› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Down och Up pipe frågor.
- Detta ämne har 8 svar, 1,661 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av
Tribbe.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2012 kl. 07:26 #28321
Tribbe
DeltagareHejsan
Har börjat tröttna på hästarna i Saaben nu och skulle vilja ha fler och har försökt forska runt lite men då jag inte är så kunnig inom det här med motorer så vet jag inte riktigt vad som passar och vad som går att besiktiga.
Till att börja med kan jag ju säga att jag har en ej205 motor och att jag redan har ett 2.75″ catback system ifrån Milltek monterat på bilen.
Min första fråga är måste jag köpa en 2.75″ downpipe för att det ska passa? Eller kan jag leta på valfritt 3″ system som passar min motor?
Då jag vill att bilen ska gå igenom besiktning utan anmärkning antar jag att jag ska leta efter en downpipe med kat?`Hur är det med uppipen? Det sitter väll en kat av något slag där nu måste jag ha det nu med om jag vill kunna besiktiga bilen?
Har sneglat lite på ebay men tycker inte det verkar så billigt i england, letar jag på fel ställen? Däremot i usa verkar priserna lite bättre men då tillkommer det ju kanske moms, tull osv.
Uppipes utan kat verkar inte så överdrivet dyra i Sverige heller?Min plan för att få lite fart på Saaben är up och downpipe, tändstift, soppapump, luftfilter och en mapp på det. Något mer eller mindre jag borde kolla efter? Om man vill ha så mycket som möjligt för pengarna men ändå veta att allt håller?
24 maj, 2012 kl. 17:38 #242571Tribbe
DeltagareNågon?:confused:
24 maj, 2012 kl. 18:46 #242576Zew
DeltagareJag fixade 270-300hk på min Saab 9-5 -98 som jag hade förut.
Då byte jag till:
röda spridare
3″ Feritta downpipe
2,5″ Feritta resten av vägen med race katalysator och första ljuddämparen borttagen.
Chippning hos NordicOch för hela kalset så pröjsade jag under 20k.
Men vill du ha mer hästar så kommer du behöva byta växellådan (enligt min lärdom 🙂 )Jag rekommenderar att du kollar med Nordic, dom var riktigt bra tyckte jag.
Link: http://www.nordictuning.com/main.php?lang=se24 maj, 2012 kl. 19:00 #242570TomK
DeltagareJag fixade 270-300hk på min Saab 9-5 -98 som jag hade förut.
Då byte jag till:
röda spridare
3″ Feritta downpipe
2,5″ Feritta resten av vägen med race katalysator och första ljuddämparen borttagen.
Chippning hos NordicOch för hela kalset så pröjsade jag under 20k.
Men vill du ha mer hästar så kommer du behöva byta växellådan (enligt min lärdom 🙂 )Jag rekommenderar att du kollar med Nordic, dom var riktigt bra tyckte jag.
Link: http://www.nordictuning.com/main.php?lang=seTror nog du missade vilken typ av ”Saab” han har. 🙂
25 maj, 2012 kl. 09:40 #242574Patrick P931
Deltagareup och downpipe, tändstift, soppapump, luftfilter och en mapp på det. Något mer eller mindre jag borde kolla efter? Om man vill ha så mycket som möjligt för pengarna men ändå veta att allt håller?
Eftersom du idag har orginal downpipe så ska du ha (för enkelhetens skull) en downpipe med katalysator och med orginal donut gasket. Då passar ditt catback rakt på. Jag köpte sprillans Cobb (komplett system iofs) från USA men åkte självklart på moms tull och hela kittet. Det är svårt att få stora paket att smita igenom. 😉
Det blir ändå markant mycket billigare än här då priset här hemma på endast downpipen var runt 10,000 kr (och nästan lika mycket för resten av systemet). Det förstår jag inte då en återförsäljare borde kunna matcha det ”ärliga importpriset” imho.
Du kan med fördel montera uppipe från en 06 eller nyare. Orginal Subaru, utan kat. Du kan även montera en eftermarknads uppipe, men jämför kanske priset före.
Du kommer behöva packningar:
Up-Pipe to Manifold Exhaust Gasket 44022AA170
Up-pipe to Turbo Exhaust Gasket 44022AA150
Turbo to Downpipe Gasket 44022AA180
Down Pipe to Cat Gasket 44011FE000
oil return gasket for turbo 15196AA060
water gaskets for turbo
intercooler bpv gasket 21896AA120M.fl. Kanske någon mer här kan hjälpa fylla på listan över saker som behövs men som man lätt glömmer.
Jag köpte iaf blandat Grimmspeed och orginal. Det blir ganska mycket pengar totalt i packningar, enklelt att glömma. 😉
Tändstift? Hur långt har din bil gått? Orginalstiften är det inga fel på modellmässigt, men det skadar inte att byta om de har gått långt.
Luftfilter är alltid bra. Subaru orginal pappersfilter är bäst till måttliga effekter. Jag har det, dvs. både måttlig effekt och orginalfilter. 😉
Soppapump är en bra investering. En Walbro duger mycket fint. Köp en ny packning till locket bara innan du ska byta pump. Inte så gosigt med bensinlukt annars. Fuel pump/tank gasket bör vara 42060AA040.
Sedan till sist, och kanske viktigast, jag hade även bytt turbo om jag vore dig. En VF från en jämårig eller nyare STI. Senaste versionen heter VF48 och är kanske även ”bäst”. Hur mycket man än vrider och vänder på det så blir det inte så mycket pulver ur orginal TD04 även om många tror det. 😉
🙂
Patrick25 maj, 2012 kl. 11:10 #242577Zew
DeltagareTror nog du missade vilken typ av ”Saab” han har. 🙂
Oj, jag missade det :p
Hoppas att man får se Saab på någon av träffarna 😉25 maj, 2012 kl. 15:27 #242572Tribbe
DeltagareVet ej hur långt mina tändsstift gått. De funkar iaf kanon så kanske en onödig kostnad.
Mycket bra tips där på alla packningar för de hade jag ingen aning om.
med orginal donut gasket skrev du. Hur vet jag vilka system som har det? Står det eller ska jag kunna identifera det på en bild?
http://www.ebay.com/itm/INVIDIA-Stainless-Downpipe-Impreza-WRX-STI-GDA-GDB-GDF-w-High-Flow-CAT-/270888360568?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Submodel%3AWRX&hash=item3f12345a78&vxp=mtr#ht_3885wt_1163
Här är ett exempel. Hur vet jag om den har en donut gasket?Hur mycket märker man av en ny snurra? Är det snurran som begränsar effektuttaget nu?
Han som har denna bilen http://www.garaget.org/?car=291621 har köpt en fmic och vill nu sälja sin tmic till mig och säger att den ska passa på min bil stämmer det? Är det värt pengarna att skaffa en större tmic? Då jag har väldigt lite andra prylar under motorn.. Känns som att det kommer kosta lite mer än jag trodde att få fart på Saaben 😛
/Tobias.
26 maj, 2012 kl. 14:07 #242575Patrick P931
DeltagareOm du ärligt ställer dig själv frågan: hur smart är jag? Vad får du då för svar? 😉
Varför jag frågar är om du svarar dig själv ”smartare än snittet” kanske du ska börja med en enkel steg 1 mappning – som du utför själv. Dvs. du lämnar allt du har idag orginal och bara modifierar styrsystemet.
Kanske värt att fundera på?
🙂
Patrick26 maj, 2012 kl. 23:06 #242573Tribbe
DeltagareOm du ärligt ställer dig själv frågan: hur smart är jag? Vad får du då för svar? 😉
Varför jag frågar är om du svarar dig själv ”smartare än snittet” kanske du ska börja med en enkel steg 1 mappning – som du utför själv. Dvs. du lämnar allt du har idag orginal och bara modifierar styrsystemet.
Kanske värt att fundera på?
🙂
PatrickHar ju typ redan svarat på den frågan.
Har börjat tröttna på hästarna i Saaben nu och skulle vilja ha fler och har försökt forska runt lite men då jag inte är så kunnig inom det här med motorer så vet jag inte riktigt vad som passar och vad som går att besiktiga.
Monteringen av delarna och så får jag hjälp med om jag känner mig osäker men delarna att byta får jag försöka klura ut själv. Visst kan jag tänka mig att bara en mappning på original systemet skulle märkas lite för antar att turbo laddet kanske kommer lite tidigare än nu.
Iofs är det mest ett tidigare turboladd jag efterlängtar. Kommer inte köra på bana eller liknande med bilen, men vill ju kunna använda turbon i bilen utan att behöva vänta ihjäl mig.
Wrx bromsarna känns även lite dåliga så där skulle jag kanske också behöva göra en liten uppgradering även det dyrt.. Och behöver ju inget värsting där heller. Lite bitigare bara men inget ban kitt. Vet inte vad det heter på svenska men Sway baren bak skulle jag också vilja byta då jag tycker bilen känns lite obehaglig i kurvorna.Vill helt enkelt inte ha mer effekt än någon annan utan vill mest ha ut lite mer körglädje ur bilen för min egen del men ändå veta att den håller.
Vad jag fått fram på de två veckor jag forskat i det här så verkar en ny soppa pump,en downpipe och ett nytt filter ifrån Subaru räcka för mig, kanske en uppipe också. Men man drömmer ju alltid om mer och lite till.. Samt så blir det ju dyrt att mappa i omgångar så vill ju få med så mycket som möjligt på en gång när man ändå är igång. Men jag kanske tänker i fel banor.
/Tobias.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.