• Detta ämne har 3 svar, 1,810 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år sedan av Fronix.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35128
    leolulz
    Deltagare

      Hej

      Jag håller på att renovera/uppgradera min EJ205 som sitter, eller ja satt i en Impreza WRX -01. Är min första motorrenovering så en sak i taget!

      Det jag ska byta från “original delar” är smidda kolvar, kolvringar, smidda vevstakar, ARP2000 bultar och ev. kanske annan topplockspackning än OEM. Sen massa andra slitage delar som oljekylare, oljesump osv.

      Jag ska endast hona cylindrarna alltså ingen borrning så blir väl standardmått på kolvarna :confused:

      Efter inkörning av kolvringarna hade jag tänkt börja öka effekten lite, idag så är den redan mappad med 3″ avgas från turbon. Med vad den är mappad vet jag dessvärre inte.

      Då till min fråga, kan jag köra in motorn utan att göra något med min ECU? Eller är det rekommenderat att göra en ny mappning direkt igen?
      Tänkte köra 7-800mil nästa sommarsäsong och sen in på vintern för att bygga vidare, hade varit skönt att slippa mappa två gånger 🙂

      Tack på förhand

      #285278
      Koffe
      Keymaster

        Jag lät Patrick här på forumet mappa min efter motorrenovering. Dels för att säkerställa att det inte låg nåt i mappen som skulle orsaka nytt ras och dels för att kompet ändrats marginellt iom planing av toppar osv. Kändes lika bra att få det kollat. Bra pris också 🙂

        //Koffe

        #285280
        leolulz
        Deltagare

          Mjo det är ju ett alternativ. Är dock jäkligt intresserad av att lära mig att göra det själv. Skulle det gå att köra 100mil utan mappning tro?

          Kom runt det här på olika forum, även här på forumet men inget riktigt svar.
          http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
          Någon med input om detta?

          #285279
          Fronix
          Deltagare

            Hitta någon som är villig att mappa åt dig med dig närvarande så du kan se hur processen går till. Även med all information på nätet så är det supersvårt att hitta vilken information som är rätt och fel.

            Som ovan svar säger är Patrick ett bra val, annars finns det ju en del olika verkstäder runt om i landet som fixar detta. Det kostar ju givetvis en del pengar men erfarenhet gör ju det 🙂

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.