SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt E85 funderingar

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29723
    .zip
    Deltagare

      Japp, ska gå och bli med E85 så fort jag fått hem Autronicen d—0.o—b

      Hur har ni andra gjort. Reg besiktigat eller bara gett ett brett leénde till det fina avgasvärdet?
      Funderar även hur ni gör med smörjningen till diverse delar, bl,a bränslepumpen. Tankar ni vanlig 98’a titt som tätt eller slår ni i 2-takts olja i tanken för att få delar ”våta” 😉 igen? Kan vara helt ute och cykla, men att enbart köra med E85 dagarna ut bör slita hårt på kringutrustning om det inte smörjs rätt.

      #252175
      Turbovin
      Deltagare

        Jag körde med en extra Vpower-mapp också och bytte till bensinmappen var tioende tank eller nåt. Annars finns ju Redlines E85-tillsats också.

        Har åkt in med etanolbil utan nån kommentar men jag väljer alltid en ”tolerant” station.

        #252178
        TomK
        Deltagare

          Skulle vilja påstå att ang extra slitage är en myt.
          Har plockat ner tex motorn och där fanns inte ett spår av E85. Många säger att det ska bli en röd beläggning i hela motorn men som sagt inte ett spår.
          Samma sak med bränslefilterna inte ett spår där heller. Pumparna och spridarna fungerar utmärkt.
          Har även en V50 som har gått konstant på E85 i flera år den går som en klocka!

          Metanol däremot det sliter satan!

          #252177
          Christian S
          Deltagare
            #252174
            Nikke McRae
            Deltagare

              Kör också med Redline tillsats i varje tank, för säkerhetsskull, men skulle säkert inte vara några problem att köra utan.

              En bra olja kan vara bra också, jag kör Motul som har god vidhäftning.
              Täta oljebyten i början, då motorn tvättas rent från sot. Sedan bara att byta som vanligt, oljan är som ny när den kommer ut.

              Kallstartsmappen bör man lägga lite extra tid på och/eller sätta ditt ett kallstartsmotstånd i serie med tempgivaren till kylarvätskan, för att få lite extra soppa när man startar när det är kyligare.

              Besiktat i flera år utan problem, har enbart tankat E85 sedan 2008.

              #252179
              Tribbe
              Deltagare

                Köpte ju ganska nyligen bränslepump och läste det här i varannan annons.

                New for 2012 Walbro have also released the 440 LPH + Turbine In tank fuel pump and also the E85 version of the same pump. Search ’Walbro Turbine’ in shop for details.

                #252176
                Turbovin
                Deltagare

                  Inga spår av E85, mitt nya original bränslefilter var ju helt rött invändigt när jag sågade isär det efter mindre än en sommar. Frågan är dock om det påverkade flödet genom det eller ej. Brukar gå att se i insugen ibland också men dock inte på min.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.