Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35343
    Näsduken
    Deltagare

      Tänkte skaffa mig en dumpventil till sommaren för lite schysstare pys men har ingen aning om vilken typ av dumpventil. Kan i stort sätt ingenting om dumbventiler så tänkte fråga er först. Har tolkat det som om man har en återcirkulerande/stängd dump för det roligare ljudet så kan det skada turbon och ev. luftmassemätaren, stämmer detta? Föredras en öppen dumpventil istället? Bör bilen mappas om om man monterar en dumpventil? Har just nu öppet luftfilter + catback om det skulle hjälpa.

      Bil: 05 WRX STI

      #286344
      Igge
      Deltagare

        Tänkte skaffa mig en dumpventil till sommaren för lite schysstare pys men har ingen aning om vilken typ av dumpventil. Kan i stort sätt ingenting om dumbventiler så tänkte fråga er först. Har tolkat det som om man har en återcirkulerande/stängd dump för det roligare ljudet så kan det skada turbon och ev. luftmassemätaren, stämmer detta? Föredras en öppen dumpventil istället? Bör bilen mappas om om man monterar en dumpventil? Har just nu öppet luftfilter + catback om det skulle hjälpa.

        Bil: 05 WRX STI

        Tvärt om, fast inte riktigt.

        Återcirkulerande är det bättre för motorn.
        Öppen är sämre, om man kör med luftmassemätarstyrt styrsystem (som t.ex. original). Däremot är det inte skadligt för själva LMMen. Bilen kan dock gå fett vid avslag och det kan i sin tur ge slitage på katalysator och prylar i närheten.

        Öppet filter bör man dock mappa för, till viss del beroende på utformning men mer regel än undantag.

        #286346
        Näsduken
        Deltagare

          Okej, även hört något om hur det finns hybrid dumpventiler där en del av luften går tillbaka och en del går ut i luften. Antar att det är dom här man vill gå för om man vill ha det kvitter ljudet (när det går ut i luften) och vill behålla sitt luftsystem i bästa skick?

          #286347
          Näsduken
          Deltagare

            För övrigt så började mitt laddtryck bete sig normalt efter att jag börjat blanda ut 95 oktan med lite 98! Tack för hjälpen på den tråden 🙂

            #286345
            Igge
            Deltagare

              Du bör inte köra på 95 öht enligt mig. Jag är rätt säker på att manualen säger detsamma för en originalbil och är bilen mappad är den med största sannolikhet mappad för 98.
              Att köra på 95 ger då knackningar och sliter på motorn.

              Det finns vissa dumpar som ger kvitterljud.
              Ja hybrid är en kompromiss men helt återcirkulerande är fortfarande “snällast”.
              För riktigt kvitterljud ska du köra utan dump, detta är dock inte speciellt snällt mot turbon.

              #286348
              Näsduken
              Deltagare

                Alright tack för infon!

                Menade att jag gick ifrån 95 oktan och till 98 oktan i min tidigare kommentar. hade ju kört två fulla tankar nästan på 95 och det var då laddtrycket började bete sig konstigt. Men efter jag började tanka 98 igen så har det gått bra sen dess.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.