› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Dörrhögtalare?
- Detta ämne har 17 svar, 1,907 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 6 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2005 kl. 09:52 #16143
preza
DeltagareNån som vet rakt av vilka storlekar på högtalarna som sitter i framdörrar och bakdörrarna på impreza -97 ”6,5 eller 5,25”
Tack på förhand / Chrille
13 augusti, 2005 kl. 15:38 #163673AK_Impreza
Deltagareär inte riktigt säker men ja tror dt är 5,25!
13 augusti, 2005 kl. 18:17 #163669Fisherman
DeltagarePå GT-99 sitter det 6 1/2″ i dörrarna fram iallafall, vet dock inte om det är samma på -97: orna men det borde inte vara några problem att få dit 6 1/2″. Om högtalarna är riktigt djupa kan man få göra nya distanser.
Lycka till.Mvh Fisherman.
13 augusti, 2005 kl. 22:47 #163665MickeM
DeltagarePå GT-99 sitter det 6 1/2″ i dörrarna fram iallafall, vet dock inte om det är samma på -97: orna men det borde inte vara några problem att få dit 6 1/2″. Om högtalarna är riktigt djupa kan man få göra nya distanser.Lycka till.Mvh Fisherman.
Jag köpte nya 6,5″are till framdörrarna på min Impreza 99a, de
passade inte. De var för stora… bilstereokillen blev förvånad och
sade att de inte var nån vanlig storlek på dem då 6″arna var för
små. Jag gjorde nya egna hållare. Ser fortfarande ut som original
då dörrsidorna är orörda.18 augusti, 2005 kl. 04:05 #163668subaru_daniel2
Deltagaresitter 5,25or i min 99a…
18 augusti, 2005 kl. 07:58 #163666MickeM
Deltagare😀 Var mäter man dessa tum då? Omkretsen runt skruvhålen?
Membranet? Plåtkanten runt?När jag skruvade bort en av plasthållaren till de högtalarna som var
i och tog in till stereokillen så satte han en 6″ i och då räckte
inte skruvhålen till… de var längre ut i plasthållaren än de på
högtalaren. Och med 6,5″ var det tvärtom. Kanske jag har någon
hybrid från förr i världen… 😉 Måste vara den höga luftfuktigheten…20 augusti, 2005 kl. 11:11 #163674preza
DeltagareJa nu sitter det 6.5 i dörrarna fram iallafall var tvungen att bygga distanser, Bakdörrarna däremot kommer nog snart, sitter bara 4″ högtalare där orignal… Men inte mycket annat än fixa plåten där så ska det nog gå in 6.5 där å…
18 september, 2005 kl. 00:02 #163670Fisherman
DeltagarePå GT-99 sitter det 6 1/2″ i dörrarna fram iallafall, vet dock inte om det är samma på -97: orna men det borde inte vara några problem att få dit 6 1/2″. Om högtalarna är riktigt djupa kan man få göra nya distanser.Lycka till.Mvh Fisherman.
Jag köpte nya 6,5″are till framdörrarna på min Impreza 99a, depassade inte. De var för stora… bilstereokillen blev förvånad ochsade att de inte var nån vanlig storlek på dem då 6″arna var försmå. Jag gjorde nya egna hållare. Ser fortfarande ut som originaldå dörrsidorna är orörda.
Tyvärr har du rätt och jag fel. ;(
Det var Inifinity Kappa 60.1cs som jag satte in och dom är 160mm eller 6″ medans en normal 6 1/2″ är 165mm, dom hette 65.1cs. Dom passade dock direkt i plastdistansen som sitter original, fick bara skära av styrstiften som stack ut. Kappa-högtalarna fanns/finns i båda storlekarna.Tänkte inte på detta och ber så hemskt mycket om ursäkt för misstaget, var absolut inte meningen att luras. Tur att det löste sig i alla fall.
Mvh Fisherman
ps. Har nu meckat in 8″:are innanför originaldörrsidorna i min STi 😉
18 september, 2005 kl. 16:43 #163659Janne248
DeltagareHar nu meckat in 8″:are innanför originaldörrsidorna i min STi 😉
Bilder? Tips? Både fram & bak?
VILL HA!
/Janne – som har 5 1/4″ både fram och bak och det suuuuger.
26 september, 2005 kl. 21:01 #163671Fisherman
DeltagareTjena Janne.
Jag har klämt in DLS Iridium 8or i framdörrarna. Det är presspassning på högtalarna. 😉
Jag mailade till DLS och fick en snabbritad ritning på högtalaren som jag svarvade en trämall efter och provade med. Den passade perfekt. Tyvärr hade dom mätt 10mm fel på ett mått på djupet på högtalaren så nu är det väldigt trångt!!!
Jag gjorde en monteringsring som passade på högtalaren och så skruvade fast den i dörren och provade mig fram med att justera skruvarna så att dörrsidan fick på och mätte sedan avståndet in till plåten varje cm och slipade till en monteringsring i MDF som passade mot plåten. Det var ett himla jobb att få till det efter som man kommer utanför den släta plåten där originalhögtalaren sitter.Skulle jag ha gjort det igen så hade jag gjort en ring i plywood eller rostfritt och spacklat upp mellanrummet med glasfiberspackel, hade gått mycket fortare och förmodligen blivit ännu bättre.
Jag har också tätat hålen i plåt dörren med plexi, värmt och format så att det blir en tät dörr förutom i överkant där fönstret kommer upp. Typ som det är i en golfdörr. Har inte provat 8orna utan plexin men i min gamla GT gjorde det underverk för basen i dörrarna.Har satt dit DLS UP1C, dom som kommer med DLS MS6, där originaldiskanterna sitter. IR1orna som kom med IR8orna är för djupa för att få plats där och jag vill ha en osynlig installation.
Ljudet då?
Jo, jag är mycket nöjd. Pga. att det är lite för lite luft i dörrarna så blir basen lite låg i nivån men om man justerar upp den lite i stereon så blir det riktigt bra tryck, tycket jag iallafall. Mellanregistret är riktigt bra. Jag har fortfarande lite småjusteringar kvar innan det är klart men det verkar lovande.
Ska dock tillägga att jag inte har provlyssnat i någon annan WRX så jag kan inte yttra mig det är bättre eller sämre än något annat. Jag skulle tro att det går att få nog så bra ljud med 6 1/2″ men jag ville ha 8″, för att det gick. 😛
Har inga bilder men jag kan ta några nästa gång jag plockar av dörrsidorna och maila dom.Så om du vill lägga mycket tid på installationen så kan du ju ”klämma in” ett par DLS 8or annars rekommenderar jag 6 1/2″.
Mvh Fisherman.
27 september, 2005 kl. 07:22 #163662LOScooby
Deltagarehej,
Håller oxå på att pillar dit högtalare och slutsteg(version 2)!
mina högtalare(6.5″) är ganska djupa så jag är lite osäker på hur djup jag ska göra min distans-ring.
Är det någon som har koll på maxdjupet så att jag kan göra distans-ringarna innan jag lyfter av dörrsidorna?
Även intresserad av hur mycket plats det finns innan högtalaren tar i åt andra hållet mot innerpanelen på dörren?
/L-O
27 september, 2005 kl. 14:27 #163660Janne248
DeltagareHar inga bilder men jag kan ta några nästa gång jag plockar av dörrsidorna och maila dom.
Vore skoj om du kunde fixa bilder. Är mycket intresserad.
Så om du vill lägga mycket tid på installationen så kan du ju ”klämma in” ett par DLS 8or
Man kan inte ”svänga förbi” där du bor då, pynta några ££$$€€ och få det gjort snabbt & enkelt? :+ 😀
27 september, 2005 kl. 22:03 #163672Fisherman
DeltagareMan kan inte ”svänga förbi” där du bor då, pynta några ££$$€€ och få det gjort snabbt & enkelt? :+ 😀
Ordnar du en tillräckligt tjock sedelbunt så att jag kan ta ledigt en vecka från jobbet + hyra ett garage (jag stod ute och satte in mina) så ska jag fundera på det. 😛 😀 😛
Mvh Fisherman.
28 september, 2005 kl. 08:33 #163661Janne248
DeltagareOrdnar du en tillräckligt tjock sedelbunt så att jag kan ta ledigt en vecka från jobbet + hyra ett garage (jag stod ute och satte in mina) så ska jag fundera på det. 😛 😀 😛 Mvh Fisherman.
Du har ju gjort det en gång! 🙂 Bara att kopier vad du gjort! Tar väl bara 3~4h att montera! :+ 😀
19 december, 2005 kl. 06:20 #163664Manor
Deltagare*hint* …kombin har ingen hatthylla… 😉
…och där löste Jerry detta mysterium ;).
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.