Min levererade 340 på veven på 98 okt vid 1,6 bar. Om man räknar på att 2,5l sväljer 25% fler syreatomer jämfört (och därmed 25% med bränsle -> 25% kraftigare effektutveckling) med en 2l så kommer du troligen få 340×1,25 vid 1,6 bar, men som sagt, en indikation.
Det finns ju mycket annat som spelar in såsom en bättre IC, olika verkningsgrad på turbo, kompression, tändtidpunkt, bränsletyp, typ av toppar & kammar, tom ventiltallrikarnas storlek och form, andra laster såsom servomotor, ac etc
Laddtrycket är ett mått på motstånd. All luft som motorn inte kan svälja blir laddtryck.
Jag kan t.ex. tack vare kamaxelinställningar (avcs) få kanske uppåt 1.4 bar vid 6000 v/min, men kommer att få markant mycket mindre effekt än med mina vanliga överlapp och 1.2 bar. Jag kan även välja att sänka laddtrycket än mer men öka tändläget och få ungefär samma effekt.
Men jag har läst att Subarus motorer tar laddtryck bättre än tidig tändning. 😉
Min poäng med inlägget ovan är alltså att det går inte att säga ett dyft om effekten med endast laddtrycket som referens, så länge det inte rör sig om en ”orginalbil” där man har höjt laddtrycket lite med orginalturbo. Då kan man förenklat säga att 1 bar dubblar sugmotoreffekten.
Sedan kanske det vore bra av mig att besvara frågan. 😉
Det kanske enklaste sättet är att göra mätningar. En GTech eller liknande manick är väldigt enkel och kan ge hyfsade resultat om man gör mätningarna på rätt sätt. Andra sätt är att mäta 100-150 km/h på lämlig växel eller slutfart på 402 m.
Annars anses nog ordentlig loggning att vara tillförlitligt.
Observera även att dessa metoder inkl. rullar eller Rototest endast ger effekten på hjulen (eller naven om man har den varianten), vill du ha motoreffekt bör du plocka ur motorn och köra den i bänk. Man kan också göra egna grova uppskattningar på motoreffekten, det har ju jag gjort. 😉
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.