› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Ebay.uk moms
- Detta ämne har 4 svar, 993 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 10 månader sedan av
Pedersen.
-
FörfattareInlägg
-
23 mars, 2010 kl. 15:00 #11085
Snofi
DeltagareHejsan
Hade en diskustion på jobbet idag och vi snackade om man ska betala moms på sakerna man köper på Ebay.uk?
Köpte sidoblinker för 212kr med frakt och dom på jobbet undrade hur mycket moms till jag fick betala när det kom till Sverige och jag sa ingen.
För dom sa att man ska betala svensk moms när sakerna kommer till Sverige,
eller ligger med i priset som står när man ska betala med paypal?Eller hur funkar det, nån som kan får görna förklara för mig =)
Mycket tacksam för svar
Mvh Kristofer
23 mars, 2010 kl. 15:06 #121441andreaswrx
DeltagareHejsanHade en diskustion på jobbet idag och vi snackade om man ska betala moms på sakerna man köper på Ebay.uk? Köpte sidoblinker för 212kr med frakt och dom på jobbet undrade hur mycket moms till jag fick betala när det kom till Sverige och jag sa ingen.För dom sa att man ska betala svensk moms när sakerna kommer till Sverige,eller ligger med i priset som står när man ska betala med paypal?Eller hur funkar det, nån som kan får görna förklara för mig =)Mycket tacksam för svarMvh Kristofer
eu land betalar du momsen i det land du köper ifrån! Utanför eu är det tull samt moms, så i detta fallet betalar du inget när det kommer till Sverige
23 mars, 2010 kl. 15:26 #121443Snofi
Deltagareså det priset jag betalar efter avslutad auktion eller buy now är det priset som kommer gälla? det kommer varken gå upp eller ner?
Fick denna till mig
Privat -> Privat = ingen moms
Privat -> företag = ingen moms
företag -> privat = engelsk moms
företag -> företag = omvänd skatteskyldighet23 mars, 2010 kl. 15:27 #121444Christian S
DeltagareHejsanHade en diskustion på jobbet idag och vi snackade om man ska betala moms på sakerna man köper på Ebay.uk? Köpte sidoblinker för 212kr med frakt och dom på jobbet undrade hur mycket moms till jag fick betala när det kom till Sverige och jag sa ingen.För dom sa att man ska betala svensk moms när sakerna kommer till Sverige,eller ligger med i priset som står när man ska betala med paypal?Eller hur funkar det, nån som kan får görna förklara för mig =)Mycket tacksam för svarMvh Kristofer
eu land betalar du momsen i det land du köper ifrån! Utanför eu är det tull samt moms, så i detta fallet betalar du inget när det kommer till Sverige
Precis, så länge man handlar inom EU så blir det som att handla här hemma i sverige.
24 mars, 2010 kl. 15:50 #121442Pedersen
DeltagarePrecis, så länge man handlar inom EU så blir det som att handla här hemma i sverige.
Förutom när företaget går över en viss summa vid försäljning till Sverige, då ska de momsregistera sig här och ta in svensk moms.
Nu struntar iofs de flesta ”mindre” företag i den regeln oavsett vad de säljer för men risken finns alltid.Skillnaden blir ju då mellanskillnaden på momssatserna så det är ju oftast ingen totalkatastrof.
*edit* Och det ska naturligtvis framgå i samband med att man genomför köpet vilket momssats som är aktuell */edit*
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.