› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › effekt funderingar 2,5
- Detta ämne har 6 svar, 1,026 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
13 april, 2012 kl. 20:36 #28079
iron m///
DeltagareOm man inte mappat bilen i rullar en nav dyno, hur ska man kunna upp skatta ca effekt?
Sti 2.5l laddar 1,5bar på normal mapp och 2,2 på race mapp.
Hur ska man kunna ca uppskatta effekten?
Mvh
13 april, 2012 kl. 20:40 #240993TomK
DeltagareOm man inte mappat bilen i rullar en nav dyno, hur ska man kunna upp skatta ca effekt?
Sti 2.5l laddar 1,5bar på normal mapp och 2,2 på race mapp.
Hur ska man kunna ca uppskatta effekten?
Mvh
Det kan man inte.
13 april, 2012 kl. 20:50 #240997iron m///
DeltagareOkey då säger jag 300hk som max
13 april, 2012 kl. 21:04 #240992Gilarski
DeltagareMin levererade 340 på veven på 98 okt vid 1,6 bar. Om man räknar på att 2,5l sväljer 25% fler syreatomer jämfört (och därmed 25% med bränsle -> 25% kraftigare effektutveckling) med en 2l så kommer du troligen få 340×1,25 vid 1,6 bar, men som sagt, en indikation.
Det finns ju mycket annat som spelar in såsom en bättre IC, olika verkningsgrad på turbo, kompression, tändtidpunkt, bränsletyp, typ av toppar & kammar, tom ventiltallrikarnas storlek och form, andra laster såsom servomotor, ac etc
15 april, 2012 kl. 05:41 #240994Patrick P931
DeltagareLaddtrycket är ett mått på motstånd. All luft som motorn inte kan svälja blir laddtryck.
Jag kan t.ex. tack vare kamaxelinställningar (avcs) få kanske uppåt 1.4 bar vid 6000 v/min, men kommer att få markant mycket mindre effekt än med mina vanliga överlapp och 1.2 bar. Jag kan även välja att sänka laddtrycket än mer men öka tändläget och få ungefär samma effekt.
Men jag har läst att Subarus motorer tar laddtryck bättre än tidig tändning. 😉
15 april, 2012 kl. 06:56 #240995Patrick P931
DeltagareMin poäng med inlägget ovan är alltså att det går inte att säga ett dyft om effekten med endast laddtrycket som referens, så länge det inte rör sig om en ”orginalbil” där man har höjt laddtrycket lite med orginalturbo. Då kan man förenklat säga att 1 bar dubblar sugmotoreffekten.
🙂
Patrick15 april, 2012 kl. 09:27 #240996Patrick P931
DeltagareSedan kanske det vore bra av mig att besvara frågan. 😉
Det kanske enklaste sättet är att göra mätningar. En GTech eller liknande manick är väldigt enkel och kan ge hyfsade resultat om man gör mätningarna på rätt sätt. Andra sätt är att mäta 100-150 km/h på lämlig växel eller slutfart på 402 m.
Annars anses nog ordentlig loggning att vara tillförlitligt.
Observera även att dessa metoder inkl. rullar eller Rototest endast ger effekten på hjulen (eller naven om man har den varianten), vill du ha motoreffekt bör du plocka ur motorn och köra den i bänk. Man kan också göra egna grova uppskattningar på motoreffekten, det har ju jag gjort. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
