- Detta ämne har 25 svar, 10,101 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
14 december, 2011 kl. 16:08 #27324Nikke McRaeDeltagare
Nu var det dags igen. Nu gnisslar det åter igen vänster fram.
Bytte hjullager och medbringaren i september förra året. Men då lät det mest när man svängde i början.
Nu låter det lika mycket beroende på hur man svänger. Nästan lite knäppande ljud när man rullar sakta framåt.När man svänger sakta så känns det faktiskt ibland som om man skulle åka på ett lite fyrkantigt däck.
Har kännt under en tid att något känns lite glappt i vänster fram, men när jag kollat över och kännt på bultar så har jag inte hittat något.
Bromsarna har jag kollat över, det är inget knasigt där.
Kan det vara drivaxel/yttre drivknuten? Bälgen är hel iallfall.
Eller kan det vara hjullagret igen? Känner inga vibrationer i fjäderbenet ännu.
Skulle ju kunna vara hubben som lagret sitter i som har varit dålig sedan vi bytte hjullager och spindeln(medbringaren), och nu har nya hjullagret tagit stryk och sagt upp sig?Några tips?
Har en känsla för att det kan vara drivaxeln, borde ju gå sönder snart. Har ju åkt med 400-450nm ett tag och numera är det ju 500nm. 🙂
14 december, 2011 kl. 17:17 #233603GT99DeltagareInte så enkelt som en lös drivaxel mutter?
14 december, 2011 kl. 17:52 #233604Nikke McRaeDeltagareNepp, den har jag kollat. Den sitter där den ska.
14 december, 2011 kl. 19:18 #233617TurbovinDeltagareÄr ju inte helt ovanligt att hubbarna ger sig om man lyssnar på britterna. Mitt hjullager skar ju dock rätt spektakulärt så min hub var bara att skrota med en gång.
14 december, 2011 kl. 19:25 #233605Nikke McRaeDeltagareOk. Kanske kan vara så ändå. Lämnade hela hubben till verkstaden förra gången, så det var de ville byta spindeln, men hubben såg tydligen ok ut då.
Blir kanske att beställa hem en ny hubb och lager (kanske även spindeln/medbringaren). Kan man trycka i lagret för hand hemma i garaget om man har en ny hubb eller krävs pressverktyg?
Finns det inget bra sätt att kolla om drivaxeln är helt ok?
14 december, 2011 kl. 19:49 #233621pettsunDeltagarelåter det även stillastående? kolla fjäderbenslagringarna.
När lagret är slut så brukar man få ett malande ljud som förändras vis svängning.
När en knut är slut så brukar det bli ett typ knäppande ljud, specillt vid acceleration. Kan vara svårt att känna klapp i knuten i bland. Hissa upp bilen och kör den med hjulen i luften och försök gå runt och lyssna vars ljudet kommer i från och vad som framkallar de.
14 december, 2011 kl. 19:53 #233616challeDeltagareOk. Kan man trycka i lagret för hand hemma i garaget om man har en ny hubb eller krävs pressverktyg?
Har iof aldrig pressat i ett nytt lager i en helt ny hubb, men dom gångerna som jag har satt i nya lager i en gammal hubb så har det behövts press
14 december, 2011 kl. 21:13 #233622pettsunDeltagareja det kommer att behövas pressverktyg. ska ju vara så tajt så att inte yttre lager banan snurrar i hubben.
om du har tillgång till en GROV gängstång, några muttrar och lite distanser så kan du pressa i lagret med hjälp av att bygga en egen “avdragare”.
Var noga med att rengöra och smörja och akta så inte lagret kantrar.14 december, 2011 kl. 21:17 #233606Nikke McRaeDeltagareOk.
Jag får inte fram ljudet när jag har bilen upphissad. Får nog plocka ur drivaxeln för att få lite mer fart på hjulet eller kanske det bara hörs när det är belastning på hjulet.
Det är ett roterande ljud, så fjädringen är det nog inte.
ABS-kransen är inget som kan lossna eller gå sönder på en impreza?
Skulle kanske kunna vara en skev bromsskiva, men det borde kännas i pedalen när man bromsar. Kanske ska prova en annan bromsskiva.
Man känner lite vibrationer i vänsterfoten, även när man har foten på kopplingen. Ljudet är kvar när man frikopplar.
Det hörs inte så mycket när bilen är kall, men låter mer och mer ju längre man åker.Importcarparts ska ha en tusenlapp för en sprillans ny drivaxel och 2700 för hubb+spindel+lager. Kanske får bli att byta allt som en (h)julklapp. 😐
14 december, 2011 kl. 21:27 #233623pettsunDeltagaretycker det låter som en drivknut. men känns inget glappt eller dåligt så äre ju bara att köra. höj volymen på stereon och fixa felet när det rasat helt.
14 december, 2011 kl. 22:37 #233618MuminDeltagareByt ytre drivknut och problemet löst! Kan säga att det inte är lagret isf. Om du är osäker byta fram axlarna med varandra och se om ljudet flyttar sig till höger sida då är det med all säkerhet drivknut!
15 december, 2011 kl. 06:03 #233607Nikke McRaeDeltagareJag vill nog också att det är drivknuten. Dumt om lagret rasat igen.
Reflekterade när jag körde till jobbet imorse att ljudet kommer först efter några kilometer (när grejerna blivit varma) och så var fallet i början när lagret gav upp förra gången. 🙁
28 december, 2011 kl. 15:52 #233608Nikke McRaeDeltagareHar nu plockat isär vänster fram och det verkar vara hjullagret igen.
Det är själva lagret i sig som glappar. Kika lite på filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=hZ_nVEJFSwMVarför har det redan gett sig efter 1 år och 2 månader?
Har fått hem lite delar från ImportCarParts, blev en ny drivaxel också. Kan vara lite glappt i knuten, för den nya känns betydligt stummare.
Kan huset ha tagit skada (av värmen från när förra lagret gick) och gjort att lagret givit upp igen, eftersom även spindeln fick bytas förra gången?Har iallafall fått hem nytt hus, lager, spindel och drivaxel, helt överkomligt från ImportCarParts. Alla grejer helt nytt känns ju bäst. 🙂
9 januari, 2012 kl. 06:22 #233609Nikke McRaeDeltagareHar nu bytt till sprillans nya grejer hubb,lager,spindel och även en ny drivaxel. Där fick man för det, ljudet är kvar. 🙁
* Det låter från vänster fram.
* Ljudet följer ju hastigheten och inte varvtalet, så det måste ju vara relaterat till drivlinan.
* Ljudet kommer när man åkt ett par kilometer, slutar ibland om man svänger. Kanske kommer sig av när grejerna blir varmare. Inget märkbar värme på yttre grejer som bromsar, nav, fälg däck.
* Inget ligger emot däck eller fälg. Inget synbart slitage.Kan ljudet komma från framdiffen?
Ska kolla oljenivån i lådan.
Har Redline Lightweight shockproff i min 6 växlade STI låda, ska väl vara en bra olja?
Frontdiffen ska enligt växellådskoden vara en helical LSD (samma som STI 06-07), bör man ha en annan olja?Kanske ska testa och byta klossar och bromsskivan också, för att utesluta bromsarna, fast ljudet borde ju förändras/försvinna när man bromsar.
9 januari, 2012 kl. 11:39 #233624pettsunDeltagarekan ju vara däcken som låter. Testa byt till några andra om du har.
Ang diffen, är det en slippdiff så ska du ha LSD tillsats eller LSD olja. Men tror ju inte att det är det som låter.
En seriös montering av lagret är viktigt annars minskas hållbarheten pga, passningsrost.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.