› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Dyr service – Impreza STI 2008?
- Detta ämne har 45 svar, 6,677 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av
Arson.
-
FörfattareInlägg
-
11 oktober, 2012 kl. 15:06 #249063
Koffe
KeymasterFurstenhoff är suveräna och har alltid haft lånebil när jag frågat (Cheva Matiz är dock ingen höjdare… nånstans =)
JRM utför som sagt oxå service men det är ju inte direkt närmare till Södertälje än till Huddinge 🙂11 oktober, 2012 kl. 15:21 #249072t1hero
DeltagareNågon föresten som är lika rädd som jag att oljefiltret ska skruva upp sig? känner på det var och varannan dag haha. Kan då tipsa om K&N:s oljefilter som har ett hål borrat i muttern på toppen. Där kan man fästa en ståltråd som man drar till lämpligt ställe. Då kan man köra avslappnat sedan:) Har läst en del som vart med om att det lossnat bla Min kusin var med om detta på sin evo i somras. Blev ju lagerbyte på den.
Nej, det har aldrig hänt mig eller ens varit i närheten, men jag hade ett där jag ”sprängde” packningen mellan filter och motor, det blev en blöt affär men det var en Volvo så inget lagerras, men motorn skrammrar rätt rejält utan olja 🙂
11 oktober, 2012 kl. 18:07 #249090Zlasher
DeltagareNu finns det väl även auktoriserad service i Kista? Autoexpo.
Just ja, de har ju öppnat, men ingen som vill vara först att pröva dem kanske:D men de borde vara seriösa och glada över att få serva subaru:D
11 oktober, 2012 kl. 20:49 #249057Manor
DeltagareDom gånger jag lämnat in mina subarus på service har jag åkt från Åkersberga/Täby dit. Dom brukar ha lånebil om man behöver.
Jag håller helt med.
Jag åkte till Fürstenhoffs Motor var 625 mil med Imprezan…från just Åkersberga :).Fürstenhoffs var billigare än Risberg enligt en kollega som skulle köra 6000 mila service på sin Forester. Det diffade 2000-2500:- i pris vill jag minnas.
Jag har dock inte haft bekymmer med Risbergs Bil där jag kör mina gratisservicear, därefter blir det mer en prisfråga ;).
11 oktober, 2012 kl. 20:51 #249058Manor
DeltagareFurstenhoff är suveräna och har alltid haft lånebil när jag frågat (Cheva Matiz är dock ingen höjdare… nånstans =)
JRM utför som sagt oxå service men det är ju inte direkt närmare till Södertälje än till Huddinge 🙂Tänkte just samma sak.
Inte vet jag heller om JRM är bättre än Mekonomen sett till vad som görs på servicen…om du nu inte vill välja en auktoriserad verkstad (med stämpel).15 oktober, 2012 kl. 14:08 #249083Arson
DeltagareHar ringt runt till några olika nu.
En del säger att man måste göra den ”stora” (6000 mila) servicen nu (efter fyra år), trots att bilen bara gått 4500 mil. Vad säger experterna här egentligen?
Den stora servicen verkar ligga runt 8000 kr hos auktoriserade Subaruverkstäder…
15 oktober, 2012 kl. 14:32 #249064Mumin
DeltagareDefiniera måste 😉 vet ju hur du kör och jag hade ju bytt olja i motor låda bakaxel samt bromsvätska. Men ta in den för olje byte och gör resten själv?
15 oktober, 2012 kl. 15:19 #249084Arson
DeltagareKänns mer seriöst om man lämnar in den till verkstad för att få allting gjort, speciellt om man ska sälja den vidare nån gång i framtiden 🙂
15 oktober, 2012 kl. 15:39 #249065Mumin
DeltagareKänns mer seriöst om man lämnar in den till verkstad för att få allting gjort, speciellt om man ska sälja den vidare nån gång i framtiden 🙂
Visst är det så 😉 kostar att ligga på topp 😉
15 oktober, 2012 kl. 18:07 #249059Manor
DeltagareHar ringt runt till några olika nu.
En del säger att man måste göra den ”stora” (6000 mila) servicen nu (efter fyra år), trots att bilen bara gått 4500 mil. Vad säger experterna här egentligen?
Den stora servicen verkar ligga runt 8000 kr hos auktoriserade Subaruverkstäder…
Har du kollat även med Fürstenhoffs Motor?
18 oktober, 2012 kl. 14:35 #249085Arson
DeltagareHar du kollat även med Fürstenhoffs Motor?
Jepp, de tar c:a 7.000 kr!
21 oktober, 2012 kl. 17:27 #249100Pether
DeltagareJa, det står väl att servicen skall ske var 1500:de mil eller var 12:e månad. Beroende på vad som kommer först…
22 oktober, 2012 kl. 16:03 #249066johan_gt
DeltagareMin servare tyckte att det var onödigt med den stora servicen och går på milen istället.
22 oktober, 2012 kl. 18:51 #249067Christian S
DeltagareRingde Risbergs Bil i Täby och bad om pris för 4500 mila servicen, men de menade på att det är 6000 mila servicen som ska göras för att de redan gjorts tre stycken tidigare?
tycker det verkar konstigt att dom vill hoppa över 4500mila servicen bara för att den är servad 3gånger, då blir ju allting fel. sen då när bilen har gått 6000mil ska man göra 7500servisen då eller? verkar ju helt sjukt isåfall.
nu vet jag inte vad som ska göra vid 4500 servicen, om det bara är en vanlig service med bara olja och filter eller om det är nått mer, tex tändstift. ska man skita i att byta det då och byta det nästa gång det är dags då? isåfall har ju dom grejerna gått dubbel så långt som dom ska.visst att den ska servas antingen var 1500mil eller var 12e månad, MEN om det bara är tiden som gör att det är dags för service och bilen kanske bara har gått säg 500 mil sen senaste servicen så byter man ju bara olja och filter och väntar med det andra tills bilen har gått så långt att det är dags att byta dom andra grejerna samt olja och filter igen OM det nu inte är tex kamrem där man inte enbart går på miltal utan även på tid dvs hur länge sedan det va den byttes senast, då byter man ju givetvis den.
22 oktober, 2012 kl. 19:00 #249071TomK
DeltagareSitter och diskuterar med kunder ofta ang mil/år tycker själv att det är sjukt med 12 mån.
Det är ett sätt för verkstäderna att garantera att få in bilen igen.
Tycker själv att det är bra mycket viktigare med att serva på milen då motorn har fått snurra.Det är mycket konstiga saker i motor branschen.
Varför byter man en Volvo rem på 18000mil och en mitzu rem på 9000 mil?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.