› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Dyr service – Impreza STI 2008?
- Detta ämne har 45 svar, 6,677 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av
Arson.
-
FörfattareInlägg
-
22 oktober, 2012 kl. 19:12 #249068
matte555
Deltagareja fast bilar som rullar typ 3000 mil per år får ofta gå mer långkörning vilket sliter betydligt mindre på bilen än massa kallstarter och statskörning.
7 november, 2012 kl. 10:40 #249075Patrick P931
DeltagareNu är det dags för service på min bil, 6 år / 9000 mil servicen (men den har gått drygt 8000 mil).
Har någon här provat serva i Kista ännu? Autoexpo? Kommentarer?
Ringde iaf och fick pris på ca 7000 kr. Då byts olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bromsvätska samt 30 kontrollpunkter. Spontant ganska dyrt för en stämpel. En sådan där kontrollpunktslista, finns den att hitta någonstans?
Försökte ringa Fürstenhoff men fick telefonsvarare.
7 november, 2012 kl. 11:39 #249094pettsun
DeltagareNu är det dags för service på min bil, 6 år / 9000 mil servicen (men den har gått drygt 8000 mil).
Har någon här provat serva i Kista ännu? Autoexpo? Kommentarer?
Ringde iaf och fick pris på ca 7000 kr. Då byts olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bromsvätska samt 30 kontrollpunkter. Spontant ganska dyrt för en stämpel. En sådan där kontrollpunktslista, finns den att hitta någonstans?
Försökte ringa Fürstenhoff men fick telefonsvarare.
De lät riktigt dyrt. De är ju en timmas jobb samt att materialet inte är det dyraste( lite filter och oljor)
Varför inte serva själv och skita i stämpeln, du har väl ändå ingen garanti kvar?7 november, 2012 kl. 11:42 #249086Arson
DeltagareMin blev precis klar från JRM, får se vad det landar på…
7 november, 2012 kl. 12:05 #249091Zlasher
DeltagareMin blev precis klar från JRM, får se vad det landar på…
Ok Fifan. Du blev inte trim sugen nu då? När du fått Se deras bilar’)
Ser ut som att min kommer hamna där strax med. Fast för byte av rasad motor…
7 november, 2012 kl. 12:10 #249087Arson
DeltagareHehe..
Rasad motor?? Vad har hänt?
7 november, 2012 kl. 12:56 #249092Zlasher
DeltagareHehe..
Rasad motor?? Vad har hänt?
Troligtvis en kolvring som gett sig. Tappar ladd. Och misständer på cylinder #2.
Och är mer en ångmaskin än bil. Bolmar blå rök.
Ska göra komp test och se om fler cylindrar är påverkade.
Tydligen byter man blocket och allt på engång. 30K med Subaru original. 50K för Cosworth prylar:) känns ju meningslöst att peta i original som kanske går 3-4000 mil och sen rasar igen.
Lite som jocce säger. Det är inte fråga om motorn rasar. Snarare hur långt man hinner åka innan den rasar. 2 st inne med samma fel hos jrm just nu. Och en av den är original och har rasat 3 ggr.7 november, 2012 kl. 13:27 #249060andreaswrx
DeltagareTroligtvis en kolvring som gett sig. Tappar ladd. Och misständer på cylinder #2.
Och är mer en ångmaskin än bil. Bolmar blå rök.
Ska göra komp test och se om fler cylindrar är påverkade.
Tydligen byter man blocket och allt på engång. 30K med Subaru original. 50K för Cosworth prylar:) känns ju meningslöst att peta i original som kanske går 3-4000 mil och sen rasar igen.
Lite som jocce säger. Det är inte fråga om motorn rasar. Snarare hur långt man hinner åka innan den rasar. 2 st inne med samma fel hos jrm just nu. Och en av den är original och har rasat 3 ggr.Har det rasat 3 gånger så är det nog inte motorn det är fel på, utan jävligt slarvigt utfört jobb…du kanske ska fundera på vad du ska lämna den? Eller din var väl trimmad? så roligt och betala det ur egen kassa då…
7 november, 2012 kl. 14:19 #249076Patrick P931
DeltagareFürstenhoff: 6700 kr för min service…
Har någon här en kopia på checklistan man går igenom vid 9000 mila servicen?
7 november, 2012 kl. 14:22 #249077Patrick P931
DeltagareZlasher: har du möjlighet att ta en learning view? Annars, var finns du och bilen?
7 november, 2012 kl. 14:22 #249070goffemannen
DeltagareEfter man läser här är det skönt att man har en gammal gc8 så man slipper tänka på serva på verkstad pga garantier osv 🙂
/ David J – Superior Media
7 november, 2012 kl. 14:41 #249078Patrick P931
DeltagareEn form av checklista från Subaru Canada:
http://www.subaru.ca/content/7907/Media/General/webimage/500k/500K_Turbo_2002-2011_MaintGuide_EN.pdfDen stämmer dock inte helt med våra miltal och enligt min servicebok.
7 november, 2012 kl. 18:02 #249069matte555
Deltagarehar du bläddrat igenom serviceboken? iaf på äldre bilar finns listan med i boken på dom gula sidorna… 🙂
7 november, 2012 kl. 18:18 #249088Arson
DeltagareFrågan är hur bra JRM är på att bygga motorer med tanke på hur urusla dom är på mycket annat…
Intressant påstående som givetvis kräver någon form av uppbackning för att ska kunna tas på allvar. Så varsågod!
7 november, 2012 kl. 22:35 #249062Pirre
DeltagareIntressant påstående som givetvis kräver någon form av uppbackning för att ska kunna tas på allvar. Så varsågod!
Intresserad på det jag med.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.