SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor EcuTek !!!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Strat
    Deltagare

EcuTek kom till när Stephen Done ville uppgradera sin ECU efter ett antal avgas- och insugsmoddar (http://www.steve.ukmail.org/car/) Egentligen krävs inga andra moddar för att få lite bättre snurr, men ett 3″ öppet avgas + ecutek mappning är väldigt kostnadseffektivt och gör stor skillnad 😉

EcuTek 2, som det hette förrut, var en off-the-shelf produkt programmerad för just avgsamoddade bilar. Idag verkar inte EcuTek vilja att man använder tek2 och tek3 som benämningar, det är helt upp till den som trimmar. Det man väljer mellan är från-hyllan eller custom mappning. Till 99/00 finns fortfarande utbytes ECU’n att köpa dock.

Fördelar: Bilen går hårdare 🙂
      Nackdelar: Bilen går hårdare 🙁

Tar man ut mer effekt går man närmare gränsen, och kortar livslängden. Inget specifikt för EcuTek. Det positiva här är att alla säkerhetsfunktioner finns kvar och fungerar som vanligt.

Det man får tänka på är att en massa delar i bilen som kanske är på väg att ge upp ger upp fortare, något som inte är mappningens fel. Har haft två problem som jag först trodde var mappningen men som senare visade sig vara andra grejer, nämligen MAF’en och Turbo Centers insugskona, vilken jag monterade efter mappning :+ Den senare gjorde att motorn gick snålt med knackningar som följd. Pillar man med insuget är det oerhört vikigt att se till att soppa finns, något som en EcuTek mappning råder bot på.

Jag är överlag nöjd 🙂

Imp
      Deltagare

avgas bör väll bytas får å få utt något av det.
        jag skulle rekomendera ecutek3 är det jag använder.

fördelar.. bilen blir roligare. nackdelar.. körkortet hänger på en tunnare tråd.

badlynx
        Deltagare

Tjenare Mats.

Faktiskt så har jag glömt hur bilen var innan JRM-racing Ecu-tekade den men jag kan bara säga att man vänjer sig snabbt med ökad effekt och man vill bara ha mer.

Det som borde göras för ett bra resultat är att byta luftfiltret och luftmasse prylen och avgas. Ring grabbarna så får du veta mer men jag kan varmt rekommendera det. Bra och inte så dyrt för oss som inte har råd med det allra värsta.

MVH jocke som du köpte dämparen av.

Manor
          Deltagare

Hej !

Enligt en fråga på forumet så var det drygt 15% av de 142 svarande som kör med EcuTek. Skulle några av er kunna ge mig lite mer information om EcuTek.

1. Vilka andra moddar ”krävs” för att en EcuTek:ning ska ge en märkbar effekt?
            2. Kör de flesta med ”standard” EcuTek 2…eller satsar de flesta på en ”fine tune:ad” EkuTek 3 med en gång?
            3. Hur upplever ni bilen efter EcuTek:ningen (fördelar och eventuella nackdelar)?

mvh Mats N

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.