Hej hå, är somsagt ganska ny på fronten. Hur mycket skillnad är det mellan denna motor, EA82 (utan turbo orginal) och samma motor fast med turbo orginal?
Kan jag använda databox + turbo med min EA82 icke turbomotor utan problem?
Denna motor är ju som du själv konstaterat från 80-talet och slutade användas iom MY90. Så den har väldigt lite att göra med Imprezan 😉
Vad jag hört är det inga problem att ta en sugmotor och skruva på grenrör, turbo och databox från en turbomotor och tuta & köra rakt av. Jag tror tom att min ena XT har den setupen. Det står iaf EA82 på motorblocket och inte EA82T.
Problemet med att mata en sugmotor med turbo är väl kompen som blir alldeles för hög (dvs om man ska ladda så det ger nåt ;)) och ger ett resultat av blåsta toppackningar. Rätta mig om jag har fel :*
Okej.. Tja, jag har läst på mig lite nu å de skiljer något kilo i komp. Men det är inte så farligt, blir prefekt med etanol och högt komp + turbo. Ska ju inte ladda så farligt 🙂
Generellt ja, det är ingen bra ide att slänga på en turbo på en sugmotor. Men de jag talat med som leker med gamla Subbor säger att det är “safe” på EA82-motorn. Min har inte gått många mil i min ägo så jag kan inte tala ur egen erfarenhet än 🙂 Och jag är iof inte ens säker på att jag har en sugmotor med turbo. Det kanske står EA82 även på turbo-motorn :S
Författare
Inlägg
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.