SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Dra tungt släp med en GT (Idioti)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    nsa
    Deltagare

Men eftersom du inte har BE utan bara B behörighet så spelar det ingen roll hur mycket du lastar på släpet är det ett 1500 släp så får du inte köra det bakom kokarn även om det är helt tomt. Enda lagliga lösningen är att hitta ett 1200kg släp ( det väger troligtvis ca 500kg tomt ) och sedan lasta på bubblan. Om den nu är urrensad så kan den ju inte väga mycket mer än 700kg.

Här finns mer att läsa om BE regler om du orkar
      http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19000

Dessa regler gäller inte sedan 19. jan 2013, han får visst dra 1500 släp efter kokarn, även med last på. Läs BE och B regler på transportstyrelsen.se istället så blir det ”up to date” regler.
      (klicka på länken för att komma till reglerna)

TomK
      Deltagare

Nu måste vi reda ut det här.

Med dagens regler som gäller fr.o.m. 19 jan 2013 blir det inte för tungt klassat släp längre, sålänge du har ett släp som väger mindre än 1300kg egenvikt, i det här fallet. Sedan gäller det att lasta släpet så att totalvikten inte överstiger 1300kg. Drar du sedan en 1300kg kärra som du överlastar 200kg får du böter för:

1. ”Fört fordon med släpvagn trots att maximal tillåtna släpvagnsvikt överskridits med 1-20%” – 2000kr

2. ”Fordon brukats trots att högsta tillåtna maximilast överskridits med 1-20%” – 2000kr

Drar du däremot en 1500kg kärra som du lastar fullt(1500kg totalvikt), får du endast böter för punkt 1. då inget maximilast överskridits.

Man får alltså dra en 3500kg kärra efter en Nissan Micra bara man inte lastar den för mycket.

Hoppas detta var till hjälp!

Ok, så du menar att man får dra ett tungt klassat släp utan utökad B-behörighet eller BE kort så länge man inte lastar det över bilens angivna total lastvikt för B-behörighet?

nsa
        Deltagare

Ok, så du menar att man får dra ett tungt klassat släp utan utökad B-behörighet eller BE kort så länge man inte lastar det över bilens angivna total lastvikt för B-behörighet?

Ja, sålänge släpets bruttovikt inte överstiger den angivna maximala släpvagnsvikten för b-kort(1300kg Tiguan, 1200kg impreza GT)

Med imprezan spelar det alltså ingen roll om du har b eller be kort då den inte får dra mer än 1200 oavsett!

TomK
          Deltagare

Ja, sålänge släpets bruttovikt inte överstiger den angivna maximala släpvagnsvikten för b-kort(1300kg Tiguan, 1200kg impreza GT)

Med imprezan spelar det alltså ingen roll om du har b eller be kort då den inte får dra mer än 1200 oavsett!

Ok, läste igenom dom nya reglerna igen.
            Har nog misstolkat dom tidigare.

Tack för att du gav klarhet i det! 🙂

Ubbe
            Deltagare

Ja och nej. Släpets totalvikt + bilens totalvikt får inte överstiga 3500kg med B-kort. Klarar man det är det ok att släpets totalvikt överstiger 1200kg i Imprezans fall så länge bruttovikten inte överstiger 1200kg.

Totalvikt = fordonets vikt + maxlast.
              Bruttovikt = fordonets vikt + last vid aktuellt tillfälle.

Se till att du inte åker med en kombination som överstiger 3500kg totalvikt för då är det olovlig körning. Hellre ett lite lättare släp och lite överlast.

Imprezan är f.ö. kanon som dragbil. Har dragit en del båt med våran och det funkar utmärkt.

nsa
              Deltagare

Ja och nej. Släpets totalvikt + bilens totalvikt får inte överstiga 3500kg med B-kort. Klarar man det är det ok att släpets totalvikt överstiger 1200kg i Imprezans fall så länge bruttovikten inte överstiger 1200kg.

Totalvikt = fordonets vikt + maxlast.
                Bruttovikt = fordonets vikt + last vid aktuellt tillfälle.

Se till att du inte åker med en kombination som överstiger 3500kg totalvikt för då är det olovlig körning. Hellre ett lite lättare släp och lite överlast.

Imprezan är f.ö. kanon som dragbil. Har dragit en del båt med våran och det funkar utmärkt.

Förstår inte vilken del som du säger nej till? Imprezan får inte dra tyngre släpvagn än 1200kg(bruttovikt såklart)!

Sålänge släpets bruttovikt(rättning – ska stå totalvikt) är lägre än max tillåtna bruttovikt(rättning – ska stå totalvikt) för släpvagn på på b-kort, kommer bruttovikten/totalvikten för fordonskombinationen inte överstiga 3500kg! Förstår inte vad du ifrågasätter?(rättning – jag förstår)

Du får dra en släpvagn met totalvikt 3500kg* efter impreza gt’n sålänge släpets tjänstevikt är lägre än 1200kg och den är lastad så att bruttovikten inte är högre än 1200kg. (*rättning totalvikt 1750kg istället för 3500kg)

Skulle man lyckas överskrida bruttovikten 3500kg för fordonskombinationen blir påföljden: Fordon/fordonskombination brukats trots att högsta tillåtna axeltryck/boggitryck/trippelaxeltryck/bruttovikt
                överskridits med:
                a. 1-10% – 1500kr

b. 11-20% – 2000kr

c. 21-30% – 2500kr

d. 31-40% – 3000kr

e. 41-50% – 4000kr
                (dessutom åker man dit får olovlig körning och eventuellt fler punkter)

Ubbe
                Deltagare

Förstår inte vilken del som du säger nej till? Imprezan får inte dra tyngre släpvagn än 1200kg(bruttovikt såklart)!

Du får dra en släpvagn met totalvikt 3500kg efter imprezan sålänge släpets tjänstevikt är lägre än 1200kg och den är lastad så att bruttovikten inte är högre än 1200kg.

Nej, man får inte det. Totalvikten på släp + totalvikten på bil får inte överstiga 3500kg med B-kort. Spelar ingen roll om släpet är tomt och bara väger 500kg när man kör runt det. Med BE är det andra regler men för B är det 3500kg och utökad B 4250kg som gäller.

nsa
                  Deltagare

Nej, man får inte det. Totalvikten på släp + totalvikten på bil får inte överstiga 3500kg med B-kort. Spelar ingen roll om släpet är tomt och bara väger 500kg när man kör runt det. Med BE är det andra regler men för B är det 3500kg och utökad B 4250kg som gäller.

Läste genom reglerna en gång till(jag också) och ser att jag måste hålla med dig om sammanlagda totalvikten. Imprezan får på b-kort dra släpvagnar upp till 1750kg totalvikt och aldrig högre än 1200kg bruttovikt oavsett behörighet.

I det här fallet skulle jag hellre dra med Subarun än Tiguanen. Det enda du kan få böter för är: ”Fört fordon med släpvagn trots att maximal tillåtna släpvagnsvikt överskridits med 1-20%” – 2000kr

Det är helt sjukt egentligen det känns ju mer trafikfarligt att dra med gt’n än med Tiguanen som klarar vikten med marginal men straffet hårdare pga. att man överskrider en teoretisk totalvikt.

isse
                    Deltagare

Transportstyrelsen har en liten hjälpreda när man är fundersam på olika kombinationer av bil och släpfordon.
                      Släpvagnskalkylatorn.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

/Anders

Sent from my iPad using Tapatalk – now Free

TomK
                      Deltagare

Transportstyrelsen har en liten hjälpreda när man är fundersam på olika kombinationer av bil och släpfordon.
                        Släpvagnskalkylatorn.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

/Anders

Sent from my iPad using Tapatalk – now Free

När man räknar med den där så spricker NSAs teori.

nsa
                        Deltagare

När man räknar med den där så spricker NSAs teori.

Jo tack, fick redan backa några inlägg tillbaka. Har rättat alla mina tidigare inlägg 🙂 hoppas jag inte lurat någon till att bli av med kortet 😀

TomK
                          Deltagare

Men vad är det rätta då?
                            Använda kalkylatorn och gå efter det? 🙂

Hur blir det då med ”tung reggade” släp och olovlig körning??

Cores
                            Deltagare

Nu har jag läst transportstyrelsens PDF, era kommentarer och andra obskyra kanaler (forum) och vad jag kan förstår, och som ni sagt får aldrig totalvikterna överskrida 3500kg. Detta gör att Tiguanen, med sina 2200kg + släpet som då är klassat som 1500kg resulterar i 3700kg. Och är därmed förbjudet.

När det kommer till Subarun är totalvikten 1750 + släpets 1500kg = 3250kg och därmed tillåtet, däremot får subarun aldrig dra mer än 1200kg pga registreringen. Detta gör att jag får köra ett 1300kg släp med tiguanen, och ett 1500släp med subarun pga den sammanlagda totalvikten som i dessa fall underskrider 3500kg.

När det kommer till lasten däremot så betyder detta: har jag 650kg släp bakom subarun gör det att jag bara får lasta 550kg på det släpet för att inte överskrida dom 1200kg jag får dra bakom den.

Men som ni säger kan jag då överlasta släpet med kanske 150kg (12,5%) och få böter för överlastning. Om nu Bubblan väger 700kg (gissning).

Det är ingen som råkar kunna regnummer på ett 1500kg släp så jag kan använda kalkylen på transportstyrelsen?

Tack för alla kommentarer, vi har ju nästan löst denna omöjliga gåta tillsammans :’).

zanoii
                              Deltagare

Om nu Bubblan väger 700kg (gissning).

Hur rensad är den? Jag hade en gång i tiden en beach buggy byggd på en kortad 1500 (dvs tvåsitsig) och den vägde 630 kg om jag inte minns helt galet. Med det i åtanke känns 700 kg väldigt lågt (förutsatt att drivlina är kvar, det beror som sagt på vad man menar med rensad). Men jag gissar ju också bara.

nsa
                                Deltagare

Nu har jag läst transportstyrelsens PDF, era kommentarer och andra obskyra kanaler (forum) och vad jag kan förstår, och som ni sagt får aldrig totalvikterna överskrida 3500kg. Detta gör att Tiguanen, med sina 2200kg + släpet som då är klassat som 1500kg resulterar i 3700kg. Och är därmed förbjudet.

När det kommer till Subarun är totalvikten 1750 + släpets 1500kg = 3250kg och därmed tillåtet, däremot får subarun aldrig dra mer än 1200kg pga registreringen. Detta gör att jag får köra ett 1300kg släp med tiguanen, och ett 1500släp med subarun pga den sammanlagda totalvikten som i dessa fall underskrider 3500kg.

När det kommer till lasten däremot så betyder detta: har jag 650kg släp bakom subarun gör det att jag bara får lasta 550kg på det släpet för att inte överskrida dom 1200kg jag får dra bakom den.

Men som ni säger kan jag då överlasta släpet med kanske 150kg (12,5%) och få böter för överlastning. Om nu Bubblan väger 700kg (gissning).

Det är ingen som råkar kunna regnummer på ett 1500kg släp så jag kan använda kalkylen på transportstyrelsen?

Tack för alla kommentarer, vi har ju nästan löst denna omöjliga gåta tillsammans :’).

Jag har ett enkelaxlat 1500 bilsläp som får lasta 1130kg, alltså 370kg i tjänstevikt.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.