SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor dog vid fullgas mellan fyran och femman..

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    LegacyLarsa
    Keymaster

Var på väg hem från stockholm i dag, var nästan hemma, och efter ett rödljus drog jag på ”lite”(mer eller mindre fullt),och växlar från fyran tiil femman(åker 6-petat) då bilen plötsligt dör.

Det gick duktigt fort, så jag kommer ju en bit på motorbroms, och den vill inte återstarta på motorbromsen, försökte sedan att även använda startmotorn(med inkopplad koppling) och starta den, men det ville den ej.

Väl inne på kanten, öppnar jag huven för att se om det var något synligt ras, dock ser allt som vanligt ut, förutom att jag hittar ett hål på slangen mellan dawes devicen och wastegaten.
      Ringer en kompis för att få bogsering hem, och gör ett sista försök att få igång den, och den hoppar igång! avbokar kompisen, och åker luungt dit.

Bilen fungerar helt normalt vid körning utan laddtryck(har inte vågat gasa mer, rädd för något ras).

Hålet har jag täppt igen provisoriskt.
      Frågan är, har kamremmen hoppat? eller har den strimlat upp sig? Finns inget ventilknack från motorn vad jag kan konstatera.
      Kan det vara turboras, pga av hålet i slangen?
      För högt laddtryck?
      Som det känns nu ska jag försöka ta mig in och kolla status på remmen på någon sida, så att jag vet hur den ser ut.

Tacksam för svar

/Larsa

Mäki
      Deltagare

Den kan ha laddat över. Tändes motorlampan?

LegacyLarsa
        Keymaster

nej, glömde skriva att jag åker med link

Kvarnis
          Deltagare

svårt att säga till 100 utan att ha hört/känt på bilen.

Men du har garnaterat haft över ladd, bilen går normalt för övrigt?

LegacyLarsa
            Keymaster

Bilen går bra i övrigt. under laddtryck, har som sagt inte provat.

LegacyLarsa
              Keymaster

betyder det att för mycket luft och för lite soppa som gjorde att den dog?

Turbovin
                Deltagare

Låter som samma sak som hände mig med mitt Simtek, dock var det på tvåans växel men den bara dog efter ett gaspådrag och gick ej att starta igen på 30s. Inga konstigheter annars.

Garagekungen
                  Deltagare

Hoppas att det fixar sig för dig Larsa !

Ses ! 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.