Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27324
    Nikke McRae
    Deltagare

      Nu var det dags igen. Nu gnisslar det åter igen vänster fram.
      Bytte hjullager och medbringaren i september förra året. Men då lät det mest när man svängde i början.
      Nu låter det lika mycket beroende på hur man svänger. Nästan lite knäppande ljud när man rullar sakta framåt.

      När man svänger sakta så känns det faktiskt ibland som om man skulle åka på ett lite fyrkantigt däck.

      Har kännt under en tid att något känns lite glappt i vänster fram, men när jag kollat över och kännt på bultar så har jag inte hittat något.

      Bromsarna har jag kollat över, det är inget knasigt där.

      Kan det vara drivaxel/yttre drivknuten? Bälgen är hel iallfall.

      Eller kan det vara hjullagret igen? Känner inga vibrationer i fjäderbenet ännu.
      Skulle ju kunna vara hubben som lagret sitter i som har varit dålig sedan vi bytte hjullager och spindeln(medbringaren), och nu har nya hjullagret tagit stryk och sagt upp sig?

      Några tips?

      Har en känsla för att det kan vara drivaxeln, borde ju gå sönder snart. Har ju åkt med 400-450nm ett tag och numera är det ju 500nm. 🙂

      #233603
      GT99
      Deltagare

        Inte så enkelt som en lös drivaxel mutter?

        #233604
        Nikke McRae
        Deltagare

          Nepp, den har jag kollat. Den sitter där den ska.

          #233617
          Turbovin
          Deltagare

            Är ju inte helt ovanligt att hubbarna ger sig om man lyssnar på britterna. Mitt hjullager skar ju dock rätt spektakulärt så min hub var bara att skrota med en gång.

            #233605
            Nikke McRae
            Deltagare

              Ok. Kanske kan vara så ändå. Lämnade hela hubben till verkstaden förra gången, så det var de ville byta spindeln, men hubben såg tydligen ok ut då.

              Blir kanske att beställa hem en ny hubb och lager (kanske även spindeln/medbringaren). Kan man trycka i lagret för hand hemma i garaget om man har en ny hubb eller krävs pressverktyg?

              Finns det inget bra sätt att kolla om drivaxeln är helt ok?

              #233621
              pettsun
              Deltagare

                låter det även stillastående? kolla fjäderbenslagringarna.

                När lagret är slut så brukar man få ett malande ljud som förändras vis svängning.

                När en knut är slut så brukar det bli ett typ knäppande ljud, specillt vid acceleration. Kan vara svårt att känna klapp i knuten i bland. Hissa upp bilen och kör den med hjulen i luften och försök gå runt och lyssna vars ljudet kommer i från och vad som framkallar de.

                #233616
                challe
                Deltagare

                  Ok. Kan man trycka i lagret för hand hemma i garaget om man har en ny hubb eller krävs pressverktyg?

                  Har iof aldrig pressat i ett nytt lager i en helt ny hubb, men dom gångerna som jag har satt i nya lager i en gammal hubb så har det behövts press

                  #233622
                  pettsun
                  Deltagare

                    ja det kommer att behövas pressverktyg. ska ju vara så tajt så att inte yttre lager banan snurrar i hubben.

                    om du har tillgång till en GROV gängstång, några muttrar och lite distanser så kan du pressa i lagret med hjälp av att bygga en egen “avdragare”.
                    Var noga med att rengöra och smörja och akta så inte lagret kantrar.

                    #233606
                    Nikke McRae
                    Deltagare

                      Ok.

                      Jag får inte fram ljudet när jag har bilen upphissad. Får nog plocka ur drivaxeln för att få lite mer fart på hjulet eller kanske det bara hörs när det är belastning på hjulet.

                      Det är ett roterande ljud, så fjädringen är det nog inte.

                      ABS-kransen är inget som kan lossna eller gå sönder på en impreza?

                      Skulle kanske kunna vara en skev bromsskiva, men det borde kännas i pedalen när man bromsar. Kanske ska prova en annan bromsskiva.

                      Man känner lite vibrationer i vänsterfoten, även när man har foten på kopplingen. Ljudet är kvar när man frikopplar.
                      Det hörs inte så mycket när bilen är kall, men låter mer och mer ju längre man åker.

                      Importcarparts ska ha en tusenlapp för en sprillans ny drivaxel och 2700 för hubb+spindel+lager. Kanske får bli att byta allt som en (h)julklapp. 😐

                      #233623
                      pettsun
                      Deltagare

                        tycker det låter som en drivknut. men känns inget glappt eller dåligt så äre ju bara att köra. höj volymen på stereon och fixa felet när det rasat helt.

                        #233618
                        Mumin
                        Deltagare

                          Byt ytre drivknut och problemet löst! Kan säga att det inte är lagret isf. Om du är osäker byta fram axlarna med varandra och se om ljudet flyttar sig till höger sida då är det med all säkerhet drivknut!

                          #233607
                          Nikke McRae
                          Deltagare

                            Jag vill nog också att det är drivknuten. Dumt om lagret rasat igen.

                            Reflekterade när jag körde till jobbet imorse att ljudet kommer först efter några kilometer (när grejerna blivit varma) och så var fallet i början när lagret gav upp förra gången. 🙁

                            #233608
                            Nikke McRae
                            Deltagare

                              Har nu plockat isär vänster fram och det verkar vara hjullagret igen.

                              Det är själva lagret i sig som glappar. Kika lite på filmen:
                              http://www.youtube.com/watch?v=hZ_nVEJFSwM

                              Varför har det redan gett sig efter 1 år och 2 månader?

                              Har fått hem lite delar från ImportCarParts, blev en ny drivaxel också. Kan vara lite glappt i knuten, för den nya känns betydligt stummare.
                              Kan huset ha tagit skada (av värmen från när förra lagret gick) och gjort att lagret givit upp igen, eftersom även spindeln fick bytas förra gången?

                              Har iallafall fått hem nytt hus, lager, spindel och drivaxel, helt överkomligt från ImportCarParts. Alla grejer helt nytt känns ju bäst. 🙂

                              #233609
                              Nikke McRae
                              Deltagare

                                Har nu bytt till sprillans nya grejer hubb,lager,spindel och även en ny drivaxel. Där fick man för det, ljudet är kvar. 🙁

                                * Det låter från vänster fram.
                                * Ljudet följer ju hastigheten och inte varvtalet, så det måste ju vara relaterat till drivlinan.
                                * Ljudet kommer när man åkt ett par kilometer, slutar ibland om man svänger. Kanske kommer sig av när grejerna blir varmare. Inget märkbar värme på yttre grejer som bromsar, nav, fälg däck.
                                * Inget ligger emot däck eller fälg. Inget synbart slitage.

                                Kan ljudet komma från framdiffen?

                                Ska kolla oljenivån i lådan.
                                Har Redline Lightweight shockproff i min 6 växlade STI låda, ska väl vara en bra olja?
                                Frontdiffen ska enligt växellådskoden vara en helical LSD (samma som STI 06-07), bör man ha en annan olja?

                                Kanske ska testa och byta klossar och bromsskivan också, för att utesluta bromsarna, fast ljudet borde ju förändras/försvinna när man bromsar.

                                #233624
                                pettsun
                                Deltagare

                                  kan ju vara däcken som låter. Testa byt till några andra om du har.

                                  Ang diffen, är det en slippdiff så ska du ha LSD tillsats eller LSD olja. Men tror ju inte att det är det som låter.

                                  En seriös montering av lagret är viktigt annars minskas hållbarheten pga, passningsrost.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.