› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Död soppapump i GT -99
- Detta ämne har 7 svar, 976 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av
dj_pelle.
-
FörfattareInlägg
-
3 december, 2010 kl. 15:19 #24684
dj_pelle
DeltagareHar en GT -99 som soppapumpen inte går på.Har haft pumpen borta o kört den med 12v och då funkar den. Ngn som vet vart reläet till den sitter eller om det finns en säkring till den?..
3 december, 2010 kl. 17:00 #214591dj_pelle
Deltagarenu går bilen.. satte ström direkt från batteriet till pumpen o när bilen blivit varm så gick han på sin ”rätta” ström.. men det här käns ju inte så säkert.. ha en vinterbil som strular när det blir kallt… jag tror d e reläet men hitter det ej…. vad tror du/ni?
3 december, 2010 kl. 20:13 #214589johan_gt
DeltagareMitt svar verkar ha försvunnit så provar igen 🙂
På min GT sitter reläet nästan precis under där A stolpen går ner i instrumenbrädan.
Man får ligga vid pedalerna och känna dig fram, det ska dra i några sekunder när tändningen slås på.Edit: Svarade visst dig i en annan tråd.
3 december, 2010 kl. 21:39 #214587RK
DeltagareDå pumpen på min gav upp så gick den också då man kopplade på 12v och knackade på den, men då jag satte tillbaka den så slutade den fungera och sen fungerade den bara ibland och det är inte så bra. Byt den till en walbro eller original tycker jag, det är ganska viktigt att den fungerar ordentligt, misstänker att mitt motorras berodde på felande pump.
4 december, 2010 kl. 09:06 #214592dj_pelle
Deltagare…ja det kanske är ide att byta pumpen .. en walbro är ju billig så det kan det ju va värt…ska kolla upp reläet åxå för dom brukar ju ha en tendens att bli glappa o behöva en omgång av lödkolven…
Tack för svaren..
4 december, 2010 kl. 17:27 #214590Red_Mike
DeltagareJag hade problem med soppapumpen på min gamla GT förut. Den funkade också med 12V direkt på pumpen, men väl i tanken på orginal kablar sket det sig. Så innan du bestämmer dig för att köpa ny pump så kolla jorden till pumpen också. Min kunde gå 1 dag utan problem och sen strejka nästa dag, eller starta och sen när du stängde av den så strejka den igen. Felet satt under baksätet på höger sida, Där går några sladdar in i en liten dosa bla jorden till soppapumpen. Vet inte varför dom satt en dosa där för dom är avklippta och sen fastsatta i dosan och vidare ut igen. Så jag lödde bara ihop jorden till en solid kabel och bilen rullar än utan problem. Men kolla även relät, den sitter där Johan_GT sa.
4 december, 2010 kl. 19:33 #214588Sternborn
DeltagareNär pumpen inte går så be en polare slå på tanken underifrån med en hammare, pinne eller liknande medans du kör på startmotorn, går bilen igång då så är det bara att byta pumpen.
5 december, 2010 kl. 17:46 #214593dj_pelle
DeltagareOK Tack Red Mike. Relät var ok så jag får titta på jorden då åxå för säkerhetskull… Bilen fungerar dock fortfarande… dock med ett annat problem men det tar jag i en ny tråd..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.