› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Digitalkamera skall inhandlas……
- Detta ämne har 23 svar, 1,845 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
jraberg.
-
FörfattareInlägg
-
22 juni, 2006 kl. 10:40 #90028
jraberg
Deltagareåterupplivar denna tråden då vi står i kamerabytar tankar. Har en pentax optio 430 just nu som vi (mest jag) använt och varit nöjda med förutom batteritiden som är obefintlig i stort sett 🙁
Krav.
Kompakt kamera(om ingen vill sälja sin D70 billigt?) 😉
Helst vanliga AA eller AAA batterier
Ska klara av att ta fler eller 2 bilder/ sek.
bra bild och upplösning är såklart ett krav.
runt 4000 inte mer..Har kollat runt på andra forum och det lutar åt fuji men den har uppfyller ju inte alla mina krav men jag får väl acceptera att man tvingas använda deras egna specialbatterier 🙁
Ni fotogurus, ni har väl inte bara systemkameror.Vad är era erfarenheter och förslag?
-JR
22 juni, 2006 kl. 11:23 #90035GRID
Deltagarecanon powershot S3 is (eller S2) kanske kan vara nåt?
22 juni, 2006 kl. 11:31 #90029jraberg
Deltagarejust det såg den åxå men tyckte att den enl. måtten verkar ganska stor men specarna är helt klart bra.
Vill ju helst att den ska få plats i en handväska eller byxficka.
edit. ska ta en tur och klämma och känna på lite kameror snart. Men vill veta innan vilka som gäller.(ivrig som vanligt)så mina alternativ just nu:
fuji f11 (nackdel=deras egna batteri)
Canon Powershot s3 (nackdel=lite stor)-JR
22 juni, 2006 kl. 16:55 #90027Manor
DeltagareDet kan vara värt att kolla lite priser på Ebay. Vissa saker verkar kunna vara väldigt mycket billigare, och enligt de flesta ett ”tryggt” ställe att köpa grejer på. Jag pratar då om nya saker via en handlare i utlandet…
mvh Mats N – som precis beställt en ny tripple sensor Casio klocka för US$171.00 (inkl frakt)…tull och moms måste jag dock också räkna med. Priset för klockan i Sverige verkar ligga strax under 4.000:-, så det finns en del pengar att…tjän…ehhh…spara :-).
23 juni, 2006 kl. 06:06 #90042Patrik K
DeltagareTjena =) !
Ska du ha en ”kopaktkamera” som det så kallas = en kamera i ”entusiastklassen” som det också kallas så skulle jag rekommendera Dimage Z1.
Vill du dock ha en i mina ögon riktigt bra kamera samt möjligheten till att byta objektiv, nu eller i framtiden, för o kunna få in ”lite mera bild”/högre zoom (mina bilder i Emmaboda är tagna med ett 100-300) i kameran skulle jag välja en Canon 350D. Kanske i toppen på din prisklass men du får en väldigt bra kamera för det priset. Den har vunnit många seriösa priser som bästa köp i sin klass (typ EISA awards = tungt) och har i stort sett det mesta jag har i min kamera, en Canon 20D som är prisklassen över. Jag är vääääldigt nöjd med min kamera och tror du skulle vara oooootroligt nöjd med en 350D.
Good luck and happy ”shooting”
// Patrik K – det näst roligaste efter att köra bil e att fota bil =)
23 juni, 2006 kl. 08:07 #90034Plogen
DeltagareJag skulle kolla efter en beggad 350D. Jag har haft min i snart ett år. Den är absolut klockren på alla sätt.
23 juni, 2006 kl. 09:22 #90040pannan
DeltagareNya Ixusen är riktigt bra. Iof har Ixus alltid varit bra.
Kör själv en äldre Canon S45 och har faktiskt valt att behålla den trots att det finns några år på nacken tack vare att bilderna blir riktigt bra med den.
23 juni, 2006 kl. 23:51 #90043Boki
DeltagareSONY SONY SONY SONY SONY!!! 😀 😀 😉
SONY DSC-W100 eller DSC-T30
27 juni, 2006 kl. 20:16 #90030jraberg
DeltagareTack för alla tips!
nu har vi bestämt oss.
Det blir en fujifilm f30(senaste) om man ska tro alla tester runt om i världen så verkar den producera bäst bilder med lågt brus och drar dessutom lite ström då den pallar iso 3200 🙂 (blixt behövs mer sällan)Canons ixus 800 var länge ett alternativ men den(de tidigare modellerna åxå) verkar inte riktigt producera 100% bilder och dessutom så blev slutpriset högre än fuji. Det som dock slog spiken i kistan på det alternativet var att den inte verkar lika flexibel med möjlighet för manuella inställningar som jag vill ha den
Canons S3 som Grid(mästerfotografen) rekommenderade kändes lite för stor men helt klart ok i övrigt.
generellt så verkar canon ändå vara det säkra kortet vs. fuji då de producerar fler kameror och det förmodligen är lättare att köpa tillbehör typ batteri hos de flesta handlarna. Meen jag väljer ändå att gå lite mot den stora massan.
dammade även av min gamla analoga systemkamera(nikons F401x) och handlade en rulle film, jäklars vad kul det är att plåta. På två dagar har jag tagit 32 bilder(varav kanske 2 är nåt att ha)
Hmmm… man blir bortskämd när man har plåtat med digitalkamera i 2år..Mvh
Johan -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.