- Detta ämne har 12 svar, 3,824 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 11 månader sedan av williamblom.
-
FörfattareInlägg
-
6 januari, 2013 kl. 13:12 #29758AntelnDeltagare
Någon som har gjort detta?
Och om så är fallet, vad krävs och var gör man det lämpligast, och vad skulle den ungefärliga kostnaden bli?
Och om ingen har gjort konverteringen på en STI 2011+ (STI Racing) är det någon som gjort en konvertering av en STI 2008+?
Sen lite följdfrågor:
- Hur hanteras skillnaden mellan vinterbränslet (E75) och sommarbränslet (E85) i mappningen?
- Hur påverkas bränsleförbrukning?
- Hur påverkas hållbarhet?
/ Andreas
6 januari, 2013 kl. 13:28 #252455TomKDeltagareBeror väl på vad du tänkt göra med motorn i övrigt.
Annars för att åka på E85 så behöver du inte göra annat än att mappa.
Men ska du vässa lite så blir det spridare och soppa pump.Mappar du för E85 så kan du tanka vinterbränslet. Bilen kommer att gå lite fetare och det är ingenting som ecun inte kan ta hand om.
Men mappat du för vinterbränslet så kommer bilen gå snålt på E85 så det är ej att rekomendera.
6 januari, 2013 kl. 13:30 #252456TomKDeltagareBränsle förbrukningen påverkas negativt.
Det behövs ungefär ca 30% mer etanol för att uppnå samma energi mängd som bensin.6 januari, 2013 kl. 13:42 #252459AntelnDeltagareI dagsläget finns väl inga andra planer än att köra E85. I framtiden så kommer nog en trimning att bli aktuell (alt bygge av ny motor men det är en annan fråga).
Spridare och pump hade jag nog för avsikt att byta om jag byter till E85, känns säkrare. Däremot är den största frågan hur man kompenserar för de olika typerna av E85, vill inte riskera ett ras i onödan.
6 januari, 2013 kl. 13:50 #252457TomKDeltagareI dagsläget finns väl inga andra planer än att köra E85. I framtiden så kommer nog en trimning att bli aktuell (alt bygge av ny motor men det är en annan fråga).
Spridare och pump hade jag nog för avsikt att byta om jag byter till E85, känns säkrare. Däremot är den största frågan hur man kompenserar för de olika typerna av E85, vill inte riskera ett ras i onödan.
Ja kvalitén varierar rätt mycket på mack soppan (E85)
Kan vara upp till 25% bensin även på sommaren så man kan inte alltid räkna med att få 100% E85.
Det går att mäta upp kvalitén på bränslet antingen med mätglas eller med mätare och display.Bäst är att mappa på uppmätt soppa då finns det utrymme för sämre kvalité (E75)
Man mappar endå inte på gränsen för då skulle man få åka konstant på tex Aspen E som alltid håller jämn kvalité.Men om du inte ska trimma så ser jag ingen idé att köra på E85?
6 januari, 2013 kl. 14:35 #252460AntelnDeltagareEn del av iden att byta till E85 är att höja effekten (det lilla det nu blir av konverteringen) och samtidigt förbereda för framtida trimningar. I dagsläget väntar jag egentligen på att motorgarantin från fabrik ska försvinna (3 år), känns onödigt att göra något innan dess.
Men E85 är fortfarande något som jag känner att jag skulle kunna göra innan dess.
7 januari, 2013 kl. 09:09 #252452AnderssonDeltagareJag har kört 2år nu med E85 utan problem.
#Smidda kolvar och stakar.
#Walbro 280 pump som jag ersatte med en slang i armaturen(14cm) och monterade den över tanken ist.
#Injektor Dynamics 1000cc spridare, lite i överkant men om jag skulle vilja öka effekten i framtiden. OBS! spridarna är mindre(423cc)efter-08 så man får inte den effekten som på 06-07, med 98 blev det bara 330hk
# Invidia 3″ från turbo och Denco stift.När du mappar den får du 3 olika mappar i SI-drive knappen och sen har du en helt ny bil med launch, fullgasväxling och mellangas 🙂
7 januari, 2013 kl. 19:01 #252461AntelnDeltagareTackar, perfekt att få den infon.
Du har inte haft några problem med de olika Etanolblandningarna? Och vad mappade du på för blandning? Eller mappar du om beroende på säsong?
Var mappade du, och har du någon ungefärlig kostnad på det du har gjort?
Och sist men inte minst, vad menar du med mellangas? 🙂
7 januari, 2013 kl. 19:49 #252458TomKDeltagareTackar, perfekt att få den infon.
Du har inte haft några problem med de olika Etanolblandningarna? Och vad mappade du på för blandning? Eller mappar du om beroende på säsong?
Var mappade du, och har du någon ungefärlig kostnad på det du har gjort?
Och sist men inte minst, vad menar du med mellangas? 🙂
Du behöver inte mappa om för dom olika blandningarna.
Mappa på bra E85 sen om det är mera bensin i den så går den lite fetare bara.
En bra tuner mappar endå inte på gränsen så du behöver inte oroa dig för spikningar7 januari, 2013 kl. 19:56 #252454Christian SDeltagareVar mappade du, och har du någon ungefärlig kostnad på det du har gjort?
Och sist men inte minst, vad menar du med mellangas? 🙂
det är per som har mappat den.
att den ger stöd gas när man växlar ner istället för att varvtalet sjönker när man frikopplar för att växla.8 januari, 2013 kl. 10:00 #252453AnderssonDeltagareTackar, perfekt att få den infon.
Du har inte haft några problem med de olika Etanolblandningarna? Och vad mappade du på för blandning? Eller mappar du om beroende på säsong?
Var mappade du, och har du någon ungefärlig kostnad på det du har gjort?
Och sist men inte minst, vad menar du med mellangas? 🙂
Nej jag har inte märkt nån skillnad, mappade den i mitten på maj 2011 på Preems E85 och sen har det bara gått sommar som vinter men det kräver motorvärmare när det är kallt eller lite startspray och sen har jag alltid hällt i Si-alcohol tillsats från Redline. Finns på MECA och Mekonomen att köpa.
Givetvis har Per Johansson mappat den både 2009 och 2011 men -09 blev det misslyckat eftersom vi inte visste att spridarna va mindre än på -06orna så det blev bara 330hk på 98 oktan. Lite kul va att samtidigt mappade Ecutek en i England och fick inte heller mer trots att dom uppgett att det ska bli 360hk med samma spec jag hade då. Det har kostat 60k.
Mellangas eller “tredje ben” är att när man frikopplar och bromsar samtidigt för att växla ner gör den en kort uppvarvning till 3000 varv för att behålla ladd och sen är det bara o på att igen 😉 Det finns bara när du kör på Sport sharp.
Rekomenderas inte i trafiken för när jag skulle motorbromsa höll jag på att fara rätt ut i en korsning.11 januari, 2013 kl. 16:45 #252462AntelnDeltagareTack för all info, nu vet jag lite mer vad jag har att vänta mig i framtiden! 🙂
31 december, 2016 kl. 10:31 #252463williamblomDeltagareHej alla!
Om du vill jämföra bränsletyper (bensin, diesel, gaz, E85, CNG) i varje väg, det finns en plats http://avstand.net/sv/
t.ex. Väg från Stockholm till Uppsala
71 km (7.1 mil), 56 min
Bensinkostnad: 75.38kr, 5.32lt
LPGkostnad: 53.18kr, 5.85lt
Dieselkostnad: 44.92kr, 3.19lt
E85 kostnad: 81.87kr, 7.31lt
CNG kostnad: 51.12kr, 3.05kg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.