› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › dieselskatten
- Detta ämne har 17 svar, 1,803 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 3 månader sedan av
Davve.
-
FörfattareInlägg
-
24 december, 2008 kl. 13:33 #10846
rallymarkus
Deltagareja de verkar som att några åker diesel här.. var o prövade ny subaru diesel o vart förälskad direkt… men hur är det med skatten på dom nya?
testade en outback o skatten låg på ca 3500kr per år gäller det bara i några år eller är det den skatten som gäller?
bilförsäljaren sa att det var den som gällde i framtiden, men förut har de ju bara vart lågt i nåt år sen dyrare…
/ Markus som längtar efter impreza sti diesel 🙂24 december, 2008 kl. 21:03 #119222Twinturbo
DeltagareDieselskatten nuförtiden har att göra med CO-utsläppen, alltså åker du billigt i en ny dieselbil med partikelfälla som har låga utsläpp. Själv kör jag Ford Kuga nuförtiden med liknande utsläpp som Subarus diesel och bränslesnål 😉
Gäller tills de ändrar reglerna 😉Provkörde nya Forrestern, men den var hopplöst mjuk i fjädringen (som en båt), så det blev ingen sån nu när de behövdes större bil för familjen…
25 december, 2008 kl. 10:39 #119218rallymarkus
Deltagarejo har också hört att forestern är mjuk i fjädringen, men jag testade outbacken o den var hur underbar som helst o köra…
men de låter ju som att impreza ska komma med diesel också..
bara vänta o sekommer impreza diesel bli godkänd som ssi medlem :+
17 januari, 2009 kl. 08:09 #119219rallymarkus
Deltagarejapp o nu kom den o de drar i bilhandlartarmen :+
verkar ju bara vara 3700kr i skatt på nya impreza diesel oj oj så sugen man blir tror det är en grymt fin bil den har ju sportstilar o allt :+17 januari, 2009 kl. 09:10 #119209jeppe
DeltagareImpreza Dieseln borde dra mindre än Legacy:ns 0,56
då blir den lite ytterligare biligare i skatt 🙂Jag såg den på Bolognas bilmässa i December och den är fin
hoppas den prissätts vettigt baraMen det finns ju roligare dieselbilar för samma pengar
hos andra bilmärken
Själv åker jag till vardags Seat Leon FR TDI :7 🙂17 januari, 2009 kl. 10:31 #119216Davve
DeltagareHärligt Markus att du är så köpsugen 🙂
Subaru kommer att satsa hårt på diesel nu & skulle nästan bli förvånad om det inte kom en STI D. Det pratas väldigt mycket om den just. Bara att hoppas!!
Men att FR är roligare än Impreza D… Jeppe hur tänkte du nu 😉
19 januari, 2009 kl. 08:26 #119221Andersson
DeltagareDetta vet ni kanske redan men Impreza Diesel har premiär den 24-25 januari. Den drar 0,58l, kostar från 229000kr finns som 2,0TD och 2,0TD Sport
MVH C Andersson / Mr Konjak
”Daddy knows alot, but
Mommy knows everything!”
Impreza STi -0819 januari, 2009 kl. 11:03 #119210jeppe
DeltagareBra att dom fattat att en modern Diesel är 6 växlad idag
det missade dom i legacyn
2,0 Sport låter ju bra men varför är den 0,4 sekunder långsammare till 100 Km/h än den vanliga
Jaja det brukar ju inte vara så svårt att ändra på ioförsig 🙂19 januari, 2009 kl. 12:33 #119208GrizzlyBear
DeltagareBra att dom fattat att en modern Diesel är 6 växlad idagdet missade dom i legacyn2,0 Sport låter ju bra men varför är den 0,4 sekunder långsammare till 100 Km/h än den vanligaJaja det brukar ju inte vara så svårt att ändra på ioförsig 🙂
Visst är det mer ”korrekt” att ha 6vxl idag men tyvärr tycker jag inte att den 6-vxl. lådan är någon fördel i Subaru och hör flera som sagt samma sak. Forester diesel har 6vxl och man måste växla mycket mer i den jämfört mot i Legacy diesel, som bekant ”bara” har 5vxl.
Jag tycker Subaru borde satsa på 6vxl i bensin-bilarna istället för att få ner motorvarvet och därmed förbukningen på dem.19 januari, 2009 kl. 15:38 #119214Grusdraparn
DeltagareBra att dom fattat att en modern Diesel är 6 växlad idagdet missade dom i legacyn2,0 Sport låter ju bra men varför är den 0,4 sekunder långsammare till 100 Km/h än den vanligaJaja det brukar ju inte vara så svårt att ändra på ioförsig 🙂
Sport-varianten är 45 kg tyngre än standard, det är väl därför den är långsammare.
Vad jag tycker är knepigt är att Legacydieseln är snålare än Imprezadieseln trots att den bara har 5 växlar och är 105 kg tyngre. Handlar om decimaler, men ändå…
/K
19 januari, 2009 kl. 21:02 #119211jeppe
DeltagareForester diesel är säkert inte drevad lika som Imprezan
vad det gäller förbrukningen så är det så att på en manuell bil som
testas i Euro normen så används inte den 6:e växeln, detta gör
att dessa bilar offtast är törstigare på pappret
På Farsans Legacy 3,0 så hans manuella ca 1,5 dl törstigare än Automaten, detta gör i hans fall också att hans skatt blir ganska mycket högre än för automatenSå i pratiken så är nog Imprezan snålare än Legacyn
om inte just drevningen är satt för sport, men jag tyckar alla bilar som har 6 växlar borde ha den 6:e som en överväxel.
Att sportversionen är törstigare beror nog kanske på en skillnad i drevningen men om det inte skiljer så är det nog 17 Tummarna som gör detLexus is220d finns i en sportversion som är betydligt törstigare
än den vanliga versionen, detta bara pga av annan drevning19 januari, 2009 kl. 21:24 #119206Janne248
DeltagareDrevning, Impreza D:
1:a växeln 2:a växeln 3:a växeln 4:a växeln 5:a växeln 6:a växeln Slutväxeln 3,454 1,750 1,062 0,785 0,634 0,557 3,900 Drevning, Forester D:
1:a växeln 2:a växeln 3:a växeln 4:a växeln 5:a växeln 6:a växeln Slutväxeln 3,454 1,750 1,062 0,785 0,634 0,557 4,444 Vad som verkar skilja är slutväxel.
Forestern har hjul av dimension: 215/65R16 rl. (225/55R17)
Imprezan har hjul av dimension: 205/55R16 (205/50R17)19 januari, 2009 kl. 21:49 #119212jeppe
DeltagareJa där ser man vad det skiljer
jag tror inte den skillnaden är bara för storleken på hjulen
rätta mig gärna om jag har fel
men slutväxelns skillnad borde gå att räkna ut jämfört med hjulens storlek
Men detta lämnar jag åt någon som känner sig smart nog 😀19 januari, 2009 kl. 21:54 #119215Grusdraparn
DeltagareJeppes teori om EU-normen verkar stämma, Imprezans förbrukning är lägre i stadskörning (där används väl höga växlar begränsad tid) och högre på landsväg (vilket inte är konstigt om man låter bli att använda högsta växeln).
Det verkar ju vara riktigt hedenhös om EU-normen är så hårt styrd mot vilken växel som används…dags att tänka om?
/K
19 januari, 2009 kl. 22:04 #119213jeppe
DeltagareJeppes teori om EU-normen verkar stämma, Imprezans förbrukning är lägre i stadskörning (där används väl höga växlar begränsad tid) och högre på landsväg (vilket inte är konstigt om man låter bli att använda högsta växeln).Det verkar ju vara riktigt hedenhös om EU-normen är så hårt styrd mot vilken växel som används…dags att tänka om?/K
Jag visst är det sjukt, man tror inte att det är sant
men så är det. Legacy 3,0 är ett bra exempel med det finns fler
En sjustegad DSG låda blir väldigt snål på pappret jämfört med en
manuell 6-stegad låda som på pappret bara har 5 växlar -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.