SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Dyr service – Impreza STI 2008?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
  • Författare
    matte555
    Deltagare

ja fast bilar som rullar typ 3000 mil per år får ofta gå mer långkörning vilket sliter betydligt mindre på bilen än massa kallstarter och statskörning.

Patrick P931
      Deltagare

Nu är det dags för service på min bil, 6 år / 9000 mil servicen (men den har gått drygt 8000 mil).

Har någon här provat serva i Kista ännu? Autoexpo? Kommentarer?

Ringde iaf och fick pris på ca 7000 kr. Då byts olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bromsvätska samt 30 kontrollpunkter. Spontant ganska dyrt för en stämpel. En sådan där kontrollpunktslista, finns den att hitta någonstans?

Försökte ringa Fürstenhoff men fick telefonsvarare.

pettsun
        Deltagare

Nu är det dags för service på min bil, 6 år / 9000 mil servicen (men den har gått drygt 8000 mil).

Har någon här provat serva i Kista ännu? Autoexpo? Kommentarer?

Ringde iaf och fick pris på ca 7000 kr. Då byts olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bromsvätska samt 30 kontrollpunkter. Spontant ganska dyrt för en stämpel. En sådan där kontrollpunktslista, finns den att hitta någonstans?

Försökte ringa Fürstenhoff men fick telefonsvarare.

De lät riktigt dyrt. De är ju en timmas jobb samt att materialet inte är det dyraste( lite filter och oljor)
          Varför inte serva själv och skita i stämpeln, du har väl ändå ingen garanti kvar?

Arson
          Deltagare

Min blev precis klar från JRM, får se vad det landar på…

Zlasher
            Deltagare

Min blev precis klar från JRM, får se vad det landar på…

Ok Fifan. Du blev inte trim sugen nu då? När du fått Se deras bilar’)

Ser ut som att min kommer hamna där strax med. Fast för byte av rasad motor…

Arson
              Deltagare

Hehe..

Rasad motor?? Vad har hänt?

Zlasher
                Deltagare

Hehe..

Rasad motor?? Vad har hänt?

Troligtvis en kolvring som gett sig. Tappar ladd. Och misständer på cylinder #2.
                  Och är mer en ångmaskin än bil. Bolmar blå rök.
                  Ska göra komp test och se om fler cylindrar är påverkade.
                  Tydligen byter man blocket och allt på engång. 30K med Subaru original. 50K för Cosworth prylar:) känns ju meningslöst att peta i original som kanske går 3-4000 mil och sen rasar igen.
                  Lite som jocce säger. Det är inte fråga om motorn rasar. Snarare hur långt man hinner åka innan den rasar. 2 st inne med samma fel hos jrm just nu. Och en av den är original och har rasat 3 ggr.

andreaswrx
                  Deltagare

Troligtvis en kolvring som gett sig. Tappar ladd. Och misständer på cylinder #2.
                    Och är mer en ångmaskin än bil. Bolmar blå rök.
                    Ska göra komp test och se om fler cylindrar är påverkade.
                    Tydligen byter man blocket och allt på engång. 30K med Subaru original. 50K för Cosworth prylar:) känns ju meningslöst att peta i original som kanske går 3-4000 mil och sen rasar igen.
                    Lite som jocce säger. Det är inte fråga om motorn rasar. Snarare hur långt man hinner åka innan den rasar. 2 st inne med samma fel hos jrm just nu. Och en av den är original och har rasat 3 ggr.

Har det rasat 3 gånger så är det nog inte motorn det är fel på, utan jävligt slarvigt utfört jobb…du kanske ska fundera på vad du ska lämna den? Eller din var väl trimmad? så roligt och betala det ur egen kassa då…

Patrick P931
                    Deltagare

Fürstenhoff: 6700 kr för min service…

Har någon här en kopia på checklistan man går igenom vid 9000 mila servicen?

Patrick P931
                      Deltagare

Zlasher: har du möjlighet att ta en learning view? Annars, var finns du och bilen?

goffemannen
                        Deltagare

Efter man läser här är det skönt att man har en gammal gc8 så man slipper tänka på serva på verkstad pga garantier osv 🙂

/ David J – Superior Media

Patrick P931
                          Deltagare

En form av checklista från Subaru Canada:
                            http://www.subaru.ca/content/7907/Media/General/webimage/500k/500K_Turbo_2002-2011_MaintGuide_EN.pdf

Den stämmer dock inte helt med våra miltal och enligt min servicebok.

matte555
                            Deltagare

har du bläddrat igenom serviceboken? iaf på äldre bilar finns listan med i boken på dom gula sidorna… 🙂

Arson
                              Deltagare

Frågan är hur bra JRM är på att bygga motorer med tanke på hur urusla dom är på mycket annat…

Intressant påstående som givetvis kräver någon form av uppbackning för att ska kunna tas på allvar. Så varsågod!

Pirre
                                Deltagare

Intressant påstående som givetvis kräver någon form av uppbackning för att ska kunna tas på allvar. Så varsågod!

Intresserad på det jag med.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.