› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Effeckförlust på en Impreza GT -00 JRM Trimmad
- Detta ämne har 28 svar, 3,381 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av
madox.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2012 kl. 08:25 #248712
madox
DeltagareDu saknar laddtryck till att börja med. Original ska de väl ladda kring 0.9. Har funderat på att mappa min hos jrm och mailade dem och frågade vad de siktar på för laddtryck om jag lämnar in min bil till dem och fick detta som svar av jocce.
”Vi laddar ca 1,4 bar i mellanregistret och omkring 1,0 bar ute på varv”
åååh fan så högt!? hmmm. ska nog ta en titt på wastgateklockan som sagt.
27 september, 2012 kl. 09:11 #248704pettsun
DeltagareJag undrar om inte min lambdasond är felplacerad? Den sitter direkt efter turbon i downpipen istället framför katten(efter downpipen)…
Det kanske förklarar den feta bränsleblandningen i tomgång…
Den ska sitta där. Den som sitter vid catten är bara en diagnos sond och sitter på lite nyare årsmodeller som då har ”reglersonden” i uppipen.
Men som sagts tidigare så verkar du ha lite ladd. Ryck ur slangen från WG klockan och kör och testa, för du ett jävla ladd då så kan du rikta in dig på nå fel med laddstyrningen. Börja med att rengöra solenoiden och kanske mäta upp LMM.
27 september, 2012 kl. 12:20 #248694Christian S
DeltagareJag undrar om inte min lambdasond är felplacerad? Den sitter direkt efter turbon i downpipen istället framför katten(efter downpipen)…
Det kanske förklarar den feta bränsleblandningen i tomgång…
nej den sitter rätt.
Den ska sitta där. Den som sitter vid catten är bara en diagnos sond och sitter på lite nyare årsmodeller som då har ”reglersonden” i uppipen.
nu är det ju så att han har en GT ifrån 00 och på dom så sitter det bara 1 lambdasond och den sitter direkt efter turbon 😉
på newage därimot så finns det 2st lambdasonder, 1 i grenröret och 1 efter katten.27 september, 2012 kl. 14:25 #248705pettsun
Deltagarenej den sitter rätt.
nu är det ju så att han har en GT ifrån 00 och på dom så sitter det bara 1 lambdasond och den sitter direkt efter turbon 😉
på newage därimot så finns det 2st lambdasonder, 1 i grenröret och 1 efter katten.Var lite otydlig i det jag skrev. Menade att den ska sitta direkt efterturbon men det är på dom nyare modellerna det sitter en sond vid catten och en i uppipen.
27 september, 2012 kl. 17:21 #248713madox
DeltagareDen ska sitta där. Den som sitter vid catten är bara en diagnos sond och sitter på lite nyare årsmodeller som då har ”reglersonden” i uppipen.
Men som sagts tidigare så verkar du ha lite ladd. Ryck ur slangen från WG klockan och kör och testa, för du ett jävla ladd då så kan du rikta in dig på nå fel med laddstyrningen. Börja med att rengöra solenoiden och kanske mäta upp LMM.
Okeeej! Tackar för infon! Ska testa detta.
27 september, 2012 kl. 17:36 #248695Christian S
DeltagareRyck ur slangen från WG klockan och kör och testa, för du ett jävla ladd då så kan du rikta in dig på nå fel med laddstyrningen.
ja eller så är turbon tvär slut. hade problem att den inte ville ladda ordentligt med min orginal turbo, ryckte slangen och höll på och oavsett vad jag än gjorde så vägrade den ladda mer än 0,9 , till slut så kände jag på axeln i turbon och då va det ett jävla glapp.
27 september, 2012 kl. 18:23 #248714madox
Deltagareja eller så är turbon tvär slut. hade problem att den inte ville ladda ordentligt med min orginal turbo, ryckte slangen och höll på och oavsett vad jag än gjorde så vägrade den ladda mer än 0,9 , till slut så kände jag på axeln i turbon och då va det ett jävla glapp.
Ja, det är det jag är rädd för… Har du en uppgraderad turbo på din? I så fall vilka passar? Vilken T-flens är det på våra?
27 september, 2012 kl. 18:43 #248703Jim_s
DeltagareHa även i åtanke att du kan ha nån läcka på trycksidan som t.ex hål i intercoolern,en sprucken slang eller liknande. Provtryck systemet om du inte hittar något annat uppenbart som felar.
Kan bekräfta det de andra skrev om lambdasonden. Min GT 00 har original endast en som sitter uppe i början på downpipen.
27 september, 2012 kl. 18:43 #248696Christian S
Deltagareall info om min bil finns på garaget.org
nu kör jag med en SC38 Billet , är som en 18G fast med annat innehåll.
köpte den på scooby clinic i England http://www.scoobyclinic.com27 september, 2012 kl. 19:02 #248693Timzzon
DeltagareVilken T-flens är det på våra?
Subaru har en egen som inte finns hos någon annan tillverkare. Ser ut som en triangel.
27 september, 2012 kl. 19:18 #248691Twinturbo
DeltagareKolla först och främst alla slangklämmor på trycksidan efter turbon.
Om du inte efterdragit dessa på 9 år så kan det mycket väl vara så att du har laddtrycksläckor på ett eller flera ställen. Sen får man ta JRM’s effektuppgifter med en nypa salt. När vi hade bromsbänksträff på Autotech i Trollhättan var det flera JRM-bromsade bilar vars ägare inte var speciellt nöjda efteråt…27 september, 2012 kl. 19:23 #248697Patrick P931
DeltagareSå jag bänkade bilen och fick då veta att jag bara har 228hk i motor effeckt och 163hk på hjulen.
Det var jag som tipsade om detta forum. Här ska du nog få bra hjälp då det finns många väldigt kunniga personer här!
Vad är det för turbo som sitter orginal på bilen? En TD04?
Är du säker på 163 på hjulen?
Det blir en uppskattad ”förlust” på 28.5%. Med en mer vanlig uppskattning på 20% skulle du ha ca 204 hk i motorn…
Kan du låna en bredbandslambda och ett par knackhörlurar? Försök att göra en diagnos, lyssna efter knack, se hur bränsleblandningen ser ut.
Är du kanske inne i ett nödprogram?
Gör en återställning (”reset”) på ecu’n. Jag tror att det kan räcka med att koppla bort batteriet i ett par minuter och trycka på bromsen under den tiden. Men googla det kanske först.
🙂
Patrick27 september, 2012 kl. 19:57 #248715madox
DeltagareDet var jag som tipsade om detta forum. Här ska du nog få bra hjälp då det finns många väldigt kunniga personer här!
Vad är det för turbo som sitter orginal på bilen? En TD04?
Är du säker på 163 på hjulen?
Det blir en uppskattad ”förlust” på 28.5%. Med en mer vanlig uppskattning på 20% skulle du ha ca 204 hk i motorn…
Kan du låna en bredbandslambda och ett par knackhörlurar? Försök att göra en diagnos, lyssna efter knack, se hur bränsleblandningen ser ut.
Är du kanske inne i ett nödprogram?
Gör en återställning (”reset”) på ecu’n. Jag tror att det kan räcka med att koppla bort batteriet i ett par minuter och trycka på bromsen under den tiden. Men googla det kanske först.
🙂
PatrickTjena Patrick!!! Jag får tacka för tipsen!! Rättare sagt jag får tacka er allihop för alla tips och goda råd. Jag ska kolla upp detta nu i helgen tänkte jag… d—0.o—b
28 september, 2012 kl. 18:25 #248716madox
Deltagarehmmm, jag har nu nollat chippet och gjorde rent mitt K&N filter. Samt bytt ut min laddtrycksmätare. Sen tog jag bilen på en testtur och märkte genast en förbättring, dessutom visade mätaren 1.4bar som högst. Men trots detta har jag svårt att tro att jag har närmare 300hk…:(
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.