SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor E85 konvertering

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Christian S
    Deltagare

Funderar starkt på att sprit konvertera min men frågan är hur stora spridare ska man ha? är det så enkelt att man bara ökar storleken med 30% eller hur funkar det?

sen har jag en annan fundering också nämligen om man behöver byta ut orginal BTR mot en ställbar eftermarknads?

hade varit kanon om någon kan svara på mina frågor så man kan planera inköpen i vinter.

Andersson
      Deltagare

Jag kör med 1000cc men 750cc räcker nog.

Christian S
        Deltagare

Jag kör med 1000cc men 750cc räcker nog.

750cc lär räcka då det sitter 740cc i magnus & stefans bil och dom kör ju med mer effekt i den än vad jag gör med min, dom kör med 18G medans jag kör med typ orginal turbo.

Christian S
          Deltagare

någon som har något tips på var man köper spridare till bra pris?

Nikke McRae
            Deltagare

Mark på Lateral Performance har en del att välja på. Han säljer även modifierade Subaru-spridare, vilket gör dem lätta att ha o göra med vid mappning och de är bara att plugga in, dvs man behöver inte hålla på o löda nya kontakter.

Jag körde modifierade spridare för GT’n på min gamla motor. De var på 800cc.
              Gav 3900:- för dem.
              Kör även modifierade newage spridare från Lateral på min nya motor. De är på 830cc.
              Mina gamla spridare kan eventuellt blir till salu, när jag fått allt besiktat och klar med nya motorn.

Christian S
              Deltagare

Mark på Lateral Performance har en del att välja på. Han säljer även modifierade Subaru-spridare, vilket gör dem lätta att ha o göra med vid mappning och de är bara att plugga in, dvs man behöver inte hålla på o löda nya kontakter.

Jag körde modifierade spridare för GT’n på min gamla motor. De var på 800cc.
                Gav 3900:- för dem.
                Kör även modifierade newage spridare från Lateral på min nya motor. De är på 830cc.
                Mina gamla spridare kan eventuellt blir till salu, när jag fått allt besiktat och klar med nya motorn.

efter att ha tittat på den sidan så har jag nu ytterliggare frågor, vad är det för skillnad på phase 1/1,5 och phase 2 spridare? samt om det här http://lateralperformance.co.uk/product.php/122/25/injector_adapter_kit_to_fit_phase_two_injectors__into_phase_one__93__98__rails är någonting jag behöver om jag tex skulle köpa dom här spridarna http://lateralperformance.co.uk/product.php/18/35/nismo_tomei_740cc_phase_two_side_feed_injector eller dina spridare?

Gilarski
                Deltagare

http://lateralperformance.co.uk/product.php/18/35/nismo_tomei_740cc_phase_two_side_feed_injector eller dina spridare?

Gooooodis ! 😀

Såna får det bli på min med till vintern (ska också köra E85)

goffemannen
                  Deltagare

efter att ha tittat på den sidan så har jag nu ytterliggare frågor, vad är det för skillnad på phase 1/1,5 och phase 2 spridare? samt om det här http://lateralperformance.co.uk/product.php/122/25/injector_adapter_kit_to_fit_phase_two_injectors__into_phase_one__93__98__rails är någonting jag behöver om jag tex skulle köpa dom här spridarna http://lateralperformance.co.uk/product.php/18/35/nismo_tomei_740cc_phase_two_side_feed_injector eller dina spridare?

phase 1/1.5 och 2 är olika faser på motorn. Va ja vet så är det olika infästningar i bryggan eller det ser iaf inte likadant ut på de olika. Phase 1/1.5 är mellan 93-98 och phase 2 är mellan 99-00.

Gyver
                    Deltagare

Jag funderar också på det här med e85 konvertering i samband med att jag ändå måste mappa om mitt ecutek efter motorrenoveringen. Hur funkar det att köra på ecutek? Och co-halt, är det något som påverkas negativt vid en besiktning? Jag har ju inte hunnit regbesiktiga kärran än så jag är lite orolig över det. Ursäkta om jag kapar tråden lite men kanske kan vara allmänt bra att veta 🙂

Nikke McRae
                      Deltagare

Visst ja, du måste ha spridare för phase 1.5 eller adapters för phase 2.
                        Släng ett mail till Mark så får du fler alternativ.

Jag funderar också på det här med e85 konvertering i samband med att jag ändå måste mappa om mitt ecutek efter motorrenoveringen. Hur funkar det att köra på ecutek? Och co-halt, är det något som påverkas negativt vid en besiktning? Jag har ju inte hunnit regbesiktiga kärran än så jag är lite orolig över det. Ursäkta om jag kapar tråden lite men kanske kan vara allmänt bra att veta 🙂

Jag körde min gamla motor med E85 och Ecutech i 3 år och 4000mil utan problem. Gick utan problem genom besiktningen, rätt mappat så fungerar det bra året runt. Ingen skillnad i besiktningen mot bensin, nästan för bra värden. 😉
                        Ett kallstartsmotstånd är bra och ha att ta till hjälp, då det kan vara tjurig just i starterna när det är kallare.

Christian S
                        Deltagare

phase 1/1.5 och 2 är olika faser på motorn. Va ja vet så är det olika infästningar i bryggan eller det ser iaf inte likadant ut på de olika. Phase 1/1.5 är mellan 93-98 och phase 2 är mellan 99-00.

jag vet också att det är olika beroende på årsmodell och så men frågan va om man verkligen behöver den satsen som jag länkade till för att få spridarna att passa. om man tittade på bilden över vad som ingår i satsen så va de någon form av bricka som verkar göra hålet mindre samt lite skruvar osv. , går ju inte att komma in på den sidan just nu så jag kan lägga upp bilden är på forumet.

GT99
                          Deltagare

Tror jag har ett gäng adaptrar liggandes om du behöver dem.

Adam K
                            Deltagare

Du behöver nånting iallafall.
                              Dels distanser runt bultarna för att hålla ’locken’ längre ut då phase 2 spridare hamnar längre ut.
                              Dels längre bultar av samma anledning.
                              Och dels adapratrar och o-ringar för att själva spridarna ska passa i railsen, de består av en fräst ring, det går inte att använda någon vanlig bricka då de har flera vinklar.

Pontus, dina adaptrar ligger bland mina reservdelar, jag skulle kunna skicka dem vidare men problemet är att jag inte kommer dit så lätt, f.n. iallafall.

GT99
                              Deltagare

Pontus, dina adaptrar ligger bland mina reservdelar, jag skulle kunna skicka dem vidare men problemet är att jag inte kommer dit så lätt, f.n. iallafall.

Det är lugnt Adam dom kan du behålla jag har flera va väl dina från början iallafall 🙂
                                När vi är inne på delar så har jag en kartong bromsar i garaget som Roger lånade av dig för lääänge sedan, nåt du vill ha tillbaks? (håller på att städa garaget)
                                Slut på Off Topic.

Christian S
                                Deltagare

Du behöver nånting iallafall.
                                  Dels distanser runt bultarna för att hålla ’locken’ längre ut då phase 2 spridare hamnar längre ut.
                                  Dels längre bultar av samma anledning.
                                  Och dels adapratrar och o-ringar för att själva spridarna ska passa i railsen, de består av en fräst ring, det går inte att använda någon vanlig bricka då de har flera vinklar.

ok, får tacka så mycket för det mycket bra svaret:)
                                  då blir det att skaffa det samlidigt som man skaffar spridare då.

det är ingen som vet hur det är med BTR:en som jag också frågade om i första inlägget? om man måste byta ut den eller om man kan köra med orginal.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.