- Detta ämne har 18 svar, 2,912 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
6 oktober, 2015 kl. 19:16 #278208Tgm2Deltagare
Ni som åker med e85, hur funkar det för er på vintern?
Motorvärmare eller 98
Som Zlasher skrev, det är redan jobbig att startar motorn på E83 om det är “kallt”.
6 oktober, 2015 kl. 20:32 #278192Nikke McRaeDeltagareJag har åkt E85-E75 året runt sedan 2008. Fungerar bra!
Snittar 1,5liter/mil, så det är helt ok i jämförelse med 98.
Monterade ett kallstartsmotstånd så att jag lurar bilen att det är kallare än vad det är, då startar den hur lätt som helst. Först vid -25 brukar det bli lite tjurigt. Kör med motorvärmare på hemma och på jobbet.Och senaste åren har jag bytt till Link G4 i samband med annat. Fått till bättre kallstartsmapp, så kallstartsmotståndet behövs bara ibland.
Var inne på att montera flexifuelsensor senast jag var inne på mappning, men det blev inte av. Link G4 stödjer det.
7 oktober, 2015 kl. 10:08 #278195TKarlssonDeltagareNikke! Jag har läst din projekt-tråd, och jag är helt galet imponerad over din bil. Tycker den är sjukt ball.
Jag har ju en type-r som får sig en omgång ibland. Och jag har Link G4 i min med.
Jag tankar 98 idag, men funderar på e85.
Jag tycker ju att en Impreza är otroligt skoj på vintern, och kan själv inte förstå hur man kan låta bli att köra på vintern.Jag ser många fördelar med e85, men om jag inte kan starta och köra på vintern, så är det inte värt det.
Frågan är såldes, hur knepigt är det att få e85 att tända på vintern? Varför går det för dig, Nikke, och varför har Zlasher problem redan nu innan snön ens kommit?
7 oktober, 2015 kl. 17:13 #278193Nikke McRaeDeltagareDet krävs en del arbete för att få till startmappen bra. Man bör ju fixa med den mappningen när man gör en riktig kallstart vid olika utetemperaturer, för att se hur mycket soppa som behövs. Gör man mappningen hos en firma så lägger de inte så mycket tid och gissar mest antar jag.
Jag har senaste gångerna mappat hos AGs i Norrköping och Tony har förbättrat den lite varje gång.
Det är när bilen är kall som bekymret är, när bilen sedan gått 1 minut så går bilen hur bra som helst.
Jag satte in kallstartsmotstånd med en tryckknapp 2008 när jag körde Ecutek. Den gör så att ECU tror att vattentempen är lägre än vad den är. Det fungerar kanonbra, som en choke vid startögonblicket, sedan kan man släppa knappen och bilen återgår till normal mapp.
Läs mer om det här: http://www.subaruclub.se/forum/showpost.php?p=583496&postcount=23Jag använder fortfarande knappen då och då. Men läser man på eller kan mappa själv så kan man nog mappa sig till samma sak som kallstartsmotståndet gör.
Sen så är det nog en bra ide att köra flexifuel, då kan man ju hur lätt som helst gå över till bensin eller blanda hur man vill. Jag har tänkt göra det några gånger, men inte blivit av.
Annars så behöver man inte vara så orolig för oktantalet, då man oftast mappar med marginal.
Med flexifuel kanske man kan mappa vassare. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.