Deltagare

                            Drevning, Impreza D:

                            1:a växeln 2:a växeln 3:a växeln 4:a växeln 5:a växeln 6:a växeln Slutväxeln
                            3,454 1,750 1,062 0,785 0,634 0,557 3,900

                            Drevning, Forester D:

                            1:a växeln 2:a växeln 3:a växeln 4:a växeln 5:a växeln 6:a växeln Slutväxeln
                            3,454 1,750 1,062 0,785 0,634 0,557 4,444

                            Vad som verkar skilja är slutväxel.
                            Forestern har hjul av dimension: 215/65R16 rl. (225/55R17)
                            Imprezan har hjul av dimension: 205/55R16 (205/50R17)

                            #119212
                            jeppe
                            Deltagare

                              Ja där ser man vad det skiljer
                              jag tror inte den skillnaden är bara för storleken på hjulen
                              rätta mig gärna om jag har fel
                              men slutväxelns skillnad borde gå att räkna ut jämfört med hjulens storlek
                              Men detta lämnar jag åt någon som känner sig smart nog 😀

                              #119215
                              Grusdraparn
                              Deltagare

                                Jeppes teori om EU-normen verkar stämma, Imprezans förbrukning är lägre i stadskörning (där används väl höga växlar begränsad tid) och högre på landsväg (vilket inte är konstigt om man låter bli att använda högsta växeln).

                                Det verkar ju vara riktigt hedenhös om EU-normen är så hårt styrd mot vilken växel som används…dags att tänka om?

                                /K

                                #119213
                                jeppe
                                Deltagare

                                  Jeppes teori om EU-normen verkar stämma, Imprezans förbrukning är lägre i stadskörning (där används väl höga växlar begränsad tid) och högre på landsväg (vilket inte är konstigt om man låter bli att använda högsta växeln).Det verkar ju vara riktigt hedenhös om EU-normen är så hårt styrd mot vilken växel som används…dags att tänka om?/K

                                  Jag visst är det sjukt, man tror inte att det är sant
                                  men så är det. Legacy 3,0 är ett bra exempel med det finns fler
                                  En sjustegad DSG låda blir väldigt snål på pappret jämfört med en
                                  manuell 6-stegad låda som på pappret bara har 5 växlar

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.