› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Drivaxel/knut/hjullager
- Detta ämne har 25 svar, 10,101 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2012 kl. 21:17 #233610
Nikke McRae
DeltagareSka prova att byta plats på däcken ifall det gör skillnad.
Var som sagt helt nya grejer (hub, spindel, lager, drivaxel).
Oljenivån i lådan är perfekt.
Har kollat över det mesta. Känt på alla bultar till hjulupphängningen.
Det var en Subaruverkstad som byggde ihop hubben, jag monterade sedan fast den på bilen. Momentdrog navmuttern (kanske är momentnyckeln kass, men det kändes rätt).
Provkörde bilen några kilometer efter att jag monterat ihop den och dagen efter när jag skulle till jobbet kom ljudet tillbaka efter kanske 7-8 km.
Det låter exakt likadant som när hjullagret gav upp förra året. Det slutar ibland när man svänger till höger (precis som förra året). Och när jag åkte hem från jobbet var ljudet med direkt.Kan man verkligen ha oturen att lagret pajat direkt?
Spindeln gick lite trögt att snurra när jag provade den innan montering, men inte ojämt. Det kanske det gör när det är helt nya grejer.Måste ha bilen iordning till Svenska Rallyt om en månad. Subaruverkstad nästa. 🙁
10 januari, 2012 kl. 18:48 #233611Nikke McRae
DeltagareLåter likadant idag. Tid hos Subaru om en vecka. 😛
När man svänger sakta åt något håll så känns det som att köra över en större sten i bilen, ungefär på ett ställe varje varv hjulet snurrar.
Nu får jag allafall höra ljudet även i garaget när jag snurrar på hjulet.
Kommer iallafall från navet, kanske från yttre drivknuten. Och tycker mig känna skrapningar i när jag håller i fjäderbenet.
Som sagt sprillans nya grejer, även drivaxeln.Lyssna på de här två filmklippen:
http://www.youtube.com/watch?v=yAa0DcuBMos10 januari, 2012 kl. 22:15 #233619Mumin
DeltagareAldrig hört ett sådant ljud från drivlina eller liknande… Skumt hoppas det löser sig iaf!
11 januari, 2012 kl. 06:13 #233612Nikke McRae
DeltagareJa, men min bil verkar vara lite gnällig, iallafall på vänster fram. 😛
Just det här dunkandet när man svänger sakta är lite obehagligt. Känns som att åka med ett delvis fyrkantigt däck. Kunde inte se att fälgen var skev eller så. Och när man känner på lagret genom att rycka i fälgen så är det stumt.
Kan jag ha dragit navmuttern för hårt?
Fast det förklarar inte dunkandet när man svänger. Det lutar nog åt att det är något vajsing med drivaxeln.Hoppas inte det är något fel med framdiffen. När jag snurrar på t.ex höger fram, så snurrar andra hjulet iallafall.
12 januari, 2012 kl. 11:13 #233625pettsun
DeltagareTror inte du har dragit navmuttern för hårt. Jag nöter alltid fast dem stenhårt med muttermaskin. De är inte så noga bara den sitter.Kännt på den så den inte sitter löst?
Testat byta däck? skifta fram och bak.
12 januari, 2012 kl. 13:49 #233613Nikke McRae
DeltagareJapp, jag har kännt på den igen med momentnyckeln. Går inte att dra hårdare.
Bra att höra att det.Ljudet som hörs på filmen låter även när inte hjulet är monterat, men jag ska prova o skifta hjulen ändå för att se om vibrationen flyttar på sig, ifall fälgen har tagit stryk.
Måste vara någon vajsing med drivaxeln eller så har subaruverkstaden misslyckats med monteringen av lagret. Låter ju som om att det saknas fett någonstans.
12 januari, 2012 kl. 18:15 #233620Fricke.w
DeltagareKan ju faktiskt vara en driv axel fram som du säger, för tycker mig kunna känna i gen de där med fyrkantiga däcket 😀 hände mig på en audi jag hade, å kändes som man skulle flyga ur stolen, om de började i högre hastigheter.
14 januari, 2012 kl. 13:47 #233626pettsun
Deltagarefinns det fett i knuten? ta av damasken och kolla.
17 januari, 2012 kl. 10:30 #233614Nikke McRae
DeltagareHar ju inte orkat ta isär allt igen, så idag var Subarun inne på en subaruverkstad.
Fick ett samtal nyss och det var hjullagret igen vänster fram. Troligtvis var det något fel på det första, så nu får vi hoppas att det håller ett bra tag, för nu är ju allt nytt.Jag får se hur bilen känns nu. Det här med att det dunkar när man svänger sakta skulle kunna vara framdiffen som inte öppnar som den ska.
Kanske beror på att jag har Redline Lightweight shockproff i den.
Jag har läst att jag har en Helical framdiff, vilket tydligen ska vara en LSD-diff. Redlineoljan kanske inte fungerar så bra med den?
Blir nog att byta till Motul istället.EDIT: På väg hem. Ljudet börjar igen, inte lika gnälligt. Mer skrapigt. Låter mest när jag svänger vänster. När jag rullar in i garaget tycker jag mig höra knäppningar från navet på andra sidan. 😡
17 januari, 2012 kl. 18:42 #233627pettsun
Deltagaredu behöver inte ta isär något för att kolla om det är fett i knuten. klipp bort klammrena till damasken och dra bak den
19 januari, 2012 kl. 17:13 #233615Nikke McRae
DeltagareNu har vi nog äntligen fått bukt på lagerätandet.
Lagret på höger fram var riktigt kasst även det, men lät egentligen inget särskilt mer än lite knäppande. Det var det som fick diffen att bete sig underligt och förde vibrationerna i drivlinan.
Vilket lager som det började med vet vi dock inte.Tackar för alla tips och hoppas detta kan vara till hjälp för andra som kanske drabbas av samma problem.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.