SSC Allmänt snack Allmänt småprat Digitalkamera skall inhandlas……

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Groover
    Deltagare

Vid okulärbesiktning av medlemmarnas publicerade alster på SSI´s hemsida står det klart att många duktiga fotografer finns det.
      Då tiden nu känns kommen för mig att göra entre i den digitala fotografins värld önskar jag få lite tips och recensioner på trevliga och bra kameror. Vad har ni för nåt ??? Vad rekommenderar ni ? Hade tänkt mig nåt i 4-6000 Kr klassen.

/Eder ödmjuke Groov

Den som ingen turbo har…
      han får åka utan bar….

Niklas
      Deltagare

Utan tvekan skulle jag välja en Olympus. Min har funkat perfekt lika länge som jag haft min bil, dvs i 2½ år.

Det bästa med Olympus kameror är deras optiska zoom. 10 gånger optisk zoom är riktigt bra och jag vet inte hur många gånger jag använt min. Finns inget värre än att du skulle vilja zooma in lite till på motivet du tänker fotografera.

Dessutom kostar den mindre än det du sätter som gräns.

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/olympus/c765.php

Jag har en UltraZoom men en lite äldre modell som de inte längre säljer. 10x optisk zoom, 3x digital zoom (som man ALDRIG använder!) och 2.1Mpixel har min.

Vilket företag du skall köpa av? Utan tvekan från Cyberphoto. Alla i min familj har köpt kameror från dem och det har aldrig varit strul. Dessutom skickar de med choklad i sina paket, de är helt enkelt bäst! :7

dlehtihet
        Deltagare

är själv i bytartagen ifrån en Fujifilm A310 (3.1 mp) till en Fujifilm S7000 (6mp upp till 12mp interpolerat) där du har 6 ggr zoom med möjlighet att sätta dig wide eller teleobjektiv. Denna kostar ifrån 4700 ink.moms och frakt på pricerunner.

Personligen tycker jag att det är viktigt att kameran (vilken man än väljer) ska ha möjlighet att spara bilderna i Tiff eller RAW format och inte bara komprimerad jpg. Men det tror jag de flesta har idag faktiskt.

//Danne

>Vid okulärbesiktning av medlemmarnas publicerade alster på
          >SSI´s hemsida står det klart att många duktiga fotografer
          >finns det.
          >Då tiden nu känns kommen för mig att göra entre i den
          >digitala fotografins värld önskar jag få lite tips och
          >recensioner på trevliga och bra kameror. Vad har ni för nåt
          >??? Vad rekommenderar ni ? Hade tänkt mig nåt i 4-6000 Kr
          >klassen.
          >
          >/Eder ödmjuke Groov
          >
          >Den som ingen turbo har…
          >han får åka utan bar….

Janne248
          Deltagare

Välj en Sony med Carl Zeiss Lins, tex V1 eller nya W1.
            Är inne på min andra Sony, F828, och är super nöjd.
            Men det beror på lite vilka krav du har på manuela inställningar, möjlighet att använda filer etc….eller skall du bara rikta och trycka av?

Strat
            Deltagare

En bra sajt: http://www.steves-digicams.com/

…säger han som har en Kodak EasyShare DXCrap :+

Niklas
              Deltagare

>…säger han som har en Kodak EasyShare DXCrap :+

Är det föregångaren till Kodak SimplePhoto UWJunk? 😀

down_the_drain
                Deltagare

jag rekomenderar att spara pengarna ett lite tag till o köpa en Canon Eos 300D. Kostar en liten slant mer men är väl värd pengarna. Då får du en riktig spegelrefex kamera m 6Mp. 7 punkters supersnabb autofocus. Har provat ett stort antal kameror (jobbar i branschen).Så den kamera är den enda som jag har blivit helt nöjd med. Men en lite billigare kamera som fungerar klockrent är den som Alien rekomenderar. Olympus m 10x ZOoooooooooooooooM.

/Peter

Kvarnis
                  Deltagare

Funderar på själv att köpa nån lite enkalre kamera typ olympus lr Dimage Z2

Iofs så vet jag vad man kan hitta EOS300D för hyfsat rätt kurs ~$5-600 har jag för med 18-55mm objektiv lr nått iden stilen …(o koll)

Assazel
                    Deltagare

Groover: du får även ta i tanke i vilka skede du skall använda kameran. Den Alien rekommenderade är jättebra ”om man har ett tillgång till ett statoilsläp” 🙂

Själv är det viktigt att kameran är liten och nätt samt har möjlighet att fotta snabbt. Jag har Dimage kameran. Praktiskt att ha med sig bra skärpa etc. Visst du kan inte få 10ggr zoom med en sån liten så man får prioritera helt enkelt.

SecretAgentMan
                      Deltagare

…jag fick en Dimage Z1:a i julklapp av Madde som jag är nöjd med, smidig, snabb och strulfri. 10 ggr zoom och möjlighet att köra allt manuellt om man vill.

Det som pekats på tidigare är optiken viktig, man får vad man betalar för – är man ute efter trycket i bilderna får man vara beredd på att betala en slant.

Sedan bör det sägas att man skall lära sig att använda den, och ha öga för en bra bild (vilket är det svåraste).

/J – fotar hellre än bra

GrizzlyBear
                        Deltagare

Jag använder en Canon PowerShot A70 sen 1år tillbaka.
                          Fördelen med den är att man i princip kan ändra alla inställningar manuellt och att man därmed har större kontroll över hur bilden blir. Den tar dock väldigt bra bilder i automatlägetm, så det är inget man behöver bry sig om ifall man inte vill. Den har 3x zoom men om man vill kan man sätta på ett teleobjektiv eller ett vidvinkelobjektiv om man har behov av det.

Till nackdelarna kan man lägga vikten. Den väger nästan 300g med batterier. Den är inte heller den minsta kamerorna på marknaden, men jag tycket inte att den är stor heller.
                          Man kan inte spara bilderna i något okomprimerat format vilket hade varit bra om man vill modifiera bilden i datorn.

I övrigt är det en mycket bra och prisvärd kamera som rekommenderas varmt.
                          A70 har 3,2MP. Vill man ha mer finns även A80 som har 4MP eller A60 om man nöjer sig med 2MP.

/Björn

MickeM
                          Deltagare

Köpte nyligen en Fujifilm S7000 (klassas som semi-pro), helt klart nöjd, lite stor, men stadig och har det man behöver och kameran tar bättre kort än vad jag trodde jag kunde. Dessutom kan man köpa till vidvinkel- och teleobjektiv-sats till den.

/MickeM

dlehtihet
                            Deltagare

Hej Micke,

Är lite inne på att köpa en likadan kamera jag med. Undrar dock om du kör med CF minneskort till den och om du isåfall har haft problem med att batteriet ”drar ur” snabbt? Har läst att de tidigare hade problem med att kontrollera någon kondensator inuti CF-korten ifrån kamerans mjukvara. Med xD korten var det dock inte några problem. Detta skall ha lösts nu, men är lite nyfiken om det verkligen gjort det.

M v h

Danne

>Köpte nyligen en Fujifilm S7000 (klassas som semi-pro), helt
                              >klart nöjd, lite stor, men stadig och har det man behöver och
                              >kameran tar bättre kort än vad jag trodde jag kunde. Dessutom
                              >kan man köpa till vidvinkel- och teleobjektiv-sats till den.
                              >
                              >/MickeM

MickeM
                              Deltagare

Vanliga batterier drar ur mycket snabbt (typ icke laddningsbara 1300mAh 1.5V R6 AA-batterierna som kommer med). Jag köpte till laddare med laddningsbara batterier (NiMH 2300mAh 1,2V HR6 AA) och jag är förvånad hur otroligt länge de håller. Jag köpte kameran för två veckor sen. Första dagen tog medföljande batterier slut (3h användning) och de nya laddningsbara är på fullt än idag.!? Har tagit närmare 400 bilder med och utan zoomningar och blixtar och lite filmande.

Jag köpte till ett SanDisk (Fuji står det på kortet) 512MB xD-minneskort. Inget CF i min ägo alltså. 🙂

Jag är än så länge hopplöst nöjd med kameran. Fungerar utmärkt. Bilar blir ursnygga med den, har dock inte tagit nån på min än. 😛

/MickeM

Vectorm12
                                Deltagare

Om du inte bestämt dig än kan jag komma med en personlig rekommendation. Sony DSC-V1 heter kameran och är lite av en kompromiss mellan en digital system- och en vanlig kompakt-kamera.
                                  5Mp, 4x optisk zoom, Memorystick pro, laddningsbart LithiumIon betteri, och ett vettigt macroläge(om man vill plåta närbilder)

Kameran bör ligga runt 5000:- och minneskorten är inte svindyra, lite dyrare än CF dock.

Ger väldigt fina bilder för storleken, och högupplösning så man kan förstora. Dessutom finns det gott om fina linser om man vill fixa bättre vidvinkel eller liknande.

Info hittar du här: http://www.sony.se/ShowProduct.do?site=odw_sv_SE&category=DPH+High+Performance&product=DSC-V1

Lycka till:)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.