SSC Allmänt snack Allmänt småprat Dyr lackning av vinge!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    23.3t
    Deltagare

Fick min sti v5 idag (4 arbetsdagar tog det för zerospec att skicka hit den!!!!!!!!!!! imponerande).

Åkte till lackeraren i byn som vill ha 2000kr för att lacka den? är det verkligen rimligt? hade räknat med ca 1000kr. har ni nått tips på billiga lackerare i Dalarna så tipsa gärna!!!

;( ;( ;(

X3000
      Deltagare

Jag håller med.. Låter ej billigt.. Vet ej nån bra lackerare i Dalarna.. Tyvärr..

Janne248
        Deltagare

Är säkert rimligt, det skall väl putsas lite också.
          Jag betalade 700 för ett scoop, 700 för 22B+dimljuskåor, 2500 för en baklucka, 2500 för kjolarna+frontspoiler hos Ludvika Lacken i Ludvika.

SecretAgentMan
          Deltagare

Det är inte alls dyrt, vingarna har oftast en rätt taskig kvalitet som kräver massor med underarbete – och färg är inte gratis.

/J

Micke81
            Deltagare

>Fick min sti v5 idag (4 arbetsdagar tog det för zerospec att
              >skicka hit den!!!!!!!!!!! imponerande).
              >
              >Åkte till lackeraren i byn som vill ha 2000kr för att lacka
              >den? är det verkligen rimligt? hade räknat med ca 1000kr. har
              >ni nått tips på billiga lackerare i Dalarna så tipsa
              >gärna!!!
              >
              >;( ;( ;(

Tycker inte det låter orimligt. Är det en seriös firma så slipas det, primas, grundas, slipas, lackas, slipas, lackas och klarlack osv… plus ställtid för att ha vingen där. Visst kan du säkert få ett lägre pris hos någon annan men inte för samma kvalite på jobbet. Räcker det för dig att de lackar en gång och sen lägger på klarlack utan att slipa och grunda osv så blir det billigare men sen kanske lacken släpper vid första stenskottet och då önskar du att du valde den ”riktiga” lackningen. Jag kollade pris här i sthlm och de flesta skulle ha 3500:- för vinge, kjolar sida o bak + de orangea sakerna under framblinkarna. Tog man bort vingen ville de ändå ha 2500 så det är nog startkostnaderna som drar upp priset också. De måste ju blanda färg hur mycket lr lite du än ska ha 😉

Usch vad långt det blev 😮

/Micke

moken
              Deltagare

eftersom jag lackar mitt skit själv i lackboxen i garaget så tycker jag 2 kakor är snordyrt för en liten vinge?!
                Om vingen är säld av en någorlunda seriös firma (Vet inte alls hur zerospec är) så är det bara torka av den och blåsa. Tom min prodrivekopia från realcar var så… iaf, åtgången av lack är ungefär lika mycket som ett urinprov, slipa mellan bas och klarlack behöver man ju inte om man inte tabbar sej på ngt vis, bättre att lägga klarlacken direkt på basen då…

När jag lackade sti5 vingen jag köpte så blandade jag till lite lack i en glasburk och tänkte att ”jaja, får väl blanda en sats till sen” men när jag väl hade lagt klibblager och tre täcklager på vingen så var det mycket lack kvar i koppen ändå… Dyrt med lack vet jag inte, köpte silver bas och klarlack för lack av min förra vinge till gamla subban och det kostade mej ca300kr, och då har dom brutit till det, slösat burkar, lägger på massa moms o sånt, matrilakostnaden för en firma är nog inte många kronor…

Hm, längsta inlägget hittils i denna tråd tror ajg:-) men men, jag tycker det är dyrt med 2lax, å andra sidan hittar du ingen annan som gör det så har du ju inget val… kan inte denna lackerare göra det svart annars?

arikesti
                Deltagare

Moken
                  Kanske som en överaskning men lackeraren ska ha betalt för lön, hyra, lackeringsutrustning, luftreningsverk som kostar dolleros, kanske lite skatt o sociala avgifter emellanåt, miljöinspektionsavgifter osv. Listan på utgifter för att driva företag är enorm. Färgen endast en liten del i det hela.

Bara en reaktion från en företagare;)

Niklas
                  Deltagare

Man kan lätt få ner halva priset på lackningen om lackaren går med på att inte skriva ett kvitto vilket tydligen många av dem är ok med vad som framgått ur många trådar jag läst om lackare.

Rolig dialog på lackfirman när jag hämtade min nylackade kjol:

”Här har du stålarna.”
                    ”Tackar!”
                    ”Får jag nått kvitto?”
                    ”Njaa…det blir det inte något.”
                    ”Ok.”

😀

EDIT: Observera att jag inte uppmanar till svartjobb. Inte jag som ordnade dealen med lackfirman. Jag gör alltid rätt för mig. Jag är snäll och oskuld…sfull.

christopher
                    Deltagare

2000kr är nog ett pris utan kvitto. Känner man en lackare så kan man få billigare. Jag tycker inte priset (hunding hit och dit) är det viktigaste utan att jobbet blir 100%.
                      Gör han ett bra jobb och är sjysst så ge han en vetelängd också
                      🙂
                      Det är alltid bra att ha en duktig lackare som polare, man vet aldrig vad man åker på för skador på pärlan. Inte så roligt att lämna bilen till ”nissepärlemor” som försäkringsbolaget hänvisar till.
                      /
                      fraSSe

john john
                      Deltagare

23.3t: min vinge från Zerospec fick lackas två gånger pga av dålig yta på vingen. Annars var allt perfa med vingen! visst var cd bra!? lite dryg musik bara… sorry att jag inte svara på ditt PM. Har inte vart inloggad på länge men det verkade ju lösa sig.

MVH //JOHN

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.