• Detta ämne har 2 svar, 2,972 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år sedan av Igge.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35104
    Vita_Vargen
    Deltagare

      Tja!
      Tänkte de kunde vara smutt med en samlingstråd för effektkurvor för folk med EJ20-motorer. Någon med EJ25 kan gärna starta en likdan tråd d—0.o—b

      OBS! Diskussion sker i separat tråd!

      För att hålla tråden snygg så kör gärna på samma upplägg som mig 🙂

      Bänkad hos JRM på rullar

      Impreza WRX STi -04

      Motor:
      Semi-Closed EJ20
      Standard STi Insug och toppar
      K&N Typhoon Performance Air Induction Kit
      RCM Baffle Plate
      RCM 2.1 Forged Stroker Kit EJ20
      RCM Complete Block Rebuild Kit
      RCM High Performance 11mm Cylinder Head Stud Kit
      RCM EJ20 Multi Layer High Performance Cylinder Head Gasket 1.1mm
      RCM 11mm Modified Oil Pump
      RCM Billet Timing Belt Guide
      RCM Parallel Fuel Rail Kit
      RCM Performance Fuel Regulator
      Turbodynamics MDX555-400
      Deatschwerks 750 cc
      DeatschWerks DW200 soppa pump
      HKS Heavy Duty Kevlar Timing Belt EJ20/22/25
      HKS M40I Tändstift
      Subaru Impreza STi Twin Scroll Half Sump Kit
      Group N Sti Engine-mount and pitch-mount

      Växellåda:
      Original STi 6-växlad
      Exedy Uprated koppling

      Avgassystem:
      Blitz nür-spec avgassystem
      3″ downpipe med 200 cells racekat
      RCM Unequal lenght headers
      RCM Up-pipe

      Motorn byggd av Gzon
      Mappad av JRM-racing med EcuTek.

      #285165
      Vincent Berglund
      Deltagare


        Bänkad hos Trollspeed på rullar

        Impreza GT -99

        Motor:
        Oöppnad EJ20
        Standard Insug och toppar
        Avsnorklad Orginal luftfilterbox
        Jecs 550 cc
        Walbro GSS342 255l/h soppa pump
        NGKPFR7B Tändstift
        IHI VF 22 Turbo
        HyperFlow Intercooler TMIC

        Växellåda:
        Original 5-växlad
        Exedy Steg 1 koppling

        Avgassystem:

        3″ Helavägen med en Magnaflow slutdämp.

        Övrig info: 1,4 bar Laddtryck
        Mappad av Per på Trollspeed med EcuTek.

        #1767

        #285164
        Igge
        Deltagare


          Resultat på hjulen utan omräkning
          Vrid till vänster och effekt till höger, laddtryck i relativ kPa går efter vänstra skalan (dividera med hundra för bar)
          Alltså laddar den ~1,35 bar

          Bänkpapprena för min Petter Solberg Edition.
          80, 50 respektive 20% etanol
          Under 70% etanol går den på den lägre laddtryckskurvan
          Bänkad med lite avgasläckage i uppipe.

          Spec:
          Följande är bytt:
          K&N RG1001 luftfilter
          AP turbo inlet pipe + biltema 3″ 45° alu-böj
          Hemmasnickrad avskärmning för filtret
          Scoobyclinic SC38 (~Blouch TD05-18g)
          Standard TMIC
          Deatschwerks 1000cc spridare
          Walbro GST450-pump
          Continental Flexfuelsensor
          P2R 3mm insugspackning för att minska heat soak
          NGK PFR7B tändstift
          3″ ferrita turbo back med 100-cells kisse
          Link G4 PnP

          I övrigt orörd, standard:
          EJ207 SCB
          Toppar (europeiska EJ207, alltså inte “big-port” som JDM har)
          Insug med TGV-hus utan några spjäll (alltså standard för min modell)
          TMIC
          Grenrör
          Uppipe
          Växellåda
          Koppling
          osv.

          Uppipen har gett upp totalt och bytts efter bänkning mot Harvey smith pipa.
          Kopplingen orkade inte med mer laddtryck än sådär och fick även sänkas något på slutet, nu utbytt mot exedy stage 1.
          En ganska safe mappning, går nog att plocka ett par grader på topp och ännu fler på mellanregistret

          Så nu går det nog att plocka lite mer effekt, men jag kan säga att den går så jag är nöjd, brett och fint register i mina ögon 🙂

          Mappad av Tony på AG’s i Norrköping

          Vilda spekulationer:
          Kommer ladda ca 1,5-1,6 bar på mellanregistret och gå ner mot 1,35-1,4 mot varvstoppen
          Det + lite mer tändning borde ge 10% mer i mellanregistret och 5% mer på topp

          Betoning på både spekulationer 😛

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.