• Detta ämne har 6 svar, 1,252 deltagare, och uppdaterades senast för 22 år sedan av Raffe.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1988
    Wanderer
    Deltagare

      Har inte tittat så mycket under huven ännu på “Lilla Blå” men efter att man tittar lite på bilder om olika avgassystem så verkar det som om det kommer ut avgaser från två olika ställen och dessa går då ihop till ett före turbon.

      Stämmer detta på 2Liters motorn eller är det någon speciell motor det gäller ?

      //B

      #48361
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Ja…Subaru är ju kända för sina boxermotorer (2 halvor som sitter i 180 grader mot varandra) – mao får man 2 separata toppar, med 2 separata grenrörshalvor.

        🙂

        /J

        Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
        Banträffsansvarig SSI
        12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

        #48365
        Wanderer
        Deltagare

          Vad tjänar man då rent prestandamässigt och i förebyggande syfte med dubbla turbon gentemot en singelturbo ?

          Är det stora skillnader eller ska man sikta på ett singelsystem och ha det lagomt stort istället ?? ( Typ 3″ )

          //B

          #48363
          Raffe
          Deltagare

            >Vad tjänar man då rent prestandamässigt och i förebyggande syfte med
            >dubbla turbon gentemot en singelturbo ?
            >
            >Är det stora skillnader eller ska man sikta på ett singelsystem och ha
            >det lagomt stort istället ?? ( Typ 3″ )
            >
            >//B

            Du har nog fått det lite snett…
            Subban har två grenrörshalvor som går ihop vid turbon,avgaserna går sedan vidare ut i downpipen och vidare ut i avgassystemet.

            /Raffe
            En person som inte har något i sitt liv som han skulle kunna dö för har ingen rätt att leva.

            #48362
            omar
            Deltagare

              Det finns vassa imprezor i australien som har dubbla turbon.
              Men för enkelhetens skull så väljer de flesta som trimmar att fortsätta med singelturbo!Och enligt Supra killarna så e inte dubbelturbo snabbare att spoola upp än en stor.
              Mvh Omar

              #48366
              Wanderer
              Deltagare

                Ok.
                Blir det ungefär samma spooltid så är det ju ingen ide att byta.
                Tackar!

                //B

                #48364
                Raffe
                Deltagare

                  >Det finns vassa imprezor i australien som har dubbla turbon.
                  >Men för enkelhetens skull så väljer de flesta som trimmar att
                  >fortsätta med singelturbo!Och enligt Supra killarna så e inte
                  >dubbelturbo snabbare att spoola upp än en stor.
                  >Mvh Omar

                  Det beror väl lite om man laddar sekvensiellt eller inte… tycker i alla fall att att en bra avstämd installation av dubbelturbo borde ha snabbare spoolup än en stor…i alla fall om man tittar rent på kompressordiagram… men vad vet jag jag e bara en lekeman =)

                  /Raffe
                  En person som inte har något i sitt liv som han skulle kunna dö för har ingen rätt att leva.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.