SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor EcuTek till nya WRX MY05 STI

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    pannan
    Deltagare

Hej,

Har beställt nya WRX STI:n som kommer i höst dvs den nya 05:an med uppdaterad inredning m.m

Har redan börjat kika på eftermarknadsdelar till denna bil och har hittat en hel del roligt. Det jag undrar är hur långt man kommer med t ex en EcuTek uppgradering på bilen?

De eftermarknadstillbehör jag tänkt sätta på bilen till att börja med är:

*Komplett nytt avgassystem (hela vägen)
      *Downpipe + uppipe
      *Wallbro bränslepump
      *Induction kit
      *HKS SSQV dumpventil
      *EBC

+ diverse Defi mätare m.m

Är det möjligt att man klarar sig på en EcuTek uppgradering med dessa mods? Eller måste man ge sig på t ex AEM eller något annat eftermarknadssprut. Hade tänkt försöka hålla mig ifrån att börja klippa i ECU kablar osv iom att bilen är helt ny.

På min förra bil var jag lite inne på Link men är det någon som använt sig av detta på en Subaru i Sverige? Känns lite tryggare om någon EcuTek programmerare får mappa bilen istället för att man själv leker med parametrarna.

Vad är skillnaden mellan t ex EcuTek stage 1, 2 och 3?

Mvh
      Johan

Strat
      Deltagare

Har skrivits rätt mycket om detta på forumet, så en sökning kan vara intressant. Skriver lite kort här…

EcuTek innebär att man programmerar om original ECU, som är en mycket bra och avancerad ECU. Alla bilens originalfunktioner (säkerhet, felkoder mm) bibehålls. Om du vill ha funktioner som Anti Lag och Launch Control måste du däremot titta på något annat. Om du vill slippa luftmängmätaren måste du också (än så länge) byta sprut, tex till Link. Jerry, aka SecretAgentMan här på forumet, mappar och trollar med Link som ingen annan 😉

EcuTek mappas av JRM. Varianter som 1, 2 och 3 är lite förvirrande. Egentligen finns det två varianter: från-hyllan och custom. Gränsen däremellan kan också vara suddig, men snacka med JRM så löser det sig. Ofta börjar man med en basmapp för en liknande bil och justerar den.

pannan
        Deltagare

Ok tackar

Link har jag läst en hel del om då jag var på väg att beställa ett MAP kit ifrån Link till min förra bil genom en väldigt erfaren firma i USA. Och testresultatet på de som körde med dem var väldigt bra.

http://www.gururacing.net och under tuning modules så ser man programmeraren till Link sprutet. Prisvärt är det iallafall. Är väl Motor nord som saluför Link i Sverige om jag minns rätt.

Iom att man inte kommer ifrån MAF:en med EcuTeken blir det en återcirkulerande dump, annars kommer bilen gå för fett dvs cattar och luftmängdmätaren kommer ta skada. Och det har man inte lust med.

Strat
          Deltagare

Luftmängmätaren tar inte skada av en öppen dump. Däremot inge bra om du kör med kattar i systemet… Men, systemet är som sagt designat för en återcirkulerande dump och då finns det ingen anledning att köra atmosfärisk.

Själv kör jag en 50/50 hybrid utan motivering 😀 😉

pannan
            Deltagare

>Luftmängmätaren tar inte skada av en öppen dump. Däremot inge
              >bra om du kör med kattar i systemet… Men, systemet är som
              >sagt designat för en återcirkulerande dump och då finns det
              >ingen anledning att köra atmosfärisk.
              >
              >Själv kör jag en 50/50 hybrid utan motivering 😀 😉

Haha yep blir väl att titta på något sådant till nästa år då det säkert blir som med alla andra bilar. Dvs man tröttnar på effekten efter ett tag 😉

Hur är responsen dvs turbolaget när du har bytt turbo? Kör du FMIC?

Vet en firma i Englands som det blir lite mailväxling med när detta är dags och det är Roger Clarkson motorsports som verkar kunna en hel del angående turbotrimning av nya Sti:n :9

Strat
              Deltagare

Jo, kör med FMIC. Turbon kommer lite senare i registret, men nåt direkt problem med lag kan jag inte påstå att jag har. Det är ju fortfarande en ganska liten turbo 😉

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.