› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Effekt på WRX med STI-spridare?
- Detta ämne har 9 svar, 1,684 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
tompamannen.
-
FörfattareInlägg
-
2 oktober, 2007 kl. 16:40 #3909
tompamannen
DeltagareEn god vän mappade sin bil hos Trollspeed och fick en väldig massa hästkrafter till följd av detta. Han verkade dock inte nöjd trots detta, då en kollegas Volvo är lite vassare över 100km/h. Mapparen nämnde att spridarna på hans WRX 2002 inte mäktade med mer än 1,2bars laddtryck, men med ett par STI-spridare så skulle det minsann gå att klämma ur 1,5 bar. Min fundering är hur stor skillnad detta kan göra på effekten och om det verkligen är möjligt? Jag trodde turbon satte P innan spridarna på WRX’en?
4 oktober, 2007 kl. 08:40 #62415Digits
DeltagareEn god vän mappade sin bil hos Trollspeed och fick en väldig massa hästkrafter till följd av detta. Han verkade dock inte nöjd trots detta, då en kollegas Volvo är lite vassare över 100km/h. Mapparen nämnde att spridarna på hans WRX 2002 inte mäktade med mer än 1,2bars laddtryck, men med ett par STI-spridare så skulle det minsann gå att klämma ur 1,5 bar. Min fundering är hur stor skillnad detta kan göra på effekten och om det verkligen är möjligt? Jag trodde turbon satte P innan spridarna på WRX’en?
Orginal-spridarna ar bara 380cc/min, vilket racker till max 280-290hk med standard soppatryck. STI-spridarna ar pa 505cc/min vilket racker till ungefar 370hk med standardtryck.
Dock ar det precis som du sager, orginalturbon klarar inte att leverera tillrackligt med luft for mer an 300hk. Om din kompis vill ha mer effekt maste han saledes uppgradera turbon, spridarna och helst soppapumpen (minst). 1.5 bars laddtryck staller jag mig valdigt tveksam till (men jag kan ju ha fel, saklart).
4 oktober, 2007 kl. 14:35 #62417Hasse83
Deltagarehar wrx andra spridare? min GT laddade 1.38-1.4 cirkus.
ecutec3 JRM4 oktober, 2007 kl. 14:51 #62416veilside
DeltagareHar för mig att impreza gt har 440cc/min orginal. Men är osäker
Mvh/ Matte.J
4 oktober, 2007 kl. 17:51 #62412SecretAgentMan
Deltagare..Per pratade nog om mer ladd i mitten, det som ger vridet – standardturbon klarar aldrig av att leverera 1,5 bar vid toppeffekten (runt 6500).
…inte klarar den av några 300 heller int’ – kanske på E85. 😉
/J
4 oktober, 2007 kl. 18:02 #62420gsgsxr
DeltagareMen inte är väl en Daf snabbare än en Subba.
Det har nog smugit sej in ett mätfel på den 402 tiden om så är fallet4 oktober, 2007 kl. 18:47 #62418tompamannen
Deltagare402m måste vara något dumt amerikanskt påhitt. I Europa kör man kilometern. Men eftersom WRX’en lirar i den högre divisionen så kan jag tänka mig samma tillvägagångssätt som dom kör på dom där träffarna med M5, M6, Ferraris osv. där dom kör rullande start jämsides från 50. Då eliminerar man saker som friktionsfördelar i form av drivning på fler hjul osv. Jag har ju försökt att få till en sån jämförelse men man möts ju av ständiga undanflykter 😛
5 oktober, 2007 kl. 10:04 #62414Dawn
DeltagareDet är ju så att man väljer väl bil efter körsätt.
Varför ta bort fördelen för 4-hjuls drivna bilar och köra rullande start?? Det är ungefär som att en bak/framhjulsdriven bil inte skulle få gasa fullt när ni jämför i högre hastigheter.
Bla Imprezan är ju startsnabb men tappar i högre hastighet just eftersom den är 4-hjuls driven.
Nä sluta fuska nu och mät up en sträcka och kör. 😉5 oktober, 2007 kl. 11:06 #62413SecretAgentMan
Deltagare*Asg*
WRX är en ”billig” busbil som lirar i de lägre serierna…och man får nog hålla med Dan här, bilar är olika, man väljer en bil efter vad man är ute efter.
Fyrhjulsdrift är bra från stillastående upp i lite fart, sedan är det bara fel…
/J
5 oktober, 2007 kl. 12:08 #62419tompamannen
DeltagareMen det är ganska kul att retas med kollegan 🙂 . Från 0-50 så är hans WRX 1,3s snabbare, men redan vid 100 har jag hämtat igen en halvsekund. Så man kan säga att från stillastående till 50 så regerar han, dvs. på ettans växel, sedan på dom återstående 4 växlarna så…
Men han vet att jag gärna skulle bytt min Daf mot en Impreza om bara banken skulle tillåtit detta 😉
Hoppas mappningen går bra med dom nya STI-spridarna i eftermiddag! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.