Var på väg hem från stockholm i dag, var nästan hemma, och efter ett rödljus drog jag på ”lite”(mer eller mindre fullt),och växlar från fyran tiil femman(åker 6-petat) då bilen plötsligt dör.
Det gick duktigt fort, så jag kommer ju en bit på motorbroms, och den vill inte återstarta på motorbromsen, försökte sedan att även använda startmotorn(med inkopplad koppling) och starta den, men det ville den ej.
Väl inne på kanten, öppnar jag huven för att se om det var något synligt ras, dock ser allt som vanligt ut, förutom att jag hittar ett hål på slangen mellan dawes devicen och wastegaten.
Ringer en kompis för att få bogsering hem, och gör ett sista försök att få igång den, och den hoppar igång! avbokar kompisen, och åker luungt dit.
Bilen fungerar helt normalt vid körning utan laddtryck(har inte vågat gasa mer, rädd för något ras).
Hålet har jag täppt igen provisoriskt.
Frågan är, har kamremmen hoppat? eller har den strimlat upp sig? Finns inget ventilknack från motorn vad jag kan konstatera.
Kan det vara turboras, pga av hålet i slangen?
För högt laddtryck?
Som det känns nu ska jag försöka ta mig in och kolla status på remmen på någon sida, så att jag vet hur den ser ut.
Tacksam för svar
/Larsa