SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Drog ut lite väl på ettans växel med WRX 01

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Strat
    Deltagare

Det finns något som heter varvstopp 😉

Sen behöver du nog byta avgassystem.

/Claes

.zip
      Deltagare

Jo det är sant. Imprezor har fulecut istället för varvstopp.
        Vet inte exakt vart fulecuten slår in men det är strax efter 7k.
        Riktigt nyttigt är det väl inte för motorn, men bättre det än att varva sönder 🙂

//.zip

nukem
        Deltagare

Förlåt ;(

Niklas
          Deltagare

jag hörde inte hur högt jag egentligen varvade bilen. Något shift-light finns juh inte på Imprezor

Räcker det inte med en stor hastighetsmätare på instrumentpanelen? 🙂

Något du bör tänka på är att Imprezan varjefall i originalutförande inte har vidare mycket att ge på de högre varven. En snabb växling och fortsatt mata på i 2an istället hade gett dig ett betydligt bättre resultat. Att varva ut en växel är mer show och no go om man säger så.

Prova gärna men då på bana. 😛

Som sagt, en gång är ingen gång. Där har vi nog alla varit. Själv på 2an ut genom en rondell när jag försökte ta mig ikapp en Subarukaravan på en regionsträff i Göteborg för ett antal år sedan. Det räckte med den gången, numera växlar man absolut senast runt 6000 om ens det. Bilen är ju som piggast mellan 3000-5000.

Ta det lugnt med bilarna, de är roligast när de är hela.

nukem
            Deltagare

Hade hög musik på… stod vid ett rödljus, en bil brevid som gasa upp o börja köra som fan. så jag tänkte ja får väll visa honom… körde om honom rätt snabbt, men musiken gjorde att jag inte hörde hur högt jag egentligen varvade bilen. Något shift-light finns juh inte på Imprezor. Så vid ungefär 7500 Varv högg hela bilen till, som ett ryck. Som att köra på något. Inte så jag slog huvet i ratten men jag flög verkligen fram.

Var detta en fuelcut ?

Blev först livrädd och trodde jag hade gasat sönder någon turbo eller något annat.

körde skitförsiktigt ett tag, men insåg senare att det inte hade hänt någonting.

Var det något automatiskt ? att den ströp motorn där ?

SecretAgentMan
              Deltagare

Ummm…

/J – som undrar vad det är med ungdomen idag, folk spelar stereo så de inte hör att de åker på hög växel och bränner koppling i uppförsbackar, eller studsar på varvstoppet – vart är känslan – hur vore det att skaffa sig lite körvana och känsla för bilen?

specialized
                Deltagare

😮 det är ju inte direkt en kort 1:a på en wrx 😉

Mvh.Mattias – Vars gamla 323 GT-R gjorde knappt 40 km/h mätarfart på 1:an..GT/ wrx gör ju nästan 60 😉
                  ———————————-
                  SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

nukem
                  Deltagare

hehe nee kraften e mellan 3-5 k rpm. sedan 5-6 är inget speciellt. men 6-7 är där kraft igen mot de sista, helt ärligt.

man måste ju lära känna sin bil, det är detta jag håller på med =) Ett shiftlight borde vara standard. Kan max kosta 20 kornor att sätta in hehe.

polarens elise gör ju nästan 100 i ettan 😉

specialized
                    Deltagare

hehe nee kraften e mellan 3-5 k rpm. sedan 5-6 är inget speciellt. men 6-7 är där kraft igen mot de sista, helt ärligt.man måste ju lära känna sin bil, det är detta jag håller på med =) Ett shiftlight borde vara standard. Kan max kosta 20 kornor att sätta in hehe.polarens elise gör ju nästan 100 i ettan 😉

Är du säker på att du inte behöver en 6 ” varvräknare mitt i synfältet också för att INTE gå in i varvstoppet ? 😉

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                      ———————————-

nukem
                      Deltagare

de hjälper juh inget…. med shift light behöver du inte ens titta ner. Du tittar och koncentrerar dig på vägen och körningen. Du ser de bara blinkar till i perferin, och du växlar. Inte så avancerad uppfinning 🙂

IMPREZA FOREVER
                        Deltagare

hehe nee kraften e mellan 3-5 k rpm. sedan 5-6 är inget speciellt. men 6-7 är där kraft igen mot de sista, helt ärligt.man måste ju lära känna sin bil, det är detta jag håller på med =) Ett shiftlight borde vara standard. Kan max kosta 20 kornor att sätta in hehe.polarens elise gör ju nästan 100 i ettan 😉

E den orginal eller vässad?

http://www.rallybilder.com

SecretAgentMan
                          Deltagare

Kör mer, du kommer skaffa en svårdefinierad ”känsla” för när det är dags att växla.

Helt kort – haka på när klubben har svänga-träffar, det ger hur mycket som helst, av precis det du verkligen behöver.

/J – har kört mycket, och en del fort med utan shiftlight, inte fan behövs sådant…

alrik
                            Deltagare

När jag kör aktivt så växlar man efter hörsel och känsla.

/Mikael

specialized
                              Deltagare

de hjälper juh inget…. med shift light behöver du inte ens titta ner. Du tittar och koncentrerar dig på vägen och körningen. Du ser de bara blinkar till i perferin, och du växlar. Inte så avancerad uppfinning 🙂

Om du koncentrerar öronen och har liiite motoröra så HÖR du när det är dags att växla.

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                                ———————————-

.zip
                                Deltagare

Håller med äljen.
                                  Växlar nästan alltid vid 6500rpm-6600rpm.
                                  Allt efter det är lite trött, det är iaf känslan jag har fått av min gt

//.zip

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.