› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › ECU3 med Dawes device
- Detta ämne har 13 svar, 1,099 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
Pedersen.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2005 kl. 12:49 #3048
lunkan
DeltagareNån som har en dawes inkopplad i kombination med ECU3? Funkar det bra? Synpunkter? Tänkte få ladddtrycket lite tidigare!
19 augusti, 2005 kl. 10:22 #56307lunkan
DeltagareIngen som kör ECUTEC3 mapp på sin bil o har en dawes inkopplad?
19 augusti, 2005 kl. 10:23 #56303Strat
DeltagareMappar du med Dawesen på plats ser jag inget problem.
19 augusti, 2005 kl. 15:02 #56308lunkan
DeltagareBilen är redan mappad.
19 augusti, 2005 kl. 15:31 #56311imprezapinge
DeltagareBilen är redan mappad.
Om bilen är mappad för ett visst turbotryck utan dawes så ska du väl inte ställa om det med DawesDevicen,EFTER mappningen, Det är ju solklart, då blir det ju fel på inställningarna och andra värden som dom gjorde vid mappningen !
Det är då bättre att lita på killarna som mappar och sluta fundera på en Dawes efter Mappningen…
så sa JRM till mej DawesDevicen tar vi bort…
Annars hade dom behållit den, om den är bra för Imprezan!
Mvh/
P-I19 augusti, 2005 kl. 16:00 #56302SecretAgentMan
DeltagareDawesen styr trycket riktigt bra…och den är enkel att justera – men man tappar lite säkerhetsfinesser (men då allvarliga saker som luftmassemätare kan rasa lite lagomt utan att trigga ”check engine” så betyder det diddly-squat egentligen).
Den snabba spoolen kan ge problem om man ligger på gränsen med tändkurvan…nu backar ju originalboxen tändning och trixar, men det är inget jag skulle lita på..
Original laddtrycksstyrning anser jag suger benhårt efter att ha testat lite varianter, det är nog bara linken som är sämre på just det området (därför det sitter dawes i linkbilar jag kikat på).
Har du inga problem med trycket, fippla inte.
/J
19 augusti, 2005 kl. 19:25 #56312imprezapinge
Deltagare(men då allvarliga saker som luftmassemätare kan rasa lite lagomt utan att trigga ”check engine” så betyder det diddly-squat egentligen)
Hej Jerry!
kan du mer utförligt berätta vad du menar med quote ovanför?trigga ”check engine”? vad är det? kan Dawesen ha sönder LMMn?
man som okunnig måste ju fråga 🙂
19 augusti, 2005 kl. 20:16 #56310moken
DeltagareDet han menar är att luftmassemätaren kan paja utan att ecu.n får en felkod, och då kommer ecun inte gå ”limphome mode” eller ställa ner laddtrycket osv vilket innebär att du med stor sannorlikhet kommer spika sönder motorn. Detta kan alltså inträffa oavsett om du kör med orginal laddtrycksstyrning eller med en daves så det är inte så mkt värt i det fallet att ha orginalet inkopplat…
19 augusti, 2005 kl. 21:58 #56304ExOrdis
DeltagareDet han menar är att luftmassemätaren kan paja utan att ecu.n får en felkod, och då kommer ecun inte gå ”limphome mode” eller ställa ner laddtrycket osv vilket innebär att du med stor sannorlikhet kommer spika sönder motorn. Detta kan alltså inträffa oavsett om du kör med orginal laddtrycksstyrning eller med en daves så det är inte så mkt värt i det fallet att ha orginalet inkopplat…
Nja… med orginal laddtrycksstyrning kommer ECU´n garanterat att sänka trycket vid kraftiga spikningar. Det gör ingen Dawes som jag känner till… Vilket som eventuellt klarar sig vid ëxempelvis en krånglande LMM, tja den ena lösningen har iaf en större chans att klara motorn.
Edit.
Men det var lite OT.
Instämmer att OM Dawes ska användas på en tec3 så ska den sitta monterad vid mappning.20 augusti, 2005 kl. 06:16 #56306Practos
Deltagare-det är inga problem att soppa i en dawes efter mappning bara du håller rätt tryck, en knocklink kan vara bra att ha då men Ecun drar ner på tändningen ifall det skulle spika så det lär inte smälla direkt. Synd att Jrm inte lärt sig mappa med dawes än, stabilare tryck får man leta efter. 2-portare har jag alltid upplevt som skräp. Inte provat 3-portare.
20 augusti, 2005 kl. 10:18 #56305ExOrdis
DeltagareJo det var ju det där med ”rätt” tryck. Det går ju att skruva lite till, och lite till, men så plötsligt gick det inte längre. Laddtrycksmätare, DeltaDash och Knocklink va e de? 😉
20 augusti, 2005 kl. 13:47 #56309lunkan
DeltagareOk då vet jag! Det jag ville göra var att fixa laddtrycket lite tidigare bara! Har alltså inga problem med ladtrycket!
Tackar för era synpunkter
21 september, 2005 kl. 19:42 #56314specialized
DeltagareTjaba !
Lånar denna tråden lite..
Tänkte precis som trådskaparen ev. fixa en daves och ställa in på samma tryck som max är nu. Är ute efter lite högre tryck på de lägre växlarna och snabbare spool.
Modsen..
Tek-3 mappad hos JRM. Maxladd 18 PSI
3 ” Dp.Org-kat. Magnatex slutburk.
Avsnorklad med 3″ rör i innerskärm.Org-filter.
Tiltad intecooler.Kommer det funka med en daves inställd på 18 PSI utan risk för spikningar ? Har ingen knocklink …
Är Festo-ventilen ett alternativ för att få samma effekt som daves fast med bibehållen säkerhet eller vad skiljer dem rent karaktärsmässigt ?
Många frågor blir det men är man newbie så är man 😉
Tack på förhand !
/ Mattias
21 september, 2005 kl. 20:36 #56313Pedersen
DeltagareByt boost-solenoid till en interupt-variant istället för orginal (bleeder), Perrin EBCS t.ex. Ny mappning lär behövas dock…
Måste ju finnas NÅN fördel med bleeders men jag har aldrig fattat vad det skulle vara? Iofs, risken för att laddtrycket ska skena om nåt strular blir ju betydligen mindre. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.