- Detta ämne har 15 svar, 2,734 deltagare, och uppdaterades senast för 22 år sedan av linkan.
-
FörfattareInlägg
-
21 november, 2002 kl. 22:59 #1968hogmarkDeltagare
Hej.
Vet att det finns många trådar i forumet sen tidigare med liknande fråga, men känns inte som jag får nån klarhet i detta.
Först monterade jag ett öppet luftfilter. Då hörde man originaldumpens pys genom luftfiltret. Det är ju rätt logiskt då den dumpar tebax övertycket som bildas ut i luftinsuget… eller ?!
Sedan monterade jag en forge atmosärisk för IC-montering. Den som är berömd för sitt “kvitter”. Jag tycker mer den låter som en häst som frustar i ett rör.
Men… Nu med forgedumpen… när jag gasar upp till 6 7.000 varv och släpper gasen snabbt, så hör man att dumpventilen släpper ut övertryck med ett pssscht. Men gasar man bara lite lagom och släpper så får man det där “kvittrande” ljudet… men då från luftfiltret.
* Beror inte detta på att dumpen inte släpper ut övertycket vid lägre tryck?
* Kan man på nåt sätt sätta i en mjukare fjäder i dumpen, så den dumpar vid lägre tryck ?
* Hur farligt är det för turbons impeller att ha forge med sitt kvitter ???/Hogis
22 november, 2002 kl. 07:50 #48264NiklasDeltagareDetta diskuterades i en tråd på ZATZY efter att folk sett min film men kände inte att svaret blev riktigt bestämt. Dax för Jerry att ta en regäl genomgång här med. I den tråden slog han fast att vid lägre tryck studsar kolven (?) i dumpen då luften inte orkar trycka ut den konstant. Med normalt turbotryck i en Impreza skulle det inte vara någon fara…
Men vi kanske skall ta det en gång till?
hogmark: Föresten, hur blir det med Forge-dump och ett öppet luftfilter? Mer ljud eller ingen skillnad? Hur går det med öppet luftfilter och LMMen? Var köpte du ditt luftfilter (och eventuell monteringssats)?
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
22 november, 2002 kl. 09:02 #48254SecretAgentManDeltagareSå här är det…om fjädern i dumpen är för hård kommer summan av tryckskillnaderna före/efter gasspjället inte att räcka till att hålla den öppen konstant – vilket leder till ett oscillerande ljud (“kvittret”) det låter inte ens i närheten av det som alla jagar dock – “kompressorstall” – luft som studsar mot turbons impeller.
En korrekt avvägd dump öppnar snabbt, och flödar tillräckligt för att göra sig av med övertrycket i ett svep…
Men med de laddtryck ni kör kommer en “studsande” dump med lite trevligare ljud än det vanliga pyset INTE att vara något att oroa sig över.
🙂
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
22 november, 2002 kl. 09:31 #48257hogmarkDeltagareOK. Så med andra ord har jag inget att oroa mig över ?!
Det är lite kul när man hör hur folk säger att de är ute efter kvitterljudet. Då är de ju egentligen ute efter ett ljud som avslöjar att de har en felaktig dumpventil 🙂
Tack för erat svar !
/Hogis
22 november, 2002 kl. 09:40 #48255SecretAgentManDeltagareFel och fel… 😉
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
22 november, 2002 kl. 11:10 #48262WandererDeltagareDet här blir man ju inte klok på heller.
Ska man köpa en som pyser eller kvittrar då ?
Att fela eller inte fela ??22 november, 2002 kl. 12:12 #48256SecretAgentManDeltagareJa vad gillar du? Pys eller kvitter?
Ingendera gör bilen gott med originalecu och luftmassemätaren kvar i alla fall (för att ytterligare krångla till det för er :p ).😀
Köp den ni tycker om, var beredda på en del sidoeffekter med knepig tomgång och höjd bränsleförbrukning – de flesta upplever inte dessa, MEN det finns folk som haft problem.
Var varnad.
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
22 november, 2002 kl. 13:46 #48265NiklasDeltagareHar hört talas om problem med bränsleförbrukningen. Förra (mange) ägaren hade inte detta. Skall köra en tank normal meskörning och se vad jag får för förbrukning. Har kört en buskörningstank och det var inte roliga siffror.
Någon sa att man skulle reseta ECUn för att den skulle matas med nya siffror och då skulle ett eventuellt bränsleproblem lösas. Något du hört talas om Jerry?
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
22 november, 2002 kl. 13:54 #48258hogmarkDeltagareOk, men då har jag iaf fått svar på mina frågor 🙂
Var mest orolig att det skulle vara farligt för turbon…Men borde man inte kunna byta ut fjädern i dumpen till en mjukare då?
Då borde man få mer pysljud…jaja, denna post känns avslutad för min del.
Tack för alla svar !
/Hogis
22 november, 2002 kl. 14:55 #48266NiklasDeltagareFrågan är var man hittar en sådan fjäder nånstans? http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/confused/Looking_anim.gif
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
22 november, 2002 kl. 15:11 #48259hogmarkDeltagareKanske Forge själva har ?
Annar får man ut och leta på alla metallverkstäder…/Hogis
22 november, 2002 kl. 15:44 #48260MangeDeltagareForge har en mjukare fjäder.
läste om det på scoobynet för ett tag sen. Ring och hör med motornord som säljer forge dumps.
/Mange
22 november, 2002 kl. 16:05 #48267NiklasDeltagareSitter här och blir lite orolig för bränsleförbrukningen på bilen. Får nog ta och kontrollera det regält. Tanka fullt, köra 5mil i lugn fart. Tanka fullt och räkna. Sen köra 5mil med tung högerfot och sen tanka full igen. Sist jag tankade så hade den dragit ganska mycket men det inkluderar inspelningen av min film samt en racing-tur tillsammans med SSI. Kanske inte så konstigt att den drog mycket då…
En hypotetisk fråga: hur många liter/mil drar en standard Impreza då den ligger på typ 200-220km/h en längre sträcka? 😉
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
22 november, 2002 kl. 19:04 #48261MangeDeltagareHade aldrig problem med min sopaförbrukning. Låg på ca 1-1.2L/mil
/Mange
27 november, 2002 kl. 09:02 #48268NiklasDeltagareMonterade i orginaldumpen efter att jag skickat iväg min Forge men fäste inte den jättehårt. Körde tjejen till jobbet imorse och det lät som om det låg en kyckling i motorn. “ppiiiiiiiiipp” lät det varje gång motorn släppte trycket. Skruvade fast dumpen regält när vi kom fram och sen var motorn tyst. En billig coolhetsfaktor som säkerligen blir väldigt dyr i längden. 😮
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.