SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor E85 och V-power – effektjämförelse

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    p_ilis
    Deltagare

Gick igenom lite gamla papper och hittade effektkurvorna från förra årets E85-mappning hos Autotech. Tänkte att det kanske kunde vara av intresse för någon så jag sammanställde dessa i Excel för att få in dem i samma diagram. Mätningarna är gjorda samma dag med nästan identiska förhållanden (någon grad varmare vid tillfället för E85-mätningen).

Notering: Effektmätningen för bensin är gjort med dynamisk mätning (”dynamic 556” enligt pappret) och E85 med konstant hastighet (”constant speed”) vid varje varvtal. Jag _tror_ att det gör att bensin-värdena är lite för låga i relation till E85 men här kanske någon annan kan fylla i.

http://i25.tinypic.com/fdtxc3.gif

Med vänlig hälsning
      Peter Ilis

Digits
      Deltagare

Mycket intressanta grafer 🙂

Undrar nar vi far E85 har i england 🙂

Edit: vad har du for relevanta mods?

b20mannen
        Deltagare

Är egentligen ganska meningslöst att jämföra en dynamisk mätning med en statisk.
          Som att jämföra äpplen med fiskar.

p_ilis
          Deltagare

Är egentligen ganska meningslöst att jämföra en dynamisk mätning med en statisk.Som att jämföra äpplen med fiskar.

Ah, ok det var det jag anade. Finns det något ungefärligt/statistiskt sätt att jämföra effektsiffror mellan dem (typ dynamisk visar 10% mindre) eller är det helt olika?

Desen
            Deltagare

Är egentligen ganska meningslöst att jämföra en dynamisk mätning med en statisk.Som att jämföra äpplen med fiskar.

Lyfter en gammal tråd lite.

Efter att ha läst detta inlägg inför min kommande mappning och kollat på effektpapperna från den förra mappningen så blev jag lite nyfiken och pratade lite med Per Johansson om saken.

Enligt honom så skiljer sig inte dessa två mätmetoderna sig åt i resultat när man gör testen i en rototest. Men om man däremot gör testet på rullande landsväg så skiljer resultaten detta beror på massan i rullarna på rullande landsväg, något som man inte har i rototest.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2006 1.43.13 GT-99
              SS 2007 1.31.10 GT-99
              SS 2008 1.29.65 GT-99 (Vår-träffen)
              SS 2008 1.28.72 GT-99 (Höst-träffen)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.